Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nettavisen: Nye oppsiktsvekkende elbil-tall: Én ting avgjør om elbilen er en mil

Startet av Mippen, tirsdag 12. november 2019, klokken 06:54

« forrige - neste »

Mippen

Det hevdes at elbiler bare er miljøvennlig hvis de går på ren vannkraft, og at vanlig EU mix gjør klima avtrykket mye større. Tallene baserer seg på Mercedes EQC sin TÜV godkjenning. Tallene fra TÜV stemmer nok, men regnskapene stemmer nok ikke helt. I regnskap som omfatter klima avtrykk for vanlige biler og hybrid biler pleier man å utelate hvor mye co2 som går med til å hente opp, produsere og distribuere fossilt drivstoff. Det er fordi det er svært vanskelig å regne ut hvor mye utslipp som går med til dette. Man baserer derfor analysene på produksjonen av bilen og rent forbruk.

Hvis man ser på hvor mye bensin og diesel som selges i Norge i løpet av et år slipper hver bil i Norge ut (hvis man ser på bilparken under en) ca 1,5 tonn co2.

I 2018 melder den norske oljebransjen selv at de slipper ut 13.4 millioner tonn med co2. Hvis man deler dette på antall biler i Norge tilsvarer det rundt 5 tonn co2 pr bil. Dette regnskapet er naturligvis ikke
Fremtiden er elektrisk.

xyzzy

Dette var oppe for en tid tilbake.

En forsker fra en norsk miljøorganisasjon påpekte at elbiler alltid vil være mer miljøvennlige fordi utslipp av CO2 til kraftproduksjon faller inn under EUs kvotesystem, og økte utslipp der må føre til reduserte utslipp fra andre.

Utslipp fra bruk av bensin og diesel i transportsektoren teller ikke i disse kvotene, og er derfor i tillegg.

Ketill Jacobsen

Kull er på full fart ut av europeisk strømproduksjon. Tyskland er faktisk et av de siste landene som faser ut kull i 2038. Polen er også et unntak, der satser de på fornybarandel på 21% i 2030 (og kull 60%).

EU går mot nær null CO2-utslipp i 2050 (halvering i 2030) og dermed blir både strømproduksjon og industriproduksjon hurtig fri for CO2-utslipp.

En må også huske at bilbatterier har større utholdenhet i biler enn en har trodd. Tesla regner at deres batterier holder for 800.000 km og neste generasjon det doble. Etter det vil disse batteriene ha lange liv i stasjonær bruk og til slutt bli nær 100% resirkulert.

Så CO2-utslipp både knyttet til batteriproduksjon og bruk av strøm vil hurtig bevege seg mot null.

JorgenM

Mer svada fra Nettavisen. Dette er hovedsaken nå:

Ladesjokk: Seks ganger dyrere å kjøre elbil enn dieselbil

https://www.nettavisen.no/nyhet/s/12-95-3423877642

Saken handler om EN person som har ladet sin Ioniq med kaldt batteri på en 22kw-stolpe...
Men skremmer sikkert endel fra elbil med dette også.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

automat

Det blir jo litt som å klage på at matvarer er dyrt hvis man baserer seg på å gjøre innkjøpene på Seven-11.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vidar_S

Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. november 2019, klokken 12:46
Mer svada fra Nettavisen. Dette er hovedsaken nå:

Ladesjokk: Seks ganger dyrere å kjøre elbil enn dieselbil

https://www.nettavisen.no/nyhet/s/12-95-3423877642

Kan være enig i at det er en smule tabloid overskrift, men er mer fristet til å kalle det et bilde på hvor lite folk generelt vet enn svada.

For de som har interesse for elbiler er det selvsagt ingen hemmelighet hvorfor en bil lader sakte med kaldt batteri og at 22kW ikke nødvendigvis er optimalt for Ioniq, men om Hyundai Kona-gruppen på facebook er et bilde på folks generelle kunnskap om emnet omhandler denne artikkelen akkurat det folk lurer på.

Senest i går ettermiddag la et medlem ut følgende:
SitatWhy? Ladet i går på 2 forskjellige fortum 50kW lader, hadde ca 20% igjen begge de gangene, temperatur ute var rundt 0°C.
Ladet 10 kWh hver gang til 41,- og 63- kroner??

Man kan selvsagt si at det ikke er unaturlig å tilegne seg litt kunnskap om elbiler generelt før man går til innkjøp av en gjenstand til x hundre tusen, men jo mer utbredt elbiler blir jo lavere må forventningene være til kunnskapsnivået om elbil, alternativt interessen til å kunne mer enn akkurat det å kjøre bilen.

ID4

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 13. november 2019, klokken 13:29
.

Senest i går ettermiddag la et medlem ut følgende:
SitatWhy? Ladet i går på 2 forskjellige fortum 50kW lader, hadde ca 20% igjen begge de gangene, temperatur ute var rundt 0°C.
Ladet 10 kWh hver gang til 41,- og 63- kroner??

Man kan selvsagt si at det ikke er unaturlig å tilegne seg litt kunnskap om elbiler generelt før man går til innkjøp av en gjenstand til x hundre tusen, men jo mer utbredt elbiler blir jo lavere må forventningene være til kunnskapsnivået om elbil, alternativt interessen til å kunne mer enn akkurat det å kjøre bilen.

Idiotiske innlegg finner du vel i de fleste grupper (yep, inhabil, er med i guppa). Er heller neppe slik at alle som kjøper fosil bil vet så veldig mye teknisk om bilen annet enn det at de har førerkort.

Vidar_S

Sitat fra: HelEl på onsdag 13. november 2019, klokken 13:50
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 13. november 2019, klokken 13:29
.

Senest i går ettermiddag la et medlem ut følgende:
SitatWhy? Ladet i går på 2 forskjellige fortum 50kW lader, hadde ca 20% igjen begge de gangene, temperatur ute var rundt 0°C.
Ladet 10 kWh hver gang til 41,- og 63- kroner??

Man kan selvsagt si at det ikke er unaturlig å tilegne seg litt kunnskap om elbiler generelt før man går til innkjøp av en gjenstand til x hundre tusen, men jo mer utbredt elbiler blir jo lavere må forventningene være til kunnskapsnivået om elbil, alternativt interessen til å kunne mer enn akkurat det å kjøre bilen.

Idiotiske innlegg finner du vel i de fleste grupper (yep, inhabil, er med i guppa). Er heller neppe slik at alle som kjøper fosil bil vet så veldig mye teknisk om bilen annet enn det at de har førerkort.

Nå var ikke målet mitt å henge ut medlemmer i hverken den ene eller andre gruppen, men siden jeg (kun) er medlem der selv ble det der eksempelet kom fra. Poenget mitt er det du skriver i din siste setning. Med fossilbil er man ikke vant til å måtte tenke på særlig mer enn å fylle på bensin og hvis prisen er den samme på pumpen fra en dag til den neste og man fyller på like mye blir prisen lik. Når man opplever noe annet ved påfylling på en elbil blir det forvirring (ref artikkel som var grunnlaget for min kommentar).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA