Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mye høyere forbruk denne vinteren

Startet av mathiaeg, mandag 11. november 2019, klokken 22:48

« forrige - neste »

mathiaeg

Jeg har en e-up fra 2014 som nå har gått 50 000 km. Bilen blir for det meste brukt som bybil i Oslo, men får seg en 15-16 mils tur i ny og ne, delvis på motorvei med 110-sone. I fjor vinter kunne jeg kjøre denne strekningen med et forbruk rundt 16 kWh/100 km. I helga hadde jeg tilsvarende tur og endte opp med to istedenfor ett ladestopp, da forbruket nå ligger på drøye 20-21 kWh/100km.

Forholdene vil jeg si er omtrentlige de samme som ved tilsvarende tur i fjor vinter. Vifta står på nederste trinnet og temperaturen på 21 grader. Akkurat nok til at det ikke dugger på ruta. Bilen står forøvrig i eco modus. Jeg har sjekket dekktrykket og dette ligger nå på 2,8 bar, samme som tidligere vintre.

Kan noen forklare den plutselige økningen i forbruk? Jeg synes to ladestopp på en 15-16 mil lang tur blir i meste laget.

kaiat

Kanskje bremsene henger på? Kjenn etter om felgene er varme etter en kjøretur.

Elmo

Sitat fra: kaiat på tirsdag 12. november 2019, klokken 08:21
Kanskje bremsene henger på? Kjenn etter om felgene er varme etter en kjøretur.
Det er bak som ofte er problemet
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

mathiaeg

Bremsene bak blir litt varme ved kjøring, men ikke mer enn at jeg fint kan ta utenpå trommelen. Hvordan går jeg fram for å finne ut om dette er problemet?   Tok service for en mnd siden inkl skift av bremsevæske. Kan dette ha noe å si? Tar merkeverkstedet betalt for å «diagnostisere» problemet?

Mippen

Bakbremser blir sjelden varme med mindre du bremser mye. Hvis bremsene bak henger er det en god forklaring. Andre ting kan være hvis du har satt på hjulene feil vei eller har nye dekk med høyere rullemotstandmNoen hjul skal monteres med pilen i kjøreretningen. Lavt lufttrykk kan påvirke forbruket. Det samme kan ting som er montert på bilen.
Fremtiden er elektrisk.

kaiat

Dersom bremsene blir varme, bør det sjekkes ut. Du kan jekke opp bakhjulene med håndbremsen av, og se om hjulene dreier lett rundt. Hør om noe "subber" borti når du dreier.

Siden bilen er utenfor garanti, vil nok verkstedet ta betalt for å finne ut hva det er.

KjellG

Litt subbelyder er normalt, men hjulet skal gå lett rundt. En kan også kjenne på bremsene etter en tur, men her blir det fryktelig varmt om bremsen ligger på. Egentlig best med et IR-kamera.

Subbinga kommer av at det ikke er noe som trekker klossene fra skiva som i gamle dager med trommelbremser. Enkelte fabrikanter gjør nå et poeng av at klossene trekkes unna, men da skal du ha veldig ny bil.

mathiaeg

Takk for gode tips og svar.

Bilen ble levert på merkeverksted for rengjøring og smøring av bakbremsene  med «diagnosen» økt forbruk. Dette løste ikke problemet, og bilen ble satt på merkeverksted to uker senere for ytterligere utredning av problemet. Denne gangen konstaterte de at bakbremsene hang på og at bremseskoene måtte byttes. Dette skulle de ha 5300,- for å gjøre, og det var ikke snakk om å få prutet på prisen selv om jeg to uker tidligere  hadde betalt 800,- for rengjøring og smøring av bakbremsene.

Bilen ble derfor satt på verksted hos svigerfar. Her ble det oppdaget at tromlene ikke hadde vært av overhode, og den såkalte rengjøringen og smøringen jeg hadde betalt for aldri hadde blitt utført (se bilde). Merkeverkstedet ble konfrontert med dette og la seg umiddelbart flate. Pengene for smørejobben ble refundert. Kommer aldri mer til å bruke dette merkeverkstedet.

Bakhjula går nå lett rundt med litt subbelyder. Jeg kan ikke se for meg at subbinga er nok til å påvirke forbruket, som har blitt bedre, men fremdeles ligger høyere enn normalt. Ved motorveikjøring og minimal bruk av varmeapparatet ligger forbruket på 1,9-2,0 kwh/mil. Ved korte turer i byen med kaldt batteri kan forbruket ligge så høyt som 2,5-3,0 kwh/mil. Dette er langt høyere enn slik det pleide å være.

Noen som har tips til hva dette kan være?


Elmo

Sitat fra: mathiaeg på onsdag 25. desember 2019, klokken 11:13
Ved korte turer i byen med kaldt batteri kan forbruket ligge så høyt som 2,5-3,0 kwh/mil. Dette er langt høyere enn slik det pleide å være.
Noen som har tips til hva dette kan være?
Det er vel ikke unormalt høyt på korte turer om vinteren ?!! - grunnet oppvarming av kupeen.
Prøv igjen med varmeapparatet helt avskudd (eco+ ordner vel den biffen såvidt jeg husker).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

mathiaeg

Dette er med varmeapparatet avskrudd og bilen i eco. Utetemperatur på plussiden. Forrige vinter opplevde jeg at så lenge man var konservativ med bruk av varme i kupeen forandret forbruket seg svært lite ved lave hastigheter. Denne vinteren er det noe annet.

Elmo

Og bilen triller upåklagelig etter at du fikk fikset bakbremsene ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA