Skrevet av Emne: Mye høyere forbruk denne vinteren  (Lest 541 ganger)

mathiaeg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
Mye høyere forbruk denne vinteren
« på: mandag 11. november 2019, klokken 22:48 »
Jeg har en e-up fra 2014 som nå har gått 50 000 km. Bilen blir for det meste brukt som bybil i Oslo, men får seg en 15-16 mils tur i ny og ne, delvis på motorvei med 110-sone. I fjor vinter kunne jeg kjøre denne strekningen med et forbruk rundt 16 kWh/100 km. I helga hadde jeg tilsvarende tur og endte opp med to istedenfor ett ladestopp, da forbruket nå ligger på drøye 20-21 kWh/100km.

Forholdene vil jeg si er omtrentlige de samme som ved tilsvarende tur i fjor vinter. Vifta står på nederste trinnet og temperaturen på 21 grader. Akkurat nok til at det ikke dugger på ruta. Bilen står forøvrig i eco modus. Jeg har sjekket dekktrykket og dette ligger nå på 2,8 bar, samme som tidligere vintre.

Kan noen forklare den plutselige økningen i forbruk? Jeg synes to ladestopp på en 15-16 mil lang tur blir i meste laget.

kaiat

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Mye høyere forbruk denne vinteren
« Svar #1 på: tirsdag 12. november 2019, klokken 08:21 »
Kanskje bremsene henger på? Kjenn etter om felgene er varme etter en kjøretur.

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7899
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Mye høyere forbruk denne vinteren
« Svar #2 på: tirsdag 12. november 2019, klokken 20:06 »
Kanskje bremsene henger på? Kjenn etter om felgene er varme etter en kjøretur.
Det er bak som ofte er problemet
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

mathiaeg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
Sv: Mye høyere forbruk denne vinteren
« Svar #3 på: onsdag 13. november 2019, klokken 08:04 »
Bremsene bak blir litt varme ved kjøring, men ikke mer enn at jeg fint kan ta utenpå trommelen. Hvordan går jeg fram for å finne ut om dette er problemet?   Tok service for en mnd siden inkl skift av bremsevæske. Kan dette ha noe å si? Tar merkeverkstedet betalt for å «diagnostisere» problemet?

Mippen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4356
    • Vis profil
Sv: Mye høyere forbruk denne vinteren
« Svar #4 på: mandag 25. november 2019, klokken 22:53 »
Bakbremser blir sjelden varme med mindre du bremser mye. Hvis bremsene bak henger er det en god forklaring. Andre ting kan være hvis du har satt på hjulene feil vei eller har nye dekk med høyere rullemotstandmNoen hjul skal monteres med pilen i kjøreretningen. Lavt lufttrykk kan påvirke forbruket. Det samme kan ting som er montert på bilen.
Min elektriske verden:
Nissan Leaf - solgt
Tesla Model S - solgt
VW e-Up
Tesla Model 3 - returnert pga. mangler og elendig service
Tesla Model Y - Avbestilt
Byton - reservert

kaiat

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Mye høyere forbruk denne vinteren
« Svar #5 på: tirsdag 26. november 2019, klokken 10:55 »
Dersom bremsene blir varme, bør det sjekkes ut. Du kan jekke opp bakhjulene med håndbremsen av, og se om hjulene dreier lett rundt. Hør om noe "subber" borti når du dreier.

Siden bilen er utenfor garanti, vil nok verkstedet ta betalt for å finne ut hva det er.

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1176
    • Vis profil
Sv: Mye høyere forbruk denne vinteren
« Svar #6 på: onsdag 04. desember 2019, klokken 20:42 »
Litt subbelyder er normalt, men hjulet skal gå lett rundt. En kan også kjenne på bremsene etter en tur, men her blir det fryktelig varmt om bremsen ligger på. Egentlig best med et IR-kamera.

Subbinga kommer av at det ikke er noe som trekker klossene fra skiva som i gamle dager med trommelbremser. Enkelte fabrikanter gjør nå et poeng av at klossene trekkes unna, men da skal du ha veldig ny bil.