Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vente til 2020?

Startet av Scoob98, mandag 11. november 2019, klokken 22:14

« forrige - neste »

Scoob98

Heisann,
Har lenge vurdert å bytte ut vår dieselbil til Elbil men er usikker på om det spiller noe rolle å bytte bilen ut i 2020 eller nå? Har sett på en ny Jaguar i-pace da Tesla model x virker litt "for mye" for oss med tanke på dørene osv, så vet ikke om prisen til jaguar dropper ned litt da 2020 kommer i tillegg? Hadde satt pris på noe tanker om dette i kommentarfeltet.
Takk

automat

Det kommer mange nye elbil-modeller på markedet i 2020, og det er en forventning om at de kan leveres i volum, pga EU's nye utslippsregler. Det kan presse prisen på I-pace ned. Det er heller ikke varslet avgiftsøkninger for 2020. Dette taler for å vente.

Men venter man, så får man heller ikke glede av bruksfordeler, som rimelig drivstoff og bompenger i venteperioden. Når det kommer mange nye gode elbiler i butikkene, vil bruktmarkedet også oversvømmes av fossilbiler. Så man risikerer å få en svært dårlig innbyttepris for dieselbilen man skal kvitte seg med. Dette taler for å bytte til elbil nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JPM

Det ligger noen videresalgsfordeler i å ha en "ekte" 2020 modell. Blir ett år "nyere" enn konkurransen dersom du skal legge den på finn.no i fremtiden.

Luftventil

Det vil alltid lønne seg å vente. I 2020 vil du bli fristet av biler som lanseres i 2021, og sånn fortsetter det inn i evigheten. Har du bestemt deg for elbil, er det bare å slå til. Elbilfordelene blir ikke noe bedre.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Kitchendog

Kommer også ann på hvor gammel den nåværende bilen er. Har du som meg en bil som nesten ikke er verd noenting, vil det lønne seg å vente.

Scoob98

Sitat fra: Kitchendog på tirsdag 12. november 2019, klokken 20:58
Kommer også ann på hvor gammel den nåværende bilen er. Har du som meg en bil som nesten ikke er verd noenting, vil det lønne seg å vente.

Bilen er ganske "gammel" så å si. Er en 2011 Toyota avensis med lav km (70,000). Kan selge bilen for 100,000 hvis jeg er heldig, men er ganske sikker på at prisen holder seg rundt 90-100,000 i en liten stund framover, så det er ikke noe hast i å selge bilen vekk med en gang.

Scoob98

Sitat fra: Luftventil på tirsdag 12. november 2019, klokken 19:23
Det vil alltid lønne seg å vente. I 2020 vil du bli fristet av biler som lanseres i 2021, og sånn fortsetter det inn i evigheten. Har du bestemt deg for elbil, er det bare å slå til. Elbilfordelene blir ikke noe bedre.
Jada, men jeg tenker egentlig på prisen. Hvis prisen dupper ned en del i 2020 da nyere biler kommer så venter jeg jo selvfølgelig litt lengre sånn at jeg kan få en bedre deal (bedre utstyr for mindre pris osv).

Scoob98

Sitat fra: automat på tirsdag 12. november 2019, klokken 09:42
Det kommer mange nye elbil-modeller på markedet i 2020, og det er en forventning om at de kan leveres i volum, pga EU's nye utslippsregler. Det kan presse prisen på I-pace ned. Det er heller ikke varslet avgiftsøkninger for 2020. Dette taler for å vente.

Men venter man, så får man heller ikke glede av bruksfordeler, som rimelig drivstoff og bompenger i venteperioden. Når det kommer mange nye gode elbiler i butikkene, vil bruktmarkedet også oversvømmes av fossilbiler. Så man risikerer å få en svært dårlig innbyttepris for dieselbilen man skal kvitte seg med. Dette taler for å bytte til elbil nå.
Tusen takk for at du tok tid til å kommentere. Regner med at jeg venter til 2020 med tanke på dette vertfall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA