Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen min på vinterføre.

Startet av Teslalita, mandag 11. november 2019, klokken 20:24

« forrige - neste »

Teslalita

Hva slags erfaringer har folk med TMS på glatta? Min er utstyrt med Hakka r2 piggfritt og det har vel sine styrker og svakheter.
-fantastisk aks på glatt føre. Ingen overraskelse med 4wd.
-virker trygg i sving om du nærmer deg grensa. Elektronikken redder deg.
-bremseegenskaper, greit så lenge hjulene ruller. Men ikke mere en greit. ABS har rask puls men muligens pga  hjulenes tyngde er ikke resultatet veldig bra. Synes det virker som de tar lite bak. Det gjør ingenting så lenge du tråkkker hardt og ABS er aktiv på alle 4.
-helt krise om du f.eks i nedoverbakke og lav fart tråkker hardt for å bremse. ABS slår inn men om du slipper opp pedalen når du er under grensa der ABS slutter å virke så løses ikke hjulene ut! De står bom stille uten at du tråkker på bremsen og bilen sklir uten at du kan gjøre noen ting. Dette har skjedd 2 ganger og er svært farlig. Er bakken bratt eller føret glatt nok seiler du til du treffer noe.

Dette virker på meg som en bug og jeg har ikke funnet ut hva som får hjulene til å trille igjen. Antagelig å gi gass. Men det har du kanskje ikke tid til. Og det er i hvert fall ikke en naturlig reaksjon.
Flere som har opplevd det? Jeg har forsøkt å provosere det frem også men det skjer ikke hver gang. Jeg antar at det er klossene som suger seg på og ikke frigis og at i den tilfeller det er glatt nok ikke er nok friksjon til at hjulene starter å rulle igjen. Om det er tilfellet er nok dette kun ett problem med piggfrie dekk.

Første vinter med S og dette er ikke betryggende. Er det en feil på bilen? 2019 modell.

Muffinman

Skummel sak det der ja. Men mener å huske at hjulene løser ut om du slipper bremsen, tråkker på nytt og slipper igjen. Har selv en bratt oppkjørsel som jeg oftest rygger ned, og denne funksjonen er er ikke ønskelig.

Nesten for å håne sjåføren står det "Vehicle skidding, take control" eller noe i den dur samtidig som bilen selv tviholder på stive hjul og forhindrer føreren fra nettopp å ta kontroll. Vakkert  :o

Øggen

mulig ej mistolka det som står over, men skjer ikkje det pga. regen om den står på standard ??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

TeslaK

Er ikke dette Hill Hold som slår inn? Hvis du rygger seint ned en bakke og trykker inn bremsen, så tror vel bilen at du står stille og setter på bremsen? Hill hold kunne godt vært disablet i dette tilfellet. Samme skjer hvis du kjører opp en bakke og stopper opp fordi du ikke kommer opp. Når du da begynner å skli bakover, så er Hill Hold på og du har null styring. Trykke inn bremsen hjelper heller ikke. Trikset her, er å sette bilen i revers. Litt usikker på om dette stemmer, korriger meg gjerne.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Muffinman

Ja, det er nok hillhold for symbolet tennes. Løses ut ved ny touch på pedalen.
Revers hjalp ikke, ihvertfall ikke i fjor vinter. Men det er jo noen softwareversjoner siden.

Teslalita

Skjønner det er en kjent sak da. Må se om det går an å lære seg en teknikk da med å trykke og slippe igjen som noen sier. Men ved rygging er du rimelig lost. Da gjelder det vel bare å gi gass og du har kontroll til neste gang bilen tror den står stille. Litt nedtur.
Den slippery start funksjonen kan ikke gjøre noe positivt når det gjelder denne utfordringen antagelig? Aldri prøvd.

geear

Går an å sette den i fri (N) i lav fart nedover når det er superglatt, da slipper du at regen roter det til iallfall. Tror ikke den slår på brems heller?

Muffinman

Regen blander seg nok ikke inn når man rygger i krypefart :)
Men det ville kanskje hjulpet noe om man kunne flytte litt bremseeffekt til bakhjulene når man skal nedover med bakenden først.

Teslalita

Tror vi kan være enig om at dette ikke er ett regen problem. Har hatt kalde batterier også så den er null. Men å sette den i fri kan være naturlig å prøve. Skal se om jeg får testa dette noe sted uten å øelegge bilen ...

Muffinman

Det som er skummelt med dette er at en erfaren sjåfør vil merke at han holder på å miste kontrollen, og pumpe bremsen for å oppnå full bremseeffekt på alle fire hjul og  noe styring vekselvis. Bilen vil reagere ved å låse hjulene i hold og ikke slippe dem annenhver gang bremsen trykkes og slik effektivt motvirke teknikken.

Teslalita

Da har jeg lest instruksjonsboka ...
Det er nok "bakkestopp" funksjonen som slår til. Den deaktiveres når bilen settes i nøytral. Så da er det vel håp. Som oftest så vet en om de gangene der dette kan bli  et problem så da har en tid til å vippe den i fri først. Har ikke testet noe men har nok trua på at dette kan funke.

Det står også i boka at parkbrems virker kun på bakhjulene og det kan "den avanserte" vintersjåføren også få nytte av i enkelte uønskede situasjoner antagelig.

Slår du på funksjonen som tillater hjulspinn funker det opp til 48 km/t og det betyr at ABS er avslått. Også verdt å utforske muligens.
Drive safe  :+1:


Vaduz

Hva om man gir minimalt med gass samtidig som man bremser som normalt? Vil ikke det deaktivere bakkestopp?

geear

Da klager bare bilen på both pedals pressed. N er nøkkelen..

Muffinman

Ulempen med å sette i nøytral er at ryggelys slår seg av. Man må også skru på ryggekameraet manuelt.

kamuflars86

Opplever også teslaen som ustabil og gruer meg til å kjøre ned bratte bakker med den. Opplever ikke at dekkene låser seg, men at ABSen regelrett ikke fungerer så bra, holder bremsa inne, men den sliter med å stoppe bilen. Mulig kombinasjonen av tung bil med 90% av vekta lavt mellom akslingene gjør den verre i glatte nedoverbakker. Har opplevd å ikke klare å bremse i flere bakker forså skli ut i veibanen (nye hakka 8 ifjor vinter)

Selv med pigg har jeg opplevde flere ganger vanskligheter med å stoppe.. TMS 100D. 

Opp bakker er derimot bilen konge  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA