Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterbilen e-tron quattro

Startet av elektro, mandag 11. november 2019, klokken 13:35

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. november 2019, klokken 09:16
Sitat fra: TM på onsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning.
EQC har samme løsning ja. Men da kan man jo ikke ha kameraet aktivt under kjøring...
Nei, men har man noen praktisk nytte av å kunne det ?

Øyvind.h

Sitat fra: TM på søndag 17. november 2019, klokken 17:10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. november 2019, klokken 09:16
Sitat fra: TM på onsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning.
EQC har samme løsning ja. Men da kan man jo ikke ha kameraet aktivt under kjøring...
Nei, men har man noen praktisk nytte av å kunne det ?
Jeg bruker det ofte når jeg kjører med tilhenger. Ikke tvingende nødvendig, men fint for å få en statussjekk på det man transporterer.
Interessant nok kan du fint åpne kameraluken på EQC uten å rygge, men du får ikke bilde utfra det jeg testet. Dvs. det er kun ment som en rengjørings/vedlikeholdsfunksjon.
Fordelen med å alltid ha rent kamera får være en liten trøst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

shb

Sitat fra: Orbit på onsdag 13. november 2019, klokken 15:48
Kamera bak har egen spylerdyse som gjør skikkelig rent, så ikke noe behov for Golf-løsning der. Kamera på siden (under speilhus) unngår mye av tilgrisingen pga plassering, mens kamera i front sauses inn i salt og hadde trengt en egen spyler (der er jo heller ikke langt unna vann der).
Er jo egen dyse foran på sensoren. Denne tømmer tanken ganske raskt. Spyler hver gang en starter å kjøre, etter ca 200m. Hører de som brumming forran til vensre side.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

jkirkebo

Sitat fra: TM på søndag 17. november 2019, klokken 17:10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. november 2019, klokken 09:16
Sitat fra: TM på onsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning.
EQC har samme løsning ja. Men da kan man jo ikke ha kameraet aktivt under kjøring...
Nei, men har man noen praktisk nytte av å kunne det ?

På Tesla brukes det som dashcam, sammen med sidekameraene og ett av frontkameraene. Kjekt som dokumentasjon om noe skjer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

Sitat fra: shb på søndag 17. november 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Orbit på onsdag 13. november 2019, klokken 15:48
Kamera bak har egen spylerdyse som gjør skikkelig rent, så ikke noe behov for Golf-løsning der. Kamera på siden (under speilhus) unngår mye av tilgrisingen pga plassering, mens kamera i front sauses inn i salt og hadde trengt en egen spyler (der er jo heller ikke langt unna vann der).
Er jo egen dyse foran på sensoren. Denne tømmer tanken ganske raskt. Spyler hver gang en starter å kjøre, etter ca 200m. Hører de som brumming forran til vensre side.

Hmm.. Interessant, uansett vær- og om viskerne går? Det på bildet er vel radar/lidar (som kun er på 2019 modellene)? Kameraet sitter vel inne i en av Audi-ringene? De som har night vision, har vel kamera i to av Audi-ringene?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Kamera sitter lenger oppe (#12), under ringene. Nattsyn sitter inni ringen på førersiden (#5). Den store sensoren nederst med spyling er lidar (#13). Avstandsradar er #7, men den er skjult bak grillen.

Jeg har hørt en pumpelyd nå i det siste ved hver oppstart, men har ikke lagt merke til den tidligere. Så det er mest sannsynlig noen form for behovsbasert spyling.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Bra illustrasjon.. Har 2019 modellen både avstandsradar og lidar, mens 2020 har bare avstandsradar? Eller er det enten eller?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

2019 har begge deler (dersom bilen har opsjonskode PCN, dvs "Assistentpakke tur"), mens 2020 bare kan ha radar (som en del av opsjon PCC, dvs også "Assistentpakke tur, men med litt annen teknisk oppbygging).
Sitat fra: Orbit på onsdag 14. august 2019, klokken 23:54
Ja. I 2019-listen var det PCN, nå er det PCC. I den norske prislistene er dette beskrevet og priset likt. I de tyske (som er mye mer detaljerte) kommer forskjellen tydelig frem. I Tyskland har de også priset ned PCC, siden det er en enklere løsning. Utdrag fra de tyske listene nedenfor (som bruker en hel side til sammen bare for å beskrive denne ene funksjonen - hele prislisten er på 86 sider!).

2019 - PCN - €2150
SitatDurch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, den Laserscanner, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.

2020 - PCC - €2040
SitatDurch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. november 2019, klokken 22:45
2019 har begge deler (dersom bilen har opsjonskode PCN, dvs "Assistentpakke tur"), mens 2020 bare kan ha radar (som en del av opsjon PCC, dvs også "Assistentpakke tur, men med litt annen teknisk oppbygging).
Sitat fra: Orbit på onsdag 14. august 2019, klokken 23:54
Ja. I 2019-listen var det PCN, nå er det PCC. I den norske prislistene er dette beskrevet og priset likt. I de tyske (som er mye mer detaljerte) kommer forskjellen tydelig frem. I Tyskland har de også priset ned PCC, siden det er en enklere løsning. Utdrag fra de tyske listene nedenfor (som bruker en hel side til sammen bare for å beskrive denne ene funksjonen - hele prislisten er på 86 sider!).

2019 - PCN - €2150
SitatDurch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, den Laserscanner, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.

2020 - PCC - €2040
SitatDurch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.

Lurer på det er noen forskjell i praksis. Synes i alle fall ACC på 2019 med laser er utrolig bra! Er dette egentlig samme system som A8 har?

Når det gjelder lane assisten, kan du jo ikke akkurat slippe rattet i svinger, men den gir en utrolig «på skinner» følelse likevel. Det er ingen fantombremsing av uforklarlig årsak, eller brå inngrep f.eks. når det går fra ett til to felt. Sikkert helt likt i 2020. Føler at bilen ser mye, men griper inn lite på en måte. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Denne uken frøys både ladeluken og sidespeilene på bilen fast for første gang. Det gikk fra langvarig regn til minusgrader på kort tid, dråpene på bildet er av is. Jeg skulle bare flytte bilen noen meter og hadde ikke forvarmet i det hele tatt. Hadde dessverre ikke tid til å prøve heller, men det hadde vært interessant å se om speilene hadde tint med glassflateoppvarming i appen, eller når jeg startet bilen, og ikke minst om det er noe varme i ladeluken. Porsche har lagt inn vibrasjon og en kraftig motor i ladeluken på Taycan for å fjerne is, smart!

Kan nevne at en kollega med elbil av et annet merke ikke fikk lukket dørene på sin bil samme morgen, etter først å ha slitt med å få åpnet dem.. så, det var spesielt ille! :)

Forøvrig fint at speilene ikke folder ut før man starter bilen (og setter i gir?), sånn at du kan låse opp bilen uten at speilene prøver å folde ut når den er nedsnødd- eller nediset.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

evtronDK

Lidt forbrugstal med tagboks for eTron 55:

360km strækning i stærk med- (ud) og modvind (hjem).
Ca 1/3 på 110km/t strækning og 2/3 på 120km/t strækning.
Temperatur: 7 C
36,2 KWh/100km.

Tagboks: Thule 850
Stativ: Standard fra Audi
4 personer i bil, 3 par ski og støvler + diverse bagage.

Ladefart (afsluttende ladning): 18-80% på 22 minutter 
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

elektro

Sitat fra: evtronDK på mandag 25. november 2019, klokken 16:40
Lidt forbrugstal med tagboks for eTron 55:

360km strækning i stærk med- (ud) og modvind (hjem).
Ca 1/3 på 110km/t strækning og 2/3 på 120km/t strækning.
Temperatur: 7 C
36,2 KWh/100km.

Tagboks: Thule 850
Stativ: Standard fra Audi
4 personer i bil, 3 par ski og støvler + diverse bagage.

Ladefart (afsluttende ladning): 18-80% på 22 minutter

Takk!  :) Hva slags dekk og felger? Våt eller tørr asfalt?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

evtronDK

19" standard med Continental Winter Contact 850 + tør vej med enkelte våde pletter hist og her.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

elektro

Ok, det hørtes mye ut, hva er andres erfaring med takboks?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

evtronDK

Lidt ekstra info rundt turen med tagboks....

København - UFC Löddeköpinge (90km): 34,2 kWh/100km på 110km/t strækning. Batteri forbrug 35%
UFC Löddeköpinge - Ionity Varberg (180km): 34,8kWh/100km på 120km/t strækning. Batteri forbrug 64%
Ionity Varberg - UFC Löddeköpinge (180km): 37,6kWh/100km på 120km/t strækning. Batteri forbrug 82%

Som tidligere nævnt kraftig med- og modvind på turen mellem Löddeköpinge og Varberg.

Man kan altså regne med at kunne køre mindst ca. 200 km på en fuld opladning med tagboks og læsset bil på en fuld 120km/t strækning om vinteren (så længe det er over frysepunktet). Ved ladning til 80% kommer man nok ned på 170km.

Med 18% batteri startede laderen med at levere 145KW og 54kWh blev leveret på 22 minutter.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA