Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterbilen e-tron quattro

Startet av elektro, mandag 11. november 2019, klokken 13:35

« forrige - neste »

elektro

Da var vinteren på plass på Østlandet. Velkommen etter fra enkelte andre landsdeler sikkert, men mange av de rundt 5000 nye e-tron quattro eierne har nok fått prøve bilen under skikkelige vinterforhold for første gang først nå. La oss dele erfaringer og tips, fra hele landet! :D

Personlig vil jeg si at bilen innfrir forventningene, som naturlig nok var høye! Elsker at man enkelt kan koble elektronisk stabilitetskontroll halvveis ut, og logre litt med halen i trygge former. (Hold knappen inne et par sekunder for å koble helt ut, for en ganske annerledes opplevelse.) For de som ikke har kjørt nærmere tre tonn med masse krefter på vinterføre før, kanskje med piggfritt appåtil, vil jeg anbefale å bli kjent med bilen i trygge former. Hold avstand og vær forberedt på noen spennende nedoverbakker på holke.

Positivt også at bilen er veldig varm og komfortabel, samt at forbruket slett ikke er avskrekkende, bilens natur tatt i betraktning. Eneste skår i gleden i den avdelingen, er de gangene appen ikke virker. Det kan vi ta i egen tråd, men er det imidlertid noen som har fått noe dreis på den komfortklimatisering, eller hva det heter? Skal varmen starte når du låser opp bilen? Ev. hvor lenge? Tror vifta går, men det blir ikke spesielt varmt..

Lysene er fantastiske, Matrix eller ikke, og de adaptive viskerne også. Fornøyd med de integrerte spylerdysene, som er oppvarmet, så tviler på at de fryser. Som noen journalister har påpekt burde det imidlertid vært varmetråder også nederst på ruta, i mangel av varme fra motoren. Det har ikke vært noe problem for meg så langt ila. 17.000 km. fra mars-november, men her kan det nok hende at man må ut med kost/skrape noen ganger i året. Fysjameg! ;) Apropos viskere, hvor stor er spylervæsketanken? Må være bortimot 10 liter!?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen

Fylte på ca 5 liter i går, fra varsel om lavt nivå, så var ikke tom.

Virker som den på 2020 modell er veldig effektiv med spyleren, og her kommer kanskje de integrerte spylerene inn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

geirbir

Veldig fornøyd med hvordan den kjører på vinterføret som er nå og komforen er upåklagelig. Men en ting som jeg reagerer på er hvor lett 360-kameraene blir dekket av dritt. Audi burde ha tenkt på deksler eller lignende som åpner seg automagisk når man aktiverer kameraene. E-golf har tenkt på dette på ryggekameraet, og det er en bil til halve prisen. Som været er nå må jeg børste av sensorene minst en gang hver dag.
2020 e-tron 55 glacier white bestilt 28.06.2019

geear

e-tron starter på 499 000,- og e-Golf startet på 315 000,-, så dobbel pris er vel å ta i. 185k for større bil, ekstra motor og dobbelt så stort batteri, er et kupp. Men ja, ryggekameraet til VW er veldig smart. Kan det være patenter som blokkerer andre for å gjøre det samme? Har jo vært på markedet i 5-6 år nå. Og Audi burde i så fall ha tilgang på det?

Ingeniøren

Sitat fra: geirbir på onsdag 13. november 2019, klokken 10:39
Veldig fornøyd med hvordan den kjører på vinterføret som er nå og komforen er upåklagelig. Men en ting som jeg reagerer på er hvor lett 360-kameraene blir dekket av dritt. Audi burde ha tenkt på deksler eller lignende som åpner seg automagisk når man aktiverer kameraene. E-golf har tenkt på dette på ryggekameraet, og det er en bil til halve prisen. Som været er nå må jeg børste av sensorene minst en gang hver dag.

Vær forsiktig med å børste, da ender du fort opp med permanent dårlig kamera. Skaff heller en sprute flaske med hard stråle og fyll den med spylevæske og litt salo. Sprut og la det renne av, ikke tørk. Trikset har jeg fra Tesla Bjørn..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Kamera bak har egen spylerdyse som gjør skikkelig rent, så ikke noe behov for Golf-løsning der. Kamera på siden (under speilhus) unngår mye av tilgrisingen pga plassering, mens kamera i front sauses inn i salt og hadde trengt en egen spyler (der er jo heller ikke langt unna vann der).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geirbir

#6
Sitat fra: gr på onsdag 13. november 2019, klokken 14:08
e-tron starter på 499 000,- og e-Golf startet på 315 000,-, så dobbel pris er vel å ta i. 185k for større bil, ekstra motor og dobbelt så stort batteri, er et kupp. Men ja, ryggekameraet til VW er veldig smart. Kan det være patenter som blokkerer andre for å gjøre det samme? Har jo vært på markedet i 5-6 år nå. Og Audi burde i så fall ha tilgang på det?

Jeg burde spesifisert bedre. Min e-tron 55 endte opp på ca 800k etter den var spekket opp, så det var prisen jeg gikk ut fra. Usikker på om det er patenter som hindrer, men uansett så burde jo Audi ha tilgang til dem ja.
2020 e-tron 55 glacier white bestilt 28.06.2019

geirbir

Sitat fra: Orbit på onsdag 13. november 2019, klokken 15:48
Kamera bak har egen spylerdyse som gjør skikkelig rent, så ikke noe behov for Golf-løsning der. Kamera på siden (under speilhus) unngår mye av tilgrisingen pga plassering, mens kamera i front sauses inn i salt og hadde trengt en egen spyler (der er jo heller ikke langt unna vann der).

Visste ikke at kameraet bak hadde egen spylserdyse. Når aktiveres den? Når man kjører viskeren bak?
2020 e-tron 55 glacier white bestilt 28.06.2019

Orbit

Aktiveres dersom du legger inn revers, og spyler bakruten. Da er også kamera rent på et blunk (så lenge du ikke har 10 cm fokksnø hengende på bakluken).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen

Sitat

Visste ikke at kameraet bak hadde egen spylserdyse. Når aktiveres den? Når man kjører viskeren bak?

To måter
- i menyen når ryggekamera er aktivt, menyvalg «Rengjør ryggekamera»
- Når en spyler bakruta

Lite problem med førstnevnte, er at den har begrensning på 4 ganger, og ofte har spylervæskene runnet tilbake slik at den ikke rekker å fylle opp slangen i løpet av disse 4 sprutende.
Kanskje derfor en ikke merker det når en legger revers heller, siden det bare sprutes luft de første sekundene.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

Sitat fra: gr på onsdag 13. november 2019, klokken 14:08
e-tron starter på 499 000,- og e-Golf startet på 315 000,-, så dobbel pris er vel å ta i. 185k for større bil, ekstra motor og dobbelt så stort batteri, er et kupp. Men ja, ryggekameraet til VW er veldig smart. Kan det være patenter som blokkerer andre for å gjøre det samme? Har jo vært på markedet i 5-6 år nå. Og Audi burde i så fall ha tilgang på det?
Dette blir prik, men eGolf koster nå fra 250 og Etron fra 500 (begge på kampanje), så dobbel pris er veldig nøyaktig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#11
Kr 259,999😉

Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning. Problemet til Audi er nok at det er vanskelig å dekke kameraet bak Audi-logoen  ;)

At spyleløsningen er så dårlig som det rapporteres om er uforståelig. Men det er vel like vanskelig å få til som stabil leveranse av hengerfester  8)

elektro

Sitat fra: TM på onsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Kr 259,999😉

Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning. Problemet til Audi er nok at det er vanskelig å dekke kameraet bak Audi-logoen  ;)

At spyleløsningen er så dårlig som det rapporteres om er uforståelig. Men det er vel like vanskelig å få til som stabil leveranse av hengerfester  8)

Synes nå spylingen bak fungerer ganske bra jeg. Kun én gang på 8 måneder / 17.000 km. at jeg har opplevd at det ikke har kommet noe når jeg har trykket på «rengjør ryggekamera» i menyen. Men det burde kanskje spylt oftere automatisk v. rygging. Det har jeg ikke tenkt på.. Savner heller spyling på frontkamera. Og litt mer lyssterke kameraer, eller bedre ryggelys. Alt i alt synes jeg fremdeles det er en god løsning.

Har også mye glede av varsel for trafikk/fotgjengere bak bilen. Fin sikkerhet på parkeringsplasser ol. Den hogg også i bremsen da jeg skulle til å rygge ut på en vei hvor det kom en bil i 80-90 km/t. Jeg så bilen altså, skulle snu og hadde ikke planer om å kjøre helt ut i kjørebanen før bilen hadde passert, men greit at systemet virker.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: TM på onsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning.
EQC har samme løsning ja. Men da kan man jo ikke ha kameraet aktivt under kjøring...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Kan se ut som det er varme i parkeringssensorene. Er det kanskje vanlig? Dette er bak.. (Det er visstnok også sensor under bakskjermen, omtrent på ytterhjørnene, ved lyktene. Dette ble fortalt meg på Møller, ifbm. at jeg ble påkjørt.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA