Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørelys/hovedlys/fjernlyspærer

Startet av Andreas V. Nesje, mandag 11. november 2019, klokken 08:51

« forrige - neste »

Andreas V. Nesje

Hei,
Kjørelysene mine sluttet å virke, først den ene så 2 uker etter røyk den andre. Onkel politi  :police: oppdaget meg, slo av en elbilvits om lite strøm på bilen, og ga ei bot på 2600  :+1:
Men fjernlysene mine fungerer helt fint. Trodde kjørelys og fjernlys kom fra samme lyspære? Er det da defekte pærer?
Vet dere hvilke pærer som er originalpærer? Xenon?
Er det verkstedjobb å bytte de selv? Jeg er ikke bilkyndig men ellers ganske driftig :)

Takk for svar!

Andreas V. Nesje

Glemte å nevne: 2. generasjons leaf, med norsk (nordic?) utstyr, dvs ikke bruktimportert.

kaiat

LED-lys kanskje? De er bare på nærlyset (kjørelysene sitter i støtfangeren sammen med tåkelysene). Fjernlys er vanlig halogen. Har du 360 graderskameraet på bilen, altså at det er kameravisning fremover og til sidene også?

På den andre side; har du bil med bare halogenlys, er det samme pære (H4) for begge. Dog en glødetråd for nærlys og en for fjernlys, så det er fullt mulig at du bare har enten det eller det andre...

Andreas V. Nesje

Jeg har bare ryggekamera, acenta 2013. Da er det kanskje halogen og delt pære med egne glødetråder?
Det er den "lange", blålige lyspæra. er vel H4-pære... så det som mest sannsynligvis har skjedd er altså at begge glødetrådene til nærlyset har gått i løpet av 2 uker, men ingen av langlys-glødetrådene, og begge pærene må skiftes...

verkstedet anslo 1800kr for å bytte pærer & feilsøke litt, synes det hørtes ganske urimelig ut.

kaiat

#4
Da er det nok H4-pærer. De bytter du lett selv om du er litt hendig.

Edit: 2013-modell? Har du elektrisk håndbrekk eller manuelt fotbrekk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA