Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig veigrep i snø, men...

Startet av Vesel, mandag 11. november 2019, klokken 00:36

« forrige - neste »

hemi

Du sliter med å finne noe som er så dårlig på vintern som leaf40, så vil tro alt er en forbedring.

jman76

Da må du bli med meg hjem. Jeg sliter i utgangspunktet med å tro at 3-ern uten AWD drar bedre opp bratte bakker enn Leafen på ruskete vinterføre (tung og litt for lav), men håper å få sjekket den ut senere i vinter.

Øyvind.h

Jeg opplevde rwd Model S som god på vinterføre. Årsaken er nok at du i oppoverbakker flytter vekten bakover og da får drivhjulene bedre grep.
I tillegg er antispinn ekstremt bra på å dosere kreftene. Dvs ikke for harde kutt eller for mye hjulspinn.

Ulempen med rwd er at du ikke kan flytte drivhjulene til sted i veibanen med mer grep ved å legge over rattet og spinne sidelengs.

Å kjøre opp med rwd blir ikke ulikt å rygge opp med fwd. Men mulig Leaf har en større del av vekten foran slik at forskjellen blir større.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Jeg mener det helt seriøst, jeg har eid nesten 40 biler, Leaf40 er den desidert dårligste på vintern, og da også bakker, vektfordelingen ligger bakover og ikke over drivhjul det er nok sterkt bidragsytende. Kombinert med ESP/TCS som egentlig bare bremser det ene hjulet som spinner, veldig sent, for så å dytte all kraft til andre hjulet så det spinner, sånn liker den gjøre frem og tilbake. Litt sjokkert over at det går ann å ha så dårlig traction control på en så ny/moderne bil, jeg har entusiastbiler som er 10-15 år eldre, med bedre systemer.

Kjører konsekvent nye nokian R3 eller 8 på alt av biler også så er sånnsett relativt sammenlignbart.

jman76

#49
Da får vi være enige i at vi har litt ulik Leaf-opplevelse, jeg kjører med Hakka 9 med pigger, og det funker som bare det i Lillehammer. Jeg bor også midt i en av de mest utfordrende bakkene i byen med sånn passelig vedlikehold, og jeg får nesten ikke tatt fart opp bakken.

Jeg kom fra Subaru Forester, Leafen er selvsagt ikke helt der, men jeg er imponert over hva bilen klarer i praksis. Men det viktigste for meg er at jeg får bilen i garasjen de aller fleste dagene i året, ikke generell terrengkjøring. Jeg skrur av ESP når det er litt løst, ellers stopper den.

Jeg har ikke hatt 40 biler, men vil påstå at Leafen nok er den beste FWD-bilen jeg har hatt med dekkene jeg har på nå. Kjører også litt på fjellet, har enda til gode å støte på store utfordringer vinterstid.

Men nok om Leafen, håper 3-ern med bakhjulstrekk imponerer.

Thomas Parsli

Jeg har bare eid 10-12 biler, men kan med hånden på hjertet si at Leafen er den beste vinterbilen jeg har eid/kjørt med forhjulstrekk.

Vi bor også et sted hvor det kan bli ekstremt glatt (bratt bakke med svinger), men har kun stått fast en gang siden 2012 (130.000km).
Da måtte jeg stoppe i bakken fordi bilen foran ikke kom opp -den eneste bilen som kom forbi var en firehjulstrekker på piggdekk.

De som har dårlig erfaring med Leaf på vinterføre har muligens vært uheldige med dekkvalget?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Vesel

#51
Leaf-en har vel batteripakka liggende under dørken som de fleste andre elbiler som er designa som det fra grunnen, så sånn sett må den da ha ihvertfall litt grei vektfordeling og tyngdepunkt. Den jevne fossilbil i samme klasse kan da umulig være noe bedre?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 13. november 2019, klokken 19:46
Sitat fra: Kgf på onsdag 13. november 2019, klokken 18:41
Den første snøen er alltid glatt, men jeg syns bilen fungerte godt. Prøvde også noen bakkestarter, og det klarte den med glans. Det eneste jeg er litt spent på, er bakkeklaringen, men vi får se...Sist vinter hadde vi Leaf(itillegg til xc60), og det er faktisk den dårligste bilen jeg har hatt på vinterføre på mange år. Minte mye om den gamle Mazdaen(med bakhjulstrekk) jeg for 35 år siden. Jeg er veldig glad jeg kjøpte LR awd, og avbestilte Leaf+
Med AWD spiller ikke bakkeklaring så stor rolle lengre er min erfaring. Man kan pløye gjennom mye snø før det blir noe problem..
Plata under bilen foran skår nedover, og hvis snøen er tung pakker den seg slik at bilen flyter oppa, det eneste AWD klarer, som 2-hulstrekte biler ikke klarer, er å spinne med alle hjulene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA