Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig veigrep i snø, men...

Startet av Vesel, mandag 11. november 2019, klokken 00:36

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: hemi på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:09
Antisladd systemet på model3 er absolutt noe av det bedre på markedet, litt utrolig egentlig siden bilen knapt forstår rundkjøringer.

Hehe, som om de to tingene har noe med hverandre å gjøre...  :laugh:


Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:10
Ellers så er det jo eplekjekke menn som oftest dreper seg selv og andre i trafikken, så ..0

+1


Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 23:24
Det er som jeg skrev tidligere at en bil med firehjulstrekk ikke forteller hvor glatt det er når man er vant til å kjøre med 2-hjulstrekk.
Det er nemlig mange som har uhell når de går over til firehjulstrekk fordi de ikke oppfatter hvor glatt det er.

Dette er et viktig poeng. Og "plutselig" har man bakhjulstrekk (også) med alt det som det medfører.

Vi hadde skrudd av Chill når det første snøfallet kom og for kjærringa og meg var det veldig uvant at "rumpa kom" i svingene (før "anti-systemene"slo inn). Jeg har ikke kjørt bil med bakhjulstrekk siden vi kjørte jordebil sent på 80-tallet...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daggad

Litt på siden men har en litt artig historie på dette med antispinn på en BMW.
Hadde avtalt kjøp av en BMW 3-serie for mange år siden. Leste om dette fantastiske antispinn greiene og reiste ned midt i landet for å hente/betale bilen hos forhandler. Midt på vinteren.
Bilen var strøken og jeg tok en kjøretur. Siden det var glatt aktiverte jeg antispinn/ATC via knappen.
Dere tar lunten..bilen slang med ræva og var ekkel.
Så jeg kom tilbake krevde jeg 4 kliss nye vinterdekk ellers var kjøpet uaktuelt. Fikk det.

Som dere forstår skrudde jeg av ATC via knappen. Leste meg litt opp før jeg dro da det begynte å ane meg så kjørte hjem uten å trykke på den selvsagt.
Den bilen var forøvrig nesten ukjørlig på vinteren uten automatikken og veldig bra med.
Vi kan snakke mye om hvor flinke vi er å kjøre men de fleste av odd er ikke i nærheten av å kunne gjøre jobben som automatikken i disse bilene.
Vurderer sterkt Model 3 nå for min gamle Leaf. Leafen har vært helt grei på vinteren den forøvrig. Antar Model 3 er bedre. Har prøvd å sette Model S i trøbbel på vinterføre under kontrollerte forhold men det var ikke lett.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Øyvind.h

Sitat fra: daggad på tirsdag 12. november 2019, klokken 12:25
Har prøvd å sette Model S i trøbbel på vinterføre under kontrollerte forhold men det var ikke lett.
Problemet med gamle rwd Model S var at du fikk deaktivert antispinn, men ikke ESP.
Dvs. du kunne fint slenge bakenden litt ut, men ble vinkelen for stor grep bilen inn med en gang og korrigerte deg. Jeg synes ikke den var leken nok, men til gjengjeld var den "trygg" å leke med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Leaf har relativt dårlig vinteregenskaper grunnet hjuldrift og vektfordeling. Model3 er milevis forran bare fra chassis perspektiv, i tilegg er ESP systemet vesentlig bedre på toppen.

Jeg kjører 4 sec raskere enn ESP on på kosebilen jeg kjører mest på bane, og 2 sec raskere enn når den står i banemodus. så det så! must be awesome.

3serie med åpen diff blir tidvis litt blææ på vinterføre hva fremkommelighet angår.

RuneW

Sitat fra: hemi på tirsdag 12. november 2019, klokken 13:16
Jeg kjører 4 sec raskere enn ESP on på kosebilen jeg kjører mest på bane, og 2 sec raskere enn når den står i banemodus. så det så! must be awesome.

Kjøring på en bane (hvor hver sving og underlaget er kjent) og kjøring på vei med ymse underlag (som kan komme overraskende på) må da være to mildt sagt forskjellige ting?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Sitat fra: daggad på tirsdag 12. november 2019, klokken 12:25
Litt på siden men har en litt artig historie på dette med antispinn på en BMW.
Hadde avtalt kjøp av en BMW 3-serie for mange år siden. Leste om dette fantastiske antispinn greiene og reiste ned midt i landet for å hente/betale bilen hos forhandler. Midt på vinteren.
Bilen var strøken og jeg tok en kjøretur. Siden det var glatt aktiverte jeg antispinn/ATC via knappen.
Dere tar lunten..bilen slang med ræva og var ekkel.
Så jeg kom tilbake krevde jeg 4 kliss nye vinterdekk ellers var kjøpet uaktuelt. Fikk det.

Som dere forstår skrudde jeg av ATC via knappen. Leste meg litt opp før jeg dro da det begynte å ane meg så kjørte hjem uten å trykke på den selvsagt.
Den bilen var forøvrig nesten ukjørlig på vinteren uten automatikken og veldig bra med.
Vi kan snakke mye om hvor flinke vi er å kjøre men de fleste av odd er ikke i nærheten av å kunne gjøre jobben som automatikken i disse bilene.
Vurderer sterkt Model 3 nå for min gamle Leaf. Leafen har vært helt grei på vinteren den forøvrig. Antar Model 3 er bedre. Har prøvd å sette Model S i trøbbel på vinterføre under kontrollerte forhold men det var ikke lett.
Haha, fiffig å slå av ASC/DSC+T og klage på automatikken. Du holdt den ikke inne fem sek på toppen av det hele eller? ;)

BMWer er topp å kjøre med alt avslått, men kun med mekanisk diffbrems! Det er fantastisk.   ::)

Etthjuls-spinning er ikke mye å trakte etter..

CorsoDante

Sitat fra: Vesel på mandag 11. november 2019, klokken 16:28
Sitat fra: stefse på mandag 11. november 2019, klokken 16:25
Sitat fra: Vesel på mandag 11. november 2019, klokken 16:14
Sitat fra: stefse på mandag 11. november 2019, klokken 16:07
Savner bare en indikasjon på at dette systemet er i aksjon, ellers kan man bli lullet inn i en oppfatning av det ikke er så glatt som det egentlig er. De fleste biler har dette, og det bør være en smal sak for Tesla å legge det inn.
Jo, det blinkende ESP-ikonet kommer opp på denne bilen også når den mister grepet. Bare følg litt med på skjermen. Blinkinga går over med en gang grepet er tilbake. Man merker det uansett nokså godt når grepet glipper.
Ok, det har jeg nok ikke fått med meg. Et "plong" kunne vært greit også.
Ja, det er sant, denne bilen mangler en slik lydvarsling som Peugeot 208 ihvertfall har.

Kan da umulig stemme at 208 gir varsellyd hver bidige gang ESP'en slår inn (= meget ofte i vinterland, i hvert fall med 450 hk. disponibelt).

Jeg kommer rett fra en RWD BMW med automat, så vinteregenskapene oppleves naturligvis som fullstendig episke, selv med litt harde vinterdekk (kjører først og fremst på motorvei...).

Hva gjelder pling, plong og - ikke minst - BIPBIPBIP!!!, så er det mer enn nok hver gang bilen kjører på autopilot og går av skaftet inne i tunneler om morgenen, ved duggforhold. En ekstra vekker på vei til jobbet (som jeg fint kunne klart meg foruten)...
TM3P "FSD"

Vesel

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 13. november 2019, klokken 12:51
Kan da umulig stemme at 208 gir varsellyd hver bidige gang ESP'en slår inn (= meget ofte i vinterland, i hvert fall med 450 hk. disponibelt).
Tror det bare er når den glipper over noe lengre tid at den blinker med ikonet og lager eng plong-plong-lyd. La ihvertfall merke til at på Model 3 blinker det bare når grepet glipper over en viss tid eller skrensen er over en viss størrelse.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Kgf

Den første snøen er alltid glatt, men jeg syns bilen fungerte godt. Prøvde også noen bakkestarter, og det klarte den med glans. Det eneste jeg er litt spent på, er bakkeklaringen, men vi får se...Sist vinter hadde vi Leaf(itillegg til xc60), og det er faktisk den dårligste bilen jeg har hatt på vinterføre på mange år. Minte mye om den gamle Mazdaen(med bakhjulstrekk) jeg for 35 år siden. Jeg er veldig glad jeg kjøpte LR awd, og avbestilte Leaf+
2022 Mercedes EQC AMG
2019 Tesla model 3 LR(solgt)
2017 Nissan Leaf tekna(solgt)

hemi

leaf40 var helt krise på glatt, 0 vekt på drivhjulene, ræva esp og chassis/drivlinje.

Kgf

Helt enig. Jeg ble flink til å rygge opp bakkene:-) Tipp hvorfor....
2022 Mercedes EQC AMG
2019 Tesla model 3 LR(solgt)
2017 Nissan Leaf tekna(solgt)

1000kwh

Sitat fra: Kgf på onsdag 13. november 2019, klokken 18:41
Den første snøen er alltid glatt, men jeg syns bilen fungerte godt. Prøvde også noen bakkestarter, og det klarte den med glans. Det eneste jeg er litt spent på, er bakkeklaringen, men vi får se...Sist vinter hadde vi Leaf(itillegg til xc60), og det er faktisk den dårligste bilen jeg har hatt på vinterføre på mange år. Minte mye om den gamle Mazdaen(med bakhjulstrekk) jeg for 35 år siden. Jeg er veldig glad jeg kjøpte LR awd, og avbestilte Leaf+
Med AWD spiller ikke bakkeklaring så stor rolle lengre er min erfaring. Man kan pløye gjennom mye snø før det blir noe problem..

hemi

Uhm.... bakkeklaring er ALLITID en greie, satt fast mye 4x4 på rare steder. fordelen med 4x4 er at du setter deg fast helt andre steder :D

magnetic

å rygge med 4w på flat mark og mye våt snø er skummelt. imprezaen min kjørte seg fast på flata (rygga ut fra garasjen) da den runde rumpa ikke skufla unna snøen men pakket seg under bilen og ble hengende på buken, så hjula ikke fikk tyngde nok, så da måtte spaden brukes. et hadde gått bra hvis bilen hadde stått med fronten ut fra garasjen, da hadde spoileren skufla snøen unna.

jman76

Noen som har noen erfaring med hvordan SR+ fungerer om vinteren? Tenker spesielt på hvordan den drar opp bratte bakker med litt snø og is.

Jeg har 40-Leafen, ser andre ikke er fornøyd med den om vinteren, men jeg vil påstå at det er en god vinterbil. Jeg bor i en jævlig bratt bakke og har vinter halve året. Den drar bra med gode piggdekk i alle fall, sliter litt når det blir altfor løst, men man lærer jo etter hvert både sin egen bakke og bil å kjenne. Må rygge opp et par ganger i året, men det er faktisk helt akseptabelt her jeg bor ;)

Noen som både har testet både Leafen og SR+ og kan sammenlikne egenskapene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA