Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig veigrep i snø, men...

Startet av Vesel, mandag 11. november 2019, klokken 00:36

« forrige - neste »

Vesel

#15
Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 11. november 2019, klokken 16:56
Er vel ikke noe tema at elektronikken er på plass og alt av sikkerthetsfunksjoner virker? Sikker på at Tesla ikke har noe unikt system som gjør at den ligger så godt på vinterføre.
Teslas biler er jo noen av få elektriske firehjulsdrevne biler, så man får det beste som er for fremkommelighet og kontroll. Elektromotorer er det lettere for elektronikken å kontrollere enn forbrenningsmotorer. På dem må gjerne giret endres for at hastighet eller kraft skal bli riktig, og det er alltid en liten forsinkelse ved gasspådrag.

Når den attpåtil har svært lavt tyngdepunkt pga det store tunge batteriet under dørken og den sportslige sedan-utformingen, så er dette veldig gunstig for kjøreegenskapene og da kanskje også tryggheten på glatt føre. Den tipper ihvertfall ikke så lett over.  :laugh:

Det må uansett ikke være unikt for Tesla for at det skal være bra. Kanskje alle nye biler i dag er veldig gode på glatta.

Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 11. november 2019, klokken 16:56

Heller at de har hatt litt flaks med vektplassering, hjulavstand og hvordan styringen fungerer. Dekkan er da samme som jeg hatt på mange andre nyere biler, funker fjell...
Dette er neppe flaks, her har Tesla regnet grundig på alt under designprosessen!

Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 11. november 2019, klokken 16:56
Hvis du opplever dem som dårlige ved innbremsing så har du glemt hvor tung Model 3 faktisk er. Sier det for at bilen ligger fint og rett ved hard innbremsing...på snø...med samme dekkan. Skjønner ikkke hvordan du kan oppleveve detta som dårlig?.
Ja, kan hende det er tyngden som gjør at bremselengden blir så lang. I teorien skal økt friksjon kompensere helt ut for økt bevegelsesenergi ved høy vekt under oppbremsing, men det er kanskje noe ved snø, is og alle variablene i den virkelige verden som gjør at det ikke nødvendgvis blir slik.

Jeg opplever ihvertfall bremselengden i snøen som dårlig, selv om den ikke nødvendigvis er bedre på andre biler eller med andre dekk. Jeg må ihvertfall nå i begynnelsen minne meg selv på å kjøre mer forsiktig med denne bilen enn det som føles naturlig for å unngå lengre stoppdistanse enn jeg forventer, men det er kanskje fordi jeg kommer fra biler som bare har hatt tohjulsdrift og vært uten traction control og antispin, og ved ett tilfelle muligens også uten ESP.

Er nemlig usikker på om Nissan Almera-en hadde ESP eller ei. Den retta seg alltid opp ved skrens pga for høy fart i et kryss på samme måte som Peugeot 208-en (som jeg vet har ESP), men tenkte det kanskje var ABS-en. Var ihvertfall ingen ESP av-knapp i Almera-en, som jeg tror det stod i håndboka den skulle hatt. Den bilen er vraka nå da. Nissan Almera-en og Peugeot 208-en oppførte seg så og si identisk på glatta, merka aldri noen forskjell. Omtrent lik størrelse og vekt, like dimensjoner på dekkene og samme karosseriform.

Når du opplever Model 3 som annerledes enn meg, så er det helt fint det også. Du kommer kanskje fra biler som har vært mer like den enn meg. :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

Sitat fra: Vesel på mandag 11. november 2019, klokken 17:25
Jeg opplever ihvertfall bremselengden i snøen som dårlig, selv om den ikke nødvendigvis er bedre på andre biler eller med andre dekk.
Det du prøver å si er at det er glatt, ikke at TM3 har dårlig veigrep eller at bremselengden er dårlig.

Sitat fra: Vesel på mandag 11. november 2019, klokken 17:25
Jeg må ihvertfall nå i begynnelsen minne meg selv på å kjøre mer forsiktig med denne bilen enn det som føles naturlig for å unngå lengre stoppdistanse enn jeg forventer, men det er kanskje fordi jeg kommer fra biler som bare har hatt tohjulsdrift og vært uten traction control og antispin, og ved ett tilfelle muligens også uten ESP.
Det er som jeg skrev tidligere at en bil med firehjulstrekk ikke forteller hvor glatt det er når man er vant til å kjøre med 2-hjulstrekk.
Det er nemlig mange som har uhell når de går over til firehjulstrekk fordi de ikke oppfatter hvor glatt det er. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

Model3 er en bil for "massene" og ikke nødvendigvis bil entusiastser, så man vil ha førere med variabel erfaring og forståelse.

Nickelilltroll

#18
Vi skal IKKE ha fler "pling" el "plong-lyd" i bilen! Klarer folk ikke og kjenne når esc, abs og andre stabilitetssysstemer jobber og anpasse farten deretter så bør dere ikke kjøre bil på glatta. Før JO, man kjenner godt når bilen sier ifra!

Esc varsler som på alle andre biler på skjermen med oransj lys.


Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Vesel

#19
Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 12. november 2019, klokken 08:27
Vi skal IKKE ha fler "pling" el "plong-lyd" i bilen! Klarer folk ikke og kjenne når esc, abs og andre stabilitetssysstemer jobber og anpasse farten deretter så bør dere ikke kjøre bil på glatta. Før JO, man kjenner godt når bilen sier ifra!

Esc varsler som på alle andre biler på skjermen med oransj lys.
Hvis man er en supersjåfør som alltid klarer å unngå tap av veigrep, så er det jo aldri noe problem med denne plagsomme plingingen. Tvert imot, nettopp da er det kanskje ekstra viktig å få en ekstra tilbakemelding på at man skal passe på når det faktisk skjer. Dersom man kjører på autopilot og er litt ukonsentrert kan det nok fort hende at man ikke merker at grepet glipper i 0,1 s, f.eks. Men da sørger bilen selv for koble ut AP og gir den generelle varselen for det.

Spesielt for uerfarne sjåfører kan det være greit å få en tydelig tilbakemelding. Når bilen glipper en kort tid og man bare kjører rett fram så er det ikke alltid veldig merkbart. Selv når den glipper smått ved svak svinging kan det være mindre merkbart, siden bilen henter seg så raskt og lett inn igjen og maskerer for den høye farten. Den plinginga vil da varsle dem om at de bør holde en lavere fart på sånt føre en er nå.
Jeg hadde ihvertfall nesten 0 peiling på kjøring på snø og is de første par årene med førerkortet. Man vet det er glatt og at bremselengden blir lengre, for det står det i teoriboka liksom, men følelsen for hvordan en bil oppfører seg på ulike fører og hvor mye man må tilpasse seg det er noe som bare kan sette seg med tid, erfaring og kanskje alder.

Dersom man ikke ønsker den plinginga fordi man ønsker å morokjøre litt, så burde det heller vært mulig å slå den av ut turen. Burde også vært mulig å slå av ESP, ABS og traction control ut turen for ordentlig testing på bane, men det gjør det ikke. Bilen har bare en anti-slip start-funksjon. Tror da at traction control slås av fra 0 opp til sånn 10 km/t før den slås helt på igjen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Nickelilltroll

Sitat fra: Vesel på tirsdag 12. november 2019, klokken 09:09
Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 12. november 2019, klokken 08:27
Vi skal IKKE ha fler "pling" el "plong-lyd" i bilen! Klarer folk ikke og kjenne når esc, abs og andre stabilitetssysstemer jobber og anpasse farten deretter så bør dere ikke kjøre bil på glatta. Før JO, man kjenner godt når bilen sier ifra!

Esc varsler som på alle andre biler på skjermen med oransj lys.
Hvis man er en supersjåfør som alltid klarer å unngå tap av veigrep, så er det jo aldri noe problem med denne plagsomme plingingen. Tvert imot, nettopp da er det kanskje ekstra viktig å få en ekstra tilbakemelding på at man skal passe på når det faktisk skjer. Dersom man kjører på autopilot og er litt ukonsentrert kan det nok fort hende at man ikke merker at grepet glipper i 0,1 s, f.eks. Men da sørger bilen selv for koble ut AP og gir den generelle varselen for det.

Spesielt for uerfarne sjåfører kan det være greit å få en tydelig tilbakemelding. Når bilen glipper en svært kort tid og man bare kjører rett fram så er det ikke alltid veldig merkbart. Selv når den glipper smått ved svak svinging kan det være mindre merkbart, siden bilen henter seg så raskt og lett inn igjen og maskerer for den høye farten. Den plinginga vil da varsle dem om at de bør holde en lavere fart på sånt føre en er nå.
Jeg hadde ihvertfall nesten 0 peiling på kjøring på snø og is de første par årene med førerkortet. Man vet det er glatt og at bremselengden blir lengre, for det står det i teoriboka liksom, men følelsen for hvordan en bil oppfører seg på ulike fører og hvor mye man må tilpasse seg det er noe som bare kan sette seg med tid, erfaring og kanskje alder.

Dersom man ikke ønsker den plinginga fordi man ønsker å morokjøre litt, så burde det heller vært mulig å slå den av ut turen. Burde også vært mulig å slå av ESP, ABS og traction control ut turen for ordentlig testing på bane, men det gjør det ikke. Bilen har bare en anti-slip start-funksjon. Tror da at traction control slås av fra 0 opp til sånn 10 km/t før den slås helt på igjen.

Nå er det faktisk sånn at alle skal anpasse farten etter føre. Sikkerhetssystemer er der for og redde deg FØR du når grensen. Når de slutter å virke har du uansett gjort ditt når det kommer til avkjørselen.

Er en prøvetid på førerkort i 2 år. De 2 åran skal brukes til aktsom kjøring, har ikke bare med hastighet og gjøre.

Hvis du som voksen ikke klarer og føre en bil tryggt på vinterføre uten sikkerhetssystemer el varsling hele tiden føreslår jeg at du går inn i deg selv og vurderer hvor trygg du er i trafikken.

Klar over at alle ikke er like vant i bil, trafikk og utfodringer i Skandinavisk vinter, da må disse bare gå inn i seg selv og si: "Hva med å anpasse farten...?" Er ikke vanskelig. Er man da en som sitter og irriterer seg over dem samme, litt usikkre sjåføran, så skal man og vurdere sin syn på trafikksikkerhet.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Vesel

#21
Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 12. november 2019, klokken 09:37
Hvis du som voksen ikke klarer og føre en bil tryggt på vinterføre uten sikkerhetssystemer el varsling hele tiden føreslår jeg at du går inn i deg selv og vurderer hvor trygg du er i trafikken.
Høres tvert imot som om det er du som må det, når du er så i mot en enkel funksjon som ikke kan gjøre annet enn å øke sikkerheten. Du vil kanskje fjerne ESP, ABS, airbags, crumpling zone, setebelter og autovern også, for man skal jo aldri kjøre slik at det er mulig å kollidere eller kjøre av veien?

Du kan banne på at jeg er langt fra den eneste som lett hadde kjørt i grøfta dersom ABS og ESP plutselig hadde sluttet å virke uten varsel kjørende på snø og is. Dersom du påstår selv du ikke hadde gjort det så kjører du som tidenes sinke. Jeg tror nesten ikke på deg. Har du i det hele tatt noen gang prøvd å deaktivere disse funksjonene på en bil på glatta? Bilen blir så og si ukontrollerbar sammenlignet med med dem på.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

hemi

Tenkt scenario, du mister en hjulsensor på din model 3, alt av systemer går da av, du er på fjellet og skal hjem.

Man bør kunne mestre bil uten hjelpemidler, er derfor vi har glattkjøring i norge, man lærer pumpe bremsing og låste hjul, man lærer retting av sladd uten ESP.

Mange kjører for fort kontra forhold, mange kjører for sakte, konsekvensene er der uansett. En treig sjåfør vil lage farlig scenario ved at andre foretar forbikjøringer.

Antisladd systemet på model3 er absolutt noe av det bedre på markedet, litt utrolig egentlig siden bilen knapt forstår rundkjøringer.

Jeg liker å bli kjent med bil gradvis, har den ESP systemer du kan slå av i hakk, liker jeg å teste ut dette for å se hva slags effekt det har og hva som skjer i de forskjellige trinnene, noen biler er raskere feks. med litt traction hjelp, mens andre må ha alt av for å kunne kjøres og læres, man ser da også hvor mye elektrnikken kamuflerer rene chassis egenskaper.


1000kwh

Tror han glemmer at Tesla har umiddelbar respons og veldig mye krefter, så dette hadde gått i dass uten systemene  som kontrollerer kreftene.

Ellers så er det jo eplekjekke menn som oftest dreper seg selv og andre i trafikken, så ..0

Handyman

Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 12. november 2019, klokken 08:27
Vi skal IKKE ha fler "pling" el "plong-lyd" i bilen! Klarer folk ikke og kjenne når esc, abs og andre stabilitetssysstemer jobber og anpasse farten deretter så bør dere ikke kjøre bil på glatta. Før JO, man kjenner godt når bilen sier ifra!

Esc varsler som på alle andre biler på skjermen med oransj lys.
Helt enig! Vil ikke ha lydvarsler på ting man ikke treger det på.
Hvis man ikke merker når støttesystemene trår i kraft bør man skru ned volumet på anlegget og bruke ørene i tillegg. Når systemene griper inn merkes det på pedaler og ratt og lyder.

Hvorfor lager bilen lyd når man skrur på AP (helt unødvendig sikkerhetsmessig etter min mening), det er vel nok med varsel når man skur den av?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

#25
Teslaen tm3p har jo mindre hjuleffekt i 100 enn flere SUV'er til og med nå, så føler kreftene er litt overhypa? Det de fleste blir overasket over er vel responsen, er man vant til slapp 2 liter diesel via automatkasse skjer det jo mer momentant, men det er ikke som om du river løs hjula i fart. Prøv full gass i faktisk sportsbil med 5-600+ så merker man forskjell.

Ikke veldig vanskelig å blåse forbi alt av teslaer med bensinbil på raka på rudskogen.


Nickelilltroll

Sitat fra: Vesel på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:00
Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 12. november 2019, klokken 09:37
Hvis du som voksen ikke klarer og føre en bil tryggt på vinterføre uten sikkerhetssystemer el varsling hele tiden føreslår jeg at du går inn i deg selv og vurderer hvor trygg du er i trafikken.
Høres tvert imot som om det er du som må det, når du er så i mot en enkel funksjon som ikke kan gjøre annet enn å øke sikkerheten. Du vil kanskje fjerne ESP, ABS, airbags, crumpling zone, setebelter og autovern også, for man skal jo aldri kjøre slik at det er mulig å kollidere eller kjøre av veien?

Du kan banne på at jeg er langt fra den eneste som lett hadde kjørt i grøfta dersom ABS og ESP plutselig hadde sluttet å virke uten varsel kjørende på snø og is. Dersom du påstår selv du ikke hadde gjort det så kjører du som tidenes sinke. Jeg tror nesten ikke på deg. Har du i det hele tatt noen gang prøvd å deaktivere disse funksjonene på en bil på glatta? Bilen blir så og si ukontrollerbar sammenlignet med med dem på.

Har du glemt at ikke alle ungdommer har råd til en nyere bil med alt av sikkerhetssystemer? Tror du en bil stopper for at et system ikke virker, at bilskoler lærer upp sine elever at bilen kan stoles på til 100% uansett tid på døgn, år og plats?

Du kverulerer så hardt at du missførstår og mister tråden hele tiden. Du startet et nytt inlegg med overskriften "dårlig veigrep i snø....." På et forum med EN specifik bilmodell, da må du regne med at få motargument så det synger om det, når det inte har et unns sannhet i seg :o

JEG er glad for min Model 3, for alle sine smarte løsninger og systemer, glad før hvor god den er på vinterføre, kanskje det beste jeg hatt. Jeg er ikke så glad før at du ikke skjønner forskjellen på vinter og sommerføre :D
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Nickelilltroll

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:10
Tror han glemmer at Tesla har umiddelbar respons og veldig mye krefter, så dette hadde gått i dass uten systemene  som kontrollerer kreftene.

Ellers så er det jo eplekjekke menn som oftest dreper seg selv og andre i trafikken, så ..0

Aldrig sagt jeg er emot teknologien vi har tilgang til. Kjørt Tesla i noen år ulykkesfritt i 30 år. Mitt jobb tillsier at jeg ikke er hverken dårlig sjåfør el tar unødvendige risikoer. Du kunne sikkert spart deg for den siste settningen. Med respekt for ALLE og det som faktiskt skjer i trafikken!

Skjerpings!
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Vesel

#28
Sitat fra: hemi på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:09
Tenkt scenario, du mister en hjulsensor på din model 3, alt av systemer går da av, du er på fjellet og skal hjem.
Da er det bare å kjøre superforsiktig, ja. Jeg har aldri opplevd dette, verken som sjåfør selv eller som passasjer med andre. Varsling når sånt deaktiveres, pga feil på systemet eller fordi det skrus av med vilje, pleier å være rimelig bra og entydig også.

Sitat fra: hemi på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:09
Man bør kunne mestre bil uten hjelpemidler, er derfor vi har glattkjøring i norge, man lærer pumpe bremsing og låste hjul, man lærer retting av sladd uten ESP.
Jeg var på glattkjøringsbane noen timer under kjøreopplæringa i 2008-2009, hvor vi bl.a. deaktiverte ABS-en ved å skru av bilen i fart. Husker lite av hvordan man fikset seg inn igjen, om vi i det hele tatt gikk gjennom det. Vet bare sånn halvveis at man må slippe litt på bremsen nok til at hjulene ikke blokkeres, uten at jeg husker vi øvde på det. Pumpebremsing vet jeg ikke hva er. Retting av skrens gikk vi ihvertfall aldri gjennom, det har jeg absolutt ingen idé om per i dag. Å lære å kjøre på glatta virker det som man først lærer ordentlig etter man har fått lappen, som ved kjøring generelt kanskje, og at slik nødløsninger er man i stor grad overgitt til å lære selv. I den grad det er mulig og nødvendig i dag. I Model 3-en er finnes det jo ingen røverløsning en gang for å slå av ABS og ESP, som det var med Passaten til kjøreskolen ved å skru av tenninga i fart.

Ble for øvrig inspirert nå til å bestille meg glattkjøringstime hos NAF. Er visst gratis med én time i året for medlemmer.  :)

Sitat fra: hemi på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:09
Jeg liker å bli kjent med bil gradvis, har den ESP systemer du kan slå av i hakk, liker jeg å teste ut dette for å se hva slags effekt det har og hva som skjer i de forskjellige trinnene, noen biler er raskere feks. med litt traction hjelp, mens andre må ha alt av for å kunne kjøres og læres, man ser da også hvor mye elektrnikken kamuflerer rene chassis egenskaper.
Om jeg husker riktig så har du Performance-utgaven. Den er det vel noe track mode og greier på. Hvordan fungerer det? Kan du slå av spesifikke systemer, eller modifisere dem?

Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:22
Har du glemt at ikke alle ungdommer har råd til en nyere bil med alt av sikkerhetssystemer? Tror du en bil stopper for at et system ikke virker, at bilskoler lærer upp sine elever at bilen kan stoles på til 100% uansett tid på døgn, år og plats?
De aller flest bruktbiler i dag har både ABS og ESP. Min første bil, et halvveis vrak fra 2004 som jeg kjøpte i 2014 til 35000 kr fungerte helt likt en Peugeot 208 fra 2013 med både ABS og ESP. Det er vel en og annen person som ennå kjøper eldre biler uten ESP og veteranbiler også uten ABS, men de får bare tilpasse seg ved å kjøre sakte. Dette erfarer de nok raskt at de må. Og vi som har biler med bedre systemer kan kjøre noe raskere.

Når disse systemene slutter å virke pleier de å gi tydelig varsel. Det er en forholdsvis grei sak for bilen å vite om en sensor har en defekt og at systemet dermed må deaktiveres og fører varsles, ved at den slutter å gi bilen data eller dataene har avvik fra det som er forventet. Virker uansett som de er svært robuste, har aldri opplevd feil på dem.

Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:22
Du kverulerer så hardt at du missførstår og mister tråden hele tiden. Du startet et nytt inlegg med overskriften "dårlig veigrep i snø....." På et forum med EN specifik bilmodell, da må du regne med at få motargument så det synger om det, når det inte har et unns sannhet i seg :o
Jepp, det regna jeg selvfølgelig med. Jeg lagde med vilje trådtittelen noe provoserende for å få flere til å lese og kanskje svare.

Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:22
JEG er glad for min Model 3, for alle sine smarte løsninger og systemer, glad før hvor god den er på vinterføre, kanskje det beste jeg hatt. Jeg er ikke så glad før at du ikke skjønner forskjellen på vinter og sommerføre :D
Det er jo helt tydelig at jeg har akkurat den forståelsen, når jeg forstår hvor mye elektronikken retter opp for meg i denne bilen på vinterføre, og forstår hvor galt det hadde gått om det sluttet å virke uten varsel. Mer uerfarne sjåfører forstår ikke nødvendigvis dette. Da jeg fikk min første bil slo jeg en gang av ESP og ABS ved å skru av tenningen under fart, og fikk helt sjokk hvor stor forskjell det var. Er nok ikke alle som er klar over den store forskjellen, og fjerner man varsel for at slike systemer aktiveres så vil det bli enda mindre forståelse for dem blant uerfarne sjåfører.

Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:30
Du kunne sikkert spart deg for den siste settningen. Med respekt for ALLE og det som faktiskt skjer i trafikken!

Skjerpings!
Regner med det egentlig er meg du sikter til her.
Det er jeg faktisk helt enig i. Jeg pleier å svare folk i samme tone som de prater til meg på. Så da du ble personlig, så ble jeg det også. Innrømmer at jeg tok for hardt i her da, beklager.  :blank:
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

hemi

Sitat fra: Vesel på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:59


Sitat fra: hemi på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:09
Man bør kunne mestre bil uten hjelpemidler, er derfor vi har glattkjøring i norge, man lærer pumpe bremsing og låste hjul, man lærer retting av sladd uten ESP.
Jeg var på glattkjøringsbane noen timer under kjøreopplæringa i 2008-2009, hvor vi bl.a. deaktiverte ABS-en ved å skru av bilen i fart. Husker lite av hvordan man fikset seg inn igjen, om vi i det hele tatt gikk gjennom det. Vet bare sånn halvveis at man må slippe litt på bremsen nok til at hjulene ikke blokkeres, uten at jeg tror vi øvde på det. Pumpebremsing vet jeg ikke hva er. Retting av skrens gikk vi ihvertfall aldri gjennom, det har jeg absolutt ingen idé om per i dag. Å lære å kjøre på glatta virker det som man først lærer ordentlig etter man har fått lappen, som ved kjøring generelt kanskje, og at slik nødløsninger er man i stor grad overgitt til å lære selv. I den grad det er mulig og nødvendig i dag. I Model 3-en er finnes det jo ingen røverløsning en gang for å slå av ABS og ESP, som det var med Passaten til kjøreskolen ved å skru av tenninga i fart.

Ble for øvrig inspirert nå av å bestille meg glattkjøringstime hos NAF. Er visst gratis med én time i året for medlemmer.  :)

Alle bør ha orden på glattkjøring, jeg er nok muligens over middels intressert, og litt eldre, pumpe bremsing er basicly "manuell abs" dvs du låser/låser opp hjula (grov enkelt forklart) Prøver du svinge med låste hjul går det dårlig, bremse effekten med låste hjul, også dårlig.

Sitat fra: hemi på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:09
Jeg liker å bli kjent med bil gradvis, har den ESP systemer du kan slå av i hakk, liker jeg å teste ut dette for å se hva slags effekt det har og hva som skjer i de forskjellige trinnene, noen biler er raskere feks. med litt traction hjelp, mens andre må ha alt av for å kunne kjøres og læres, man ser da også hvor mye elektrnikken kamuflerer rene chassis egenskaper.
Om jeg husker riktig så har du en Model Performance. Den er det vel noe track mode og greier på. Hvordan fungerer det? Kan du slå av spesifikke ting?

[/quote]

Track mode er desverre ikke snow drift mode, track mode lar deg kjøre fortest mulig rundt svinger, den bruker rattvinkel sensoren for å justere kraften til hjulene og tillater en økt slipp prosent hovedsaklig.

Men iaf litt mer gøy enn vanlig modus.


Anbefaler alle å kjøre litt isbane/jordekjøring med bilen, er knallmorro, og lærerikt, du lærer  mye av hva man skal gjøre, og ikke gjøre. Dette er direkte overførbart til kjøring på vanlig vei og trafikk om uhellet først er ute.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA