Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig veigrep i snø, men...

Startet av Vesel, mandag 11. november 2019, klokken 00:36

« forrige - neste »

Vesel

...svært god elektronisk kompensering.

Snøen kom for fullt her i ettermiddag. Var derfor ute i kveld og prøvde å YOLO-kjøre på en stor, tom parkeringsplass, men det går knapt. Elektronikken begrenser motorkraft og henter bilen inn igjen og igjen. Er veldig imponert av denne elektriske firehjulstrekkeren.

18" Nokian R3 piggfrie vinterdekk btw.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

Kjørte en del på skikkelig vinterføre i fjor, og bilen imponerer på kontroll og fremkommelighet.
Dog har den ikke stor bakkeklaring, og fronten pakker snøen ned, så vær forsiktig med å kjøre i dyp dung snø.
Da kan du fort bli stående uten særlig marktrykk og spinne med alle fire hjulene.
Det er heller ikke mulig å legge den "brei", bare litt ut med bakenden og godt kontroll.
Men at den har dårlig veigrep, det er jeg helt uenig i.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Slarre40

Men den er vel som alle andre tyngre biler når man først er oppe i litt fart og så legger på sving? Den vil vel gjerne fortsette rett fram da, eller hjelper elektronikken litt da også?
Trondheim

Nickelilltroll

Dårlig veigrep i snø? Da har du ikke prøvd mange andre biler! Her på Lillehammer er det både bratt, svingete og masse snø. Igår stod det en god del mange andre biler litt her og der. Min Model 3 bare durade forbi uten å strekke på seg en gang. Den er helt rå på veldig glatt vinterføre!!!

Var og ut på E6 og der låg den stødig som tåget i fart!

Hatt mange håplause  biler fra før, men på disse har jeg og ekspremitert med andre dekkmerker. F eks så kom min Ampera-e knappt frem på flat mark med disse Nereusdekkan som noen(ingen navn på trykk), har skrytt opp til skyan og tilbake. 3 uker etterpå slengte jeg på Nokiandekk og DA var bilen knall på vinterføre den og...dog samme problem som mange andre tunge elbiler med forhjulstrekk, går fort rett frem i svingan.

Det jeg må prøve og finne ut av om Model 3 har samme lumske egenskap som noen andre awd-biler, når det slipper så slipper det på "orntlig"! Kjører ny XC90 i jobben så det har jeg fått provosert frem(lukket bane/trening), det er en lite hyggelig oplevelse.

Nei. Må bare fortsette skryte av hva Musk og hans kamerater fått til med Model 3, bilen er vanvittig god på mange felt :)

19" orginal med piggfrie Nokian.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

hemi

Min TM3P på 20" hakka R3 er noe av bedre vinterbilene grepsmessig jeg har hatt, mindre vekt i svingene vs SUV kjennes når man skal rundt sving, axx i bakke på is er en lek, slip mode greiene funker faktisk bra.

Testet mot evo 6 med vinterdekk i samme bakker i går.

Det som trekker ned er bakkeklaring, så er det så mye at det går over panser kan man fort "flyte"

Handyman

Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 11. november 2019, klokken 09:50
......Det jeg må prøve og finne ut av om Model 3 har samme lumske egenskap som noen andre awd-biler, når det slipper så slipper det på "orntlig"! Kjører ny XC90 i jobben så det har jeg fått provosert frem(lukket bane/trening), det er en lite hyggelig oplevelse.
Jeg har ikke erfaring fra mange 4-trekkere, men i TM3 har jeg ikke klart å provosere frem overraskende reaksjoner.
Veldig kontrollert er følelsen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vesel

#6
Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 11. november 2019, klokken 09:50
Dårlig veigrep i snø? Da har du ikke prøvd mange andre biler! Her på Lillehammer er det både bratt, svingete og masse snø. Igår stod det en god del mange andre biler litt her og der. Min Model 3 bare durade forbi uten å strekke på seg en gang. Den er helt rå på veldig glatt vinterføre!!!
Du duret forbi dem fordi du har en firehjulsdrevet bil med svært god elektronisk kontroll og kompensering på de ulike hjulene, ikke fordi dekkene dine nødvendigvis var bedre enn deres. Det er dekkene jeg tenkte på med "dårlig veigrep". Er bare å prøve å bråbremse rett fram i et tykt lag nysnø fra 60-70 km/t, så ser du den lange stoppedistansen.

Synes altså veigrepet til disse dekkene nå i snøen er dårlig, men ikke at de nødvendigvis er dårligere enn andre vinterdekk. Det jeg vil fram til er at man bør passe på. Er lett å bli lurt av den gode fremkommeligheten med firehjulsdrift og imba elektronikk, men når man bremser rett fram, så er det kun dekkene som kan redde deg.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

#7
Sitat fra: Slarre40 på mandag 11. november 2019, klokken 09:13
Men den er vel som alle andre tyngre biler når man først er oppe i litt fart og så legger på sving? Den vil vel gjerne fortsette rett fram da, eller hjelper elektronikken litt da også?
Joda, fysikkens lover gjelder for denne bilen også. Jeg har likevel inntrykk av at man kan kjørere raskere gjennom et kryss uten å havne i grøfta med denne enn med den halvparten så tunge Peugeot 208-en til dama mi, som også har ABS og ESP og noe greier. Virker som bakenden retter seg raskere og lettere opp igjen på Model 3-en.
Før øvrig skal ikke vekt ha noe å si på veigrep. Newtons lover sier at friksjonen alltid vil øke til å kompensere for økt bevegelsesenergi, som er den som trekker deg utover i en sving, ved økning i vekt.

Ellers er det svært tydelig hvordan denne bilen begrenser motorkraft når veigrepet glipper for å vinne det tilbake igjen. Det gjør ikke Peugeot-en, på den vil hjulene bare spinne om man trykker inn gasspedalen nok.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

stefse

Synes bilen oppfører seg slik jeg forventer av en 4-hjulstrekker. Det er bare å peke dit en skal. Får ikke slått av stabiliseringsprogrammet, så hvordan man kan få provosert den til å snurre rundt ser jeg ikke helt for meg.

Savner bare en indikasjon på at dette systemet er i aksjon, ellers kan man bli lullet inn i en oppfatning av det ikke er så glatt som det egentlig er. De fleste biler har dette, og det bør være en smal sak for Tesla å legge det inn.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Vesel

Sitat fra: stefse på mandag 11. november 2019, klokken 16:07
Savner bare en indikasjon på at dette systemet er i aksjon, ellers kan man bli lullet inn i en oppfatning av det ikke er så glatt som det egentlig er. De fleste biler har dette, og det bør være en smal sak for Tesla å legge det inn.
Jo, det blinkende ESP-ikonet kommer opp på denne bilen også når den mister grepet. Bare følg litt med på skjermen. Blinkinga går over med en gang grepet er tilbake. Man merker det uansett nokså godt når grepet glipper.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

stefse

Sitat fra: Vesel på mandag 11. november 2019, klokken 16:14
Sitat fra: stefse på mandag 11. november 2019, klokken 16:07
Savner bare en indikasjon på at dette systemet er i aksjon, ellers kan man bli lullet inn i en oppfatning av det ikke er så glatt som det egentlig er. De fleste biler har dette, og det bør være en smal sak for Tesla å legge det inn.
Jo, det blinkende ESP-ikonet kommer opp på denne bilen også når den mister grepet. Bare følg litt med på skjermen. Blinkinga går over med en gang grepet er tilbake. Man merker det uansett nokså godt når grepet glipper.
Ok, det har jeg nok ikke fått med meg. Et "plong" kunne vært greit også.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Vesel

Sitat fra: stefse på mandag 11. november 2019, klokken 16:25
Sitat fra: Vesel på mandag 11. november 2019, klokken 16:14
Sitat fra: stefse på mandag 11. november 2019, klokken 16:07
Savner bare en indikasjon på at dette systemet er i aksjon, ellers kan man bli lullet inn i en oppfatning av det ikke er så glatt som det egentlig er. De fleste biler har dette, og det bør være en smal sak for Tesla å legge det inn.
Jo, det blinkende ESP-ikonet kommer opp på denne bilen også når den mister grepet. Bare følg litt med på skjermen. Blinkinga går over med en gang grepet er tilbake. Man merker det uansett nokså godt når grepet glipper.
Ok, det har jeg nok ikke fått med meg. Et "plong" kunne vært greit også.
Ja, det er sant, denne bilen mangler en slik lydvarsling som Peugeot 208 ihvertfall har.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

En helt vanlig feil å gjøre for folk som går fra 2-hjulstrekk til 4-hjulstrekk er å undervurdere hvor glatt det er.
I forhold til 2-hjulstrekk kjennes det ikke glatt ut i en 4-hjultrekker.
Mange får seg derfor en stor overraskelse når de skal bremse eller ned en bratt bakke.
Med 2-hjulstrekk merker du godt hvor glatt det er når du akselererer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

Man får en følelse av grep på styrerespons/vekt på rattet og oppførsel på bil, i tilegg har man mulighet for å sjekke det ved å akselerer/bremse evnt svinge litt.

Desverre er jo majoriteten totalt uintresserte i alt som heter kjøring og skal A til B uten noe forhold til det.

Nickelilltroll

#14
Sitat fra: Vesel på mandag 11. november 2019, klokken 15:53
Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 11. november 2019, klokken 09:50
Du duret forbi dem fordi du har en firehjulsdrevet bil med svært god elektronisk kontroll og kompensering på de ulike hjulene, ikke fordi dekkene dine nødvendigvis var bedre enn deres. Det er dekkene jeg tenkte på med "dårlig veigrep". Er bare å prøve å bråbremse rett fram i et tykt lag nysnø fra 60-70 km/t, så ser du den lange stoppedistansen.

Synes altså veigrepet til disse dekkene nå i snøen er dårlig, men ikke at de nødvendigvis er dårligere enn andre vinterdekk. Det jeg vil fram til er at man bør passe på. Er lett å bli lurt av den gode fremkommeligheten med firehjulsdrift og imba elektronikk, men når man bremser rett fram, så er det kun dekkene som kan redde deg.

Er vel ikke noe tema at elektronikken er på plass og alt av sikkerthetsfunksjoner virker? Sikker på at Tesla ikke har noe unikt system som gjør at den ligger så godt på vinterføre. Heller at de har hatt litt flaks med vektplassering, hjulavstand og hvordan styringen fungerer. Dekkan er da samme som jeg hatt på mange andre nyere biler, funker fjell...Hvis du opplever dem som dårlige ved innbremsing så har du glemt hvor tung Model 3 faktisk er. Sier det for at bilen ligger fint og rett ved hard innbremsing...på snø...med samme dekkan. Skjønner ikkke hvordan du kan oppleveve detta som dårlig?.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA