Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feilmelding: feil med fjæring

Startet av JorgenM, søndag 10. november 2019, klokken 19:07

« forrige - neste »

JorgenM

Når jeg kjørte bilen inn i garasjen i kveld sto det feilmelding ca sånn:

OK å kjøre forsiktig - feil med fjæring

Hadde ikke med mobilen så fikk ikke tatt bilde, var muligens litt andre ord i meldingen.

Noen som har vært borti det samme?
Bilen har luftfjæring og det er ca 10 minusgrader ute.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Sitat fra: JorgenM på søndag 10. november 2019, klokken 19:07
Når jeg kjørte bilen inn i garasjen i kveld sto det feilmelding ca sånn:

OK å kjøre forsiktig - feil med fjæring

Hadde ikke med mobilen så fikk ikke tatt bilde, var muligens litt andre ord i meldingen.

Noen som har vært borti det samme?
Bilen har luftfjæring og det er ca 10 minusgrader ute.

Hvis du har muligheter så sjekk at du har 12-13V på batteriet. Det har vært en del tull med 12V lading og utlading av batteri som kan gi alle mulige feilmeldinger.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Idag var feilmeldinga borte. Håper å aldri se den igjen :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JaguarNorge

Anbefaler at du forhører deg med din Jaguar forhandler, slik at de kan vurdere feilmeldingen og eventuelt ta inn bilen til sjekk om nødvendig.

Ingeniøren

Føyer seg vel inn i rekken av litt underlige feilmeldinger. Har fått melding om feil på kamera et par ganger, både på egen og låne bil, uten at det er feil tilsynelatende...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xyzzy

Er det mulig å få opp slike meldinger i ettertid?

Har fått noen ulike meldinger i orange mens jeg kjører, men de forsvinner jo - og ville gjerne hatt dem for å ta dem videre.


4Matic Fanatic

Sitat fra: xyzzy på onsdag 13. november 2019, klokken 07:27
Er det mulig å få opp slike meldinger i ettertid?

Har fått noen ulike meldinger i orange mens jeg kjører, men de forsvinner jo - og ville gjerne hatt dem for å ta dem videre.
Så lenge du ikke har slått av bilen ligger de vel under en eller annen meny, gjør de ikke? Når bilen har vært slått av er de ihvertfall borte for oss dødelige, men bør kunne hentes ut av verkstedet.

Ingeniøren

#7
WattCat er en "Alerts log" der det kommer opp hendelser med bilen. Har ikke fått slike feilmeldinger siden jeg begynte å bruke WattCat med det dukker stadig opp småting om preconditioning, lading, åpent vindu mm. Skulle tro en slik hendelse dukker opp her og.

Elsker denne, skikkelig ingeniør app  :+1: :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xyzzy

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. november 2019, klokken 08:45
WattCat er en "Alerts log" der det kommer opp hendelser med bilen. Har ikke fått slike feilmeldinger siden jeg begynte å bruke WattCat med det dukker stadig opp småting om preconditioning, lading, åpent vindu mm. Skulle tro en slik hendelse dukker opp her og.

Elsker denne, skikkelig ingeniør app  :+1: :+1:

Ikke tilgjengelig på mobiloset jeg bruker - er ikke så glad i platformer der jeg er produktet, ikke kunden ;)

Er dette tilgjengelig via jlrpy også?

JaguarNorge

Sitat fra: xyzzy på onsdag 13. november 2019, klokken 07:27
Er det mulig å få opp slike meldinger i ettertid?

Har fått noen ulike meldinger i orange mens jeg kjører, men de forsvinner jo - og ville gjerne hatt dem for å ta dem videre.
Man kan ikke se feilmeldinger historisk. Men tekniker hos forhandler kan lese av lagrede feilmeldinger med hjelp av diagnoseutstyr.

JorgenM

WattCat lagrer alerts bare i et døgn ser det ut til, ser ikke lengre tilbake enn i går på min i alle fall.

Spent på hvordan bilen takler 35-40 minusgrader. Vi pleier å ha 2-3 slike dager på nyåret her hver vinter :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. november 2019, klokken 12:50
WattCat lagrer alerts bare i et døgn ser det ut til, ser ikke lengre tilbake enn i går på min i alle fall.

Spent på hvordan bilen takler 35-40 minusgrader. Vi pleier å ha 2-3 slike dager på nyåret her hver vinter :)

Jeg har logg tilbake til 3 oktober.

Når det er så kaldt ville jeg holdt meg inne og latt bilen stå. Alt av plast og gummi blir stivt og sjansen for skader øke så du er herved advart. Bilen er neppe testet ved slik temperaturer.

På den annen side er det vist en i Karasjok som har en BMW i3 - går vist veldig bra, men det er ikke f. esk. luftfjærer på den... 

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Nederste oppføring på Alerts log hos meg er fra i går. Har hatt appen 3-4 uker.

Alltid hatt litt problemer med midlertidig defekt luftfjæring på både fossil BMW'er og Tesla på vinteren. Har isolert garasje med gulvvarme og panelovner, men er litt redd for fukt/rust pga begrenset mulighet for utlufting. Så lenge jeg holder temp under 0 er det kanskje ikke noe problem...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Egil Fonn

Bilen bør tåle 40 minus. Har testet min BMW i3 uten luftfjæring og min Toyota LC med luftfjæring i 36 kalde flere ganger uten at det medførte problemer. Tungtransporten har som regel luft fjæring og det fungerer oftest greit i kaldt klima.
Det verste er kanskje denne vekslingen mellom mildt fuktig  og kaldt. Samme som oppvarmet fuktig garasje og ut i kulde. Høres ikke helt greit ut.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA