Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladefart, en overraskelse

Startet av Olemann, søndag 10. november 2019, klokken 15:29

« forrige - neste »

Orbit

Under temperatur i servicemenyen, se f.eks. denne tråden for hvordan du får frem denne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


Trond.m

Jeg har inntrykk av at det er sjeldent jeg får høyere ladefart enn 43 kW på Fortum sine 50 kW ladere. Inntil nylig trodde jeg begrensningen lå i bilen, men jeg ser at BKK sine 75 kw ladere gir 49,9 kW helt opp til 86 % SOC. Riktignok ved ideelle forhold, men det virker som det er forskjell på laderne.
BKK sine nyeste ladere gir dessuten enklere og raskere start av ladingen. Velger derfor BKK når jeg har valgmuligeten.

Toalmar

Sitat fra: TM på lørdag 13. juni 2020, klokken 22:02
Jeg har inntrykk av at det er sjeldent jeg får høyere ladefart enn 43 kW på Fortum sine 50 kW ladere. Inntil nylig trodde jeg begrensningen lå i bilen, men jeg ser at BKK sine 75 kw ladere gir 49,9 kW helt opp til 86 % SOC. Riktignok ved ideelle forhold, men det virker som det er forskjell på laderne.
BKK sine nyeste ladere gir dessuten enklere og raskere start av ladingen. Velger derfor BKK når jeg har valgmuligeten.
Takk for infoen, skal prøve dette selv neste gang  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ElectroJuice

De såkalte 50kW laderne er egentlig 125 amper ladere som kan gi opptil 400 volt. (125A*400V=50kw)
I3 har (som flere andre) batteripakke på 360 volt og kan derfor ikke få mer enn maksimalt 45kW fra disse laderne (125A*360V=45kW)
Så når vi får 40-45 kW fra disse laderne er det som forventet, og vi får opptil 50kW på raskere ladere. Har ikke fått testet det selv men 49,9kW opp til 86% høres bra ut. Det utgjør en merkbar forskjell i ladetid.

Orbit

Batteriet på i3 går litt høyere enn 360V (360V / 96 celler = 3.75V per celle) før ladestrømmen strupes rundt 85%, men det er uansett ikke mulig å få 50kW på ladere som er begrenset til 125A. Har fått 55 kW på lynlader med 94Ah i3.
Sitat fra: Orbit på onsdag 11. april 2018, klokken 16:54
Var forbi der i dag, og måtte jo prøve  :D

Dette er med en i3, så forventer ikke noen særlig effektøkning fra det jeg får på en 50kW-lader. Dette var med varmeapparat, lys etc avslått.

Resultat:

  • Lader leverte 10,98kWh på 11:52, dvs et snitt på 55,5kW effekt. (Stoppet lading på 86% SOC)
  • Batteriet fikk 10,4kWh lagret (lest ut ut fra BMS i servicemeny), dvs 52,6kW ble i snitt lagret i batteriet
  • Tap mellom det laderen leverte, og hva som ble lagret på batteriet var derfor 5,5% (ca 0,6kWh)
  • Batteritemperatur steg fra +18° til +23°C. Et grovt anslag på 250kg batterivekt inkl det av kassen som blir varmet opp, samt en Cp på ca 1Jg-1K-1, gir at 0,35kWh av ladetapet forsvant i intern motstand i batteriet (og ble til varme). Et kaldere batteri ville hatt høyere tap her.
  • Resterende ladetap (ca 0,25kWh) tilsvarer 1,25kW effekt. Ladestrøm (gitt ca 370V snitt på batteri) var 150A. Dersom alt resttapet er i kabling, tilsvarer det en kabelmostand på ca 55mΩ fra internt i laderen, og frem til batteriet inkl CCS-kontakt og intern kabling i bilen, som ikke ser helt ut på bærtur for meg
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA