Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store svigninger i ladehastighet ved lading på ordinær 16a kontakt

Startet av Buddyfox, søndag 10. november 2019, klokken 11:43

« forrige - neste »

Buddyfox

Hei. Har en TMS 100D utlevert september 2018. Denne lades enn så lenge i vanlig 16a kontakt i garasjen, hvor jeg setter øvre grense på strømstyrken i Teslaen til 7a. Den siste uken har jeg merket meg at ladehastigheten er blitt svært volatil. Det begynner på 7/kmt for så å droppe ned til 1kmt og så opp igjen til 7kmt. Resultatet blir i snitt en ladehastighet på ca 3kmt, som åpenbart er for lavt for å dekke inn min daglige kjørelengde. Svingningene virker å være forholdsvis regelmessige, med sykluser på 1 time.

Jeg er selvsagt klar over at kulde vil redusere ladehastigheten iom at en del effekt blir brukt til å varme batteriet. Like fullt hadde jeg aldri dette problemet i hele vintersesongen i fjor. Jeg har forsøkt å øke strømstyrken til 13a, men svingningene fortsetter like fullt. Når bilen kun lader 1kmt, viser syrømstyrken i både bil og app 1/13a.

Er det noen som har vært borti noe lignende tidligere? Ingen feilmeldinger i bilen, men jeg mistenker at noe kan være feil med instrumentene som varmer batteriet. Setter pris på svar.

JFa

Jeg opplever det samme, TMX 100D fra 2017.
Har ladestasjon 16A 3-fase TN nett. Ved lavt forbruk når batteriet er kalt, trekker den strøm bare fra 1 fase og strømtrekket varierer fra 1A til 16A. Noe av det skyldes at batterivarmeelementet kobler ut og inn

Wibla

Bilen bruker strøm på å varme batteriet slik at det kan ta imot lading. Bruk %-visning, så ser du at ladestrømmen er konstant.
2018 Tesla Model S 75D

1000kwh

Den åpenbare løsning for å få ladet ditt 100kwh batteri er et skikkelig ladeopplegg. Som minimum 16A CEE kontakt slik at du faktisk får 16A. Anser det som en minimumløsning. Ikke dyrt.

fonberg

Symptomene TS beskriver ligner veldig på ladeproblemene vi opplevde i kulde den første vinteren med S i Norge (13/14), med variabel ampere mm. Da fikk en del av oss en ekstra Mennekes Shuko-lader av Tesla, denne ga stabil lading fra stikk. Etter hvert fikk Tesla kontroll på styringa av UMC-en slik at også den fungerte i kulden.

Har du UMC gen 1 eller 2?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Buddyfox

Hei og takk for svar. Bilen ble levert ny i sep/18, så antar det er siste generasjon UMC kabel. Jeg har eid bilen gjennom én vintersesong allerede, og har således mye ladeerfaring i vinterkulden. Poenget er at denne «volatiliteten» aldri dukket opp forrige sesong. Da ble ladehastigheten i så fall redusert ned til en stabil effekt, mens batterivarmeren gjorde sitt. Nå virker det altså som at batterivarmeren slår inn-og ut, og at dette er kilden til svingningene i ladehastighet. Spørsmålet er hvorfor denne problematikken dukker opp nå, og ikke var der i fjor?! Er det en sw-oppdatering, eller en issue med batterivarmeren. Det må legges til at bilen for 3 uker siden ble utlevert fra Tesla Nord SC etter fiks av ladeelementene grunnet problemer med DC lading.

automat

Sjekk stikkontaken din for varmgang. Et års lading på schuko kan være nok til svi kontakten. Særlig hvis man ikke har vektavlastet UMC, eller man har nappet ut pluggen under belastning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Du har ikke samtidig på noe som trekker en del strøm på samme kurs? Ovn?

Umc har tempsensor i støpselet, og overvåker også spenning, så økning i temp eller stort spenningsfall kan gjøre at den reduserer ladestrøm..

Handyman

Sitat fra: gr på søndag 10. november 2019, klokken 22:12
Du har ikke samtidig på noe som trekker en del strøm på samme kurs? Ovn?

Umc har tempsensor i støpselet, og overvåker også spenning, så økning i temp eller stort spenningsfall kan gjøre at den reduserer ladestrøm..
Jeg tror det er bilen som overvåker spenningen, og ikke UMCen. Betyr jo i praksis ikke noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Buddyfox på søndag 10. november 2019, klokken 13:46
Hei og takk for svar. Bilen ble levert ny i sep/18, så antar det er siste generasjon UMC kabel. Jeg har eid bilen gjennom én vintersesong allerede, og har således mye ladeerfaring i vinterkulden. Poenget er at denne «volatiliteten» aldri dukket opp forrige sesong. Da ble ladehastigheten i så fall redusert ned til en stabil effekt, mens batterivarmeren gjorde sitt. Nå virker det altså som at batterivarmeren slår inn-og ut, og at dette er kilden til svingningene i ladehastighet. Spørsmålet er hvorfor denne problematikken dukker opp nå, og ikke var der i fjor?! Er det en sw-oppdatering, eller en issue med batterivarmeren. Det må legges til at bilen for 3 uker siden ble utlevert fra Tesla Nord SC etter fiks av ladeelementene grunnet problemer med DC lading.
Sjekk her for forskjellene på Gen1 og Gen1:
https://teslaownersgroup.co.uk/kb/tesla-mobile-connector-sometimes-referred-to-as-a-umc-universal-mobile-connector-explained-including-gen-1-gen-2-differences
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Handyman på søndag 10. november 2019, klokken 22:23
Sitat fra: gr på søndag 10. november 2019, klokken 22:12
Du har ikke samtidig på noe som trekker en del strøm på samme kurs? Ovn?

Umc har tempsensor i støpselet, og overvåker også spenning, så økning i temp eller stort spenningsfall kan gjøre at den reduserer ladestrøm..
Jeg tror det er bilen som overvåker spenningen, og ikke UMCen. Betyr i jo praksis ikke noe.
Ja, det kan godt hende, var ikke helt gjennomtenkt skrevet. Det er vel naturlig at det er bilen siden den da også kan gjøre det på lading via andre type tilkoblinger også.

permagne

Opplever det samme med min 100D des18.

16A IT nett med blå CEE, lading skjer ikke på eksklusiv kurs for bilen.

Ladet med normal hastighet ca 4-5timer etter den ble parkert, for så å redusere ladefart til 0, med små topper en gang i blandt.

Har TeslaFi, så jeg ser nettspenning hele veien, og finner ingen sammenheng mellom spenning og ladeeffekten. Teslafi har informasjon om "battery heater", men denne står som "false" hele tiden under lading. Antok at det kunne være batterivarmer som trekker strømen fra laderen, men når ladehastigheten blir redusert til 1A (1km/h) så går spenningen opp, så det vil si at belastningen blir redusert. Da kan ikke jeg skjønne annet enn at ladeeffekten har gått ned, men den effekten blir ikke benyttet til batterivarming, for da ville spenningen ligget i samme nivå som ved full ladestrøm. Tibber-appen bekrefter også at effekten til bilen blir redusert med ladefarten, og er ikke på samme nivå, som ville være forventet om effekten isteden ble brukt til batterivarming. -4'C ute nå.

turfsurf

Dette begynte å skje på vår X 100 i mars. Har ladet fint på 11A på hytta gjennom nesten to vintre, men plutselig sluttet den å lade når temperaturen sank under null. Plugget i når vi kom til hytta, og bilen ladet fint til en stund ut på natta, før den stoppet opp. Da hadde temperaturen vært under null noen timer. Utpå dagen når det hadde vært plussgrader noen timer til ladet den som normalt.

Reklamert på det, og de byttet noen deler i kjølesystemet, men fikk ikke testet det siden det hadde blitt varmere i været når de gjorde det. Spent på hvordan det blir neste tur på hytta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

NorthWest

Har nå med kulda fått akkurat samme opplevelse: X100 2017, har aldri hatt ladeproblemer i kulda før.
Men nå med ned mot-20 varierer ladingen voldsomt. Har også opplevd to ganger å komme ut om morgenen, og bilen har omtrent ikke ladet i løpet av natta.
Har TWC med 32A, og har forsøkt med UMC, samme resultat. Så problemet er i bilen. Defekt varmeelement?
Model X 100D - 2017

Lynet

I vedlagte graf ser dere lading av batteriet på min X100D med 12A når den hadde stått i to døgn med utetemp på ca 7 minus.
Som dere kan se greier ikke ladingen å holde tempen oppe slik at den må gå over på varming.

Føler at Tesla har strupet mye i sommer, mindre regen ved lunket batteri, dårlige superlading, og nå problemer med lading ved noen få minus.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA