Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Færre enn 1 av 3 vurderer elbil som sin neste bil

Startet av hELgenen, søndag 10. november 2019, klokken 10:41

« forrige - neste »

Counterpointer

Det er vel generelt dårlig bilsalg på denne tiden og det ventes veldig mange nye modeller og produsenter i 2020.

Men det viktigste er nok innstramming av incentiver og signaler om innføring av avgifter fra 2021.

Dieselbiler har fått en liten økning i popularitet, og det sier vel ganske mye om trenden akkurat nå.

hELgenen

Mulig mange sitter på gjerdet og venter på neste generasjon? Kjenner flere som har handlet bil i det siste, og de gikk alle for fossiler. Begrunnelsen var at utvalget elbiler var for begrenset i det aktuelle segmentet - og forventet verditap ble for stort. Og når man kan kjøpe en fullverdig brukt familiebil med stor plass i området 150k-300k, så skjønner jeg jo begrunnelsen. Hvorfor bruke 400-500k på en forholdsvis liten elbil som f.eks model 3, når man kan få en mer praktisk lite brukt bil for f.eks 50% av dette? En skal kjøre svært mye, og bo slik til at det blir mye bompenger før en spiser opp den prisforskjellen- og de færreste kjører jo svært langt.  Bor man nær storbyene så blir det jo enklere å velge en liten elbil, men der er kanskje markedet mettet ganske bra?

1000kwh


arthur

Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. november 2019, klokken 11:09
Men det viktigste er nok innstramming av incentiver og signaler om innføring av avgifter fra 2021.

Du mener vel fra januar 2022 og noe som, eventuelt, blir vedtatt i slutten av 2021 av den nye regjering som vil tiltre etter valget i september 2021?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på søndag 10. november 2019, klokken 11:45
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. november 2019, klokken 10:41

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/10/195624815/faerre-enn-1-av-3-vurderer-elbil-som-sin-neste-bil-litt-skuffende

Er lufta gått ut av ballongen - er markedet i ferd med å bli mettet?
De fleste skal vel kjøpe brukt fossil, så 30% høres jo foreløpig helt ok ut :)

Enig. Spør man hva nybilkjøperne skal kjøpe neste gang får man nok et HELT annet bilde. Brukte elbiler utgjør under 7% av volumet på finn.no så det sier seg selv at de fleste bruktbilkjøpere må velge fossilt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: arthur på søndag 10. november 2019, klokken 11:47
Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. november 2019, klokken 11:09
Men det viktigste er nok innstramming av incentiver og signaler om innføring av avgifter fra 2021.

Du mener vel fra januar 2022 og noe som, eventuelt, blir vedtatt i slutten av 2021 av den nye regjering som vil tiltre etter valget i september 2021?
Nei, jeg tror det kommer forslag om avgifter fra 2021.

Det har vært foreslått tidligere også på tvers av Granavolden erklæring, men ble nedstemt. Nå tror jeg lysten på avgifter vil bli for stor. Men det blir nok i form av en «luksus» avgift.

bno

Enig da AP kan kapre mange velgere på misunnelse i folket. De burde vente til noe for nå er vi akkurat svært nær potensiale for kritisk masse i produksjonen og da er usubsidiert elbil  med minimum 350 km rekkevidde rimeligere enn fossil sies det. Det tror jeg da også på.

Electric cars in Norway

Ja dette var trist lesing. Færre enn 1 av 3! Jeg håper det snur og at vi i neste måling får 3 av 3.

Electric cars in Norway

Knut jeg håper ikke det skjer for en slik luksusavgift vil medføre drastisk nedgang i elbilsalget. Bare se hva som skjedde i Danmark.

arthur

Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. november 2019, klokken 14:45
Sitat fra: arthur på søndag 10. november 2019, klokken 11:47
Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. november 2019, klokken 11:09
Men det viktigste er nok innstramming av incentiver og signaler om innføring av avgifter fra 2021.

Du mener vel fra januar 2022 og noe som, eventuelt, blir vedtatt i slutten av 2021 av den nye regjering som vil tiltre etter valget i september 2021?
Nei, jeg tror det kommer forslag om avgifter fra 2021.

Det har vært foreslått tidligere også på tvers av Granavolden erklæring, men ble nedstemt. Nå tror jeg lysten på avgifter vil bli for stor. Men det blir nok i form av en «luksus» avgift.

Ok, med andre ord tror du regjering vil gå fra sitt løfte, et løfte som vel har vært gjentatt en del ganger av dagens regjering. Jeg tror ikke det, men time will tell.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rollep

Sitat fra: arthur på mandag 11. november 2019, klokken 08:00
Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. november 2019, klokken 14:45
Sitat fra: arthur på søndag 10. november 2019, klokken 11:47
Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. november 2019, klokken 11:09
Men det viktigste er nok innstramming av incentiver og signaler om innføring av avgifter fra 2021.

Du mener vel fra januar 2022 og noe som, eventuelt, blir vedtatt i slutten av 2021 av den nye regjering som vil tiltre etter valget i september 2021?
Nei, jeg tror det kommer forslag om avgifter fra 2021.

Det har vært foreslått tidligere også på tvers av Granavolden erklæring, men ble nedstemt. Nå tror jeg lysten på avgifter vil bli for stor. Men det blir nok i form av en «luksus» avgift.

Ok, med andre ord tror du regjering vil gå fra sitt løfte, et løfte som vel har vært gjentatt en del ganger av dagens regjering. Jeg tror ikke det, men time will tell.
Ja, vi har vel aldri opplevd at en regjering har gått fra et så kalt løfte ;D

I dette tilfellet kan de veldig enkelt gå fra "løftet" ved å henvise til at EU's godkjenning av momsfritaket gjelder kun ut 2020.

Jeg er 99% sikker på at det blir moms i en eller annen form fra 1 januar 2021.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

navyelsen

Latterlig omtale av en dårlig undersøkelse. Statistikk kan man vinkle og vri til en hva som helst.
Denne vinklingen var særdeles tynn:

  • Det er bare 1021 som har svart på undersøkelsen. Er dette representativt for de 2,7 millionene registrerte personbilene i Norge? 0,037% ?
  • 19% av de som svarte eier ikke bil!!! Dette til tross for at spørsmåler er formulert: "dersom du eier bil i dag..."
  • 5% har ikke planer om å erstatte bilen
  • 45% svarer at de vurderer fossil/hybrid. Hvor stor er hybrid-andelen? Dette er jo egentlig gode tall dersom en stor andel vurderer hybrid...
  • Hvis man luker bort de som ikke eier bil, og ikke har planer om å kjøpe ny, får man at 39% vurderer elbil.
  • Statistikken gjelder alle salg, nytt og brukt. Antageligvis er andelen blant nybilkjøpere mye høyere!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Øystein16

Sitat fra: Rollep på mandag 11. november 2019, klokken 09:49
Ja, vi har vel aldri opplevd at en regjering har gått fra et så kalt løfte ;D

I dette tilfellet kan de veldig enkelt gå fra "løftet" ved å henvise til at EU's godkjenning av momsfritaket gjelder kun ut 2020.

Jeg er 99% sikker på at det blir moms i en eller annen form fra 1 januar 2021.
Var ikkje løftet opprinneleg 50 000 bilar?

EU har vel aldri godkjent norsk momsfritak - takkar og bukkar for pengane er vel ein meir naturleg reaksjon.

1317142119

Sitat fra: navyelsen på mandag 11. november 2019, klokken 10:46
Latterlig omtale av en dårlig undersøkelse. Statistikk kan man vinkle og vri til en hva som helst.
Denne vinklingen var særdeles tynn:

  • Det er bare 1021 som har svart på undersøkelsen. Er dette representativt for de 2,7 millionene registrerte personbilene i Norge? 0,037% ?
]Åpenbart forstår du det ikke, så jeg føler for å påpeke det: man trenger ikke spørre alle i Norge, for å kunne statistisk sett påstå at noe er representativt for hele befolkningen.

Dersom noen av de ikke eier bil, eller kjøper brukte biler, så er det fremdeles representativt for befolkningen. Man kan i hvert fall ikke påstå at n% av befolkningen vil kjøpe elbil neste gang, dersom man kun spør de som kjøper nye biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA