Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Optimal motorvei hastighet?

Startet av Kenny427, søndag 10. november 2019, klokken 00:16

« forrige - neste »

Kenny427

Jeg var ute for å teste min Model 3 nå ikveld på motorvei for å se litt på forbruk. På første etappe satt jeg cruise control på 110km/t og endte opp på forbruk på 210wh/km. På turen tilbake så justerte jeg ned til 100km/t og endte opp på 172wh/km på samme distanse. Mitt spørsmål er egentlig bare om noen her kjører mye motorvei og har funnet en "optimal" hastighet å ligge på som ikke gir alt for høyt forbruk men samtidig ikke er langt under fartsgrenser.

Handyman

Hvis du kjørte med kupevarmen på så er ikke målingene dine veldig nyttige.

Slike tester må gjøres uten at man bruker varmeapparatet.

Ellers gjelder generelt følgende: lavere hastighet gir lavere forbruk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Optimal for hva da? Tid eller energi? For TM3 synes jeg det er først når jeg nærmer meg 100 at energibruken stiger påtagelig. Om du skal spare tid er avhengig av hvordan du lader. Om du lader på superlader er svaret høyest mulig fart, optimal hastighet om du lader på SuCv2 skal ligge så høyt som 190km/t. (!)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Espen Hugaas Andersen

Optimalt i forhold til tid, forutsatt 150-200 kW superlading, er omkring 175-200 km/t.

Optimalt i forhold til forbruk er omkring 25 km/t uten varme og kanskje rundt 50 km/t med varme.

Så blir det en avveining i forhold til hva som er viktigst.

For min del er tid viktigst, så jeg kjører så fort jeg har samvittighet til. Men det har hendt jeg har redusert hastigheten for å komme til neste superlader med >10%. Bilen klager om den forventer ankomst med mindre enn 10%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kenny427

Skulle nok vært litt mer presis. Når jeg mener optimalt så mener jeg om det er en fartsgrense som er "softspottet" hvor ikke forbruket er høyt i skyene men som gjør at du kommer deg ganske langt på en normal hastighet. Når jeg hadde Leaf så var min ideele fart ca 100/105km/t da noe over det så ble forbruket plutselig sprengt opp i skyene, men å kjøre under det virket ikke til å endre forbruket veldig drastisk.

Nå har kanskje jeg litt feil tankegang siden jeg ikke er vandt til så rask superlading og at jeg nå har SuC hver 15 mil omtrent, det kunne jeg ikke med min Leaf :)

S4e

Sitat fra: Kenny427 på søndag 10. november 2019, klokken 13:15
Skulle nok vært litt mer presis. Når jeg mener optimalt så mener jeg om det er en fartsgrense som er "softspottet" hvor ikke forbruket er høyt i skyene men som gjør at du kommer deg ganske langt på en normal hastighet. Når jeg hadde Leaf så var min ideele fart ca 100/105km/t da noe over det så ble forbruket plutselig sprengt opp i skyene, men å kjøre under det virket ikke til å endre forbruket veldig drastisk.

Nå har kanskje jeg litt feil tankegang siden jeg ikke er vandt til så rask superlading og at jeg nå har SuC hver 15 mil omtrent, det kunne jeg ikke med min Leaf :)

Samme med min tidligere Ampera-e. Forbruk gikk i taket over 110 og relativ treg ladning.

Nyter at det ikke er samme utfordring med TM3. Mye mer gradvis økning av forbruk og superrask ladning. Derfor kjører jeg nå den fart jeg pleide før jeg fikk elbil.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

ladov

Sitat fra: Kenny427 på søndag 10. november 2019, klokken 13:15
Skulle nok vært litt mer presis. Når jeg mener optimalt så mener jeg om det er en fartsgrense som er "softspottet" hvor ikke forbruket er høyt i skyene men som gjør at du kommer deg ganske langt på en normal hastighet. Når jeg hadde Leaf så var min ideele fart ca 100/105km/t da noe over det så ble forbruket plutselig sprengt opp i skyene, men å kjøre under det virket ikke til å endre forbruket veldig drastisk.

Nå har kanskje jeg litt feil tankegang siden jeg ikke er vandt til så rask superlading og at jeg nå har SuC hver 15 mil omtrent, det kunne jeg ikke med min Leaf :)
Det enkle svaret er at du stort sett har nok rekkevidde til at du ikke trenger å bruke mental kapasitet på å optimalisere lading og hastighet. Jeg kjører i den hastigheten jeg synes passer i forhold til vær, føre, trafikk og hvor travelt jeg synes jeg har det. :)

Så justerer jeg litt for hvor sulten jeg er, hvor full blæra er, om det er spesielt god/dårlig mat et sted.. Den eneste jeg passer på er å stoppe for lading *før* det blir krise og jeg må ringe bilberger. :P
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA