Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skevbelastning och söknad till netteier

Startet av alda, lørdag 09. november 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

alda

Tänkte höra med experterna om förklaring på två saker jag inte helt skjønner.

1. "Skevbelastning vid laddning på 1-fas är inte bra" - jag har en Tesla Wallconnector som är kopplad på egen 32A
     kurs, 1-fas. Vilken skada gör det att ladda på 1-fas på 32A? Har hört flera snacka om skevbelastning, men på
     vilket sätt är detta skadligt?

2. "Om du ska ha en 16A kurs, 1-fas, för elbilsladdning måste vi söka om tillstand från netteier" (elektriker i
     Kragerø). Varför kan inte jag disponera strøm fritt upp till gränsen för huvudsäkringen på huset?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Wibla

Har ikke klart å finne noen føringer fra kraftselskapet (Kragerø Energi Nett).

1. Grunnen til at dette ikke er bra er fordi at skjevbelastning kan føre til at en av fasene på trafoen i området der du bor blir overbelastet og fører til skade på trafoen eller utfall på grunn av at vern løser ut.

2. Dette høres fjernt ut, jeg tolker det dit at du må søke om sikringsstørrelse OVER 16A 1-fas for elbillading.
Og grunnen til at du ikke kan disponere strømmen fritt henger sammen med punkt 1 over.

Her er et eksempel på hvorfor skjevbelastning ikke er så bra:

(En husholdning)

Et nabolag hvor alle har koblet ladestasjonene sine på L1/L2. Gir seg selv at dette ikke er helt heldig. Litt overdrevne tall for å illustrere poenget...
2018 Tesla Model S 75D

KjellG

#2
Tror en skal være ekstremt uheldig om dette skal ha noen praktisk betydning. Dette under den antagelse at om du ser på alle hus som mates av samme trafo og alle laster er koblet tilfeldig mellim linjelederne, så vil litt skjevlast fra et hus utjevnes av skjevlast i neste hus, osv.

At trafo skal ta skade betviles, den er sikkert sikret for ikke å ta skade.

Det er rett at om en tenker seg at kun én linjespenninger i en trafo belastes fullt ut, så vil den siste linjelederen ikke kunne belastes i det hele tatt. 1/3-del av trafo står ubenyttet og blokkert.  Skulle dette skje, kan everket be kundene om å reorganisere og koordinere hvilke linjeledere de belaster.

PS, hva for program er det utklipp fra over?

Wibla

Ja - man skal være ekstremt uheldig, så jeg har vel litt begrenset med sympati for kraftselskapene rundtom.

Programmet er et excel-ark som heter "Spectrum Power Management Systems Load Calculation Tool" ... det er ikke helt tilpassa norske forhold, men fungerer greit nok for å gi en pekepinn om fasestrømmer i forskjellige kraftnett (IT, TN osv).
2018 Tesla Model S 75D

alda

OK, tack ska ni ha för goda svar!

Då kan jag ladda vidare på 1-fase utan att vara rädd för att det får allvarliga konsekvenser.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

KjellG

Hvis du har IT-nett, så vil lading med en spenning på 32A blokkere mye.

Tenk deg 3*32A hovedsikringer. Du lader med 32A over L1 og L2. I leder L3 går ingen strøm. Her er 32A «ledig», men du har ingen returvei og L3 er blokkert.

Tesla kan lades i V-kobling. Da oppheves blokkeringen, men en har fortsatt noe utfordring med lastbalansen, som alltid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA