Skrevet av Emne: Skevbelastning och söknad till netteier  (Lest 349 ganger)

alda

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 697
    • Vis profil
Skevbelastning och söknad till netteier
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 15:28 »
Tänkte höra med experterna om förklaring på två saker jag inte helt skjønner.

1. "Skevbelastning vid laddning på 1-fas är inte bra" - jag har en Tesla Wallconnector som är kopplad på egen 32A
     kurs, 1-fas. Vilken skada gör det att ladda på 1-fas på 32A? Har hört flera snacka om skevbelastning, men på
     vilket sätt är detta skadligt?

2. "Om du ska ha en 16A kurs, 1-fas, för elbilsladdning måste vi söka om tillstand från netteier" (elektriker i
     Kragerø). Varför kan inte jag disponera strøm fritt upp till gränsen för huvudsäkringen på huset?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Reservert Peugeot E-208 03/19

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 607
    • Vis profil
Sv: Skevbelastning och söknad till netteier
« Svar #1 på: lørdag 09. november 2019, klokken 15:50 »
Har ikke klart å finne noen føringer fra kraftselskapet (Kragerø Energi Nett).

1. Grunnen til at dette ikke er bra er fordi at skjevbelastning kan føre til at en av fasene på trafoen i området der du bor blir overbelastet og fører til skade på trafoen eller utfall på grunn av at vern løser ut.

2. Dette høres fjernt ut, jeg tolker det dit at du må søke om sikringsstørrelse OVER 16A 1-fas for elbillading.
Og grunnen til at du ikke kan disponere strømmen fritt henger sammen med punkt 1 over.

Her er et eksempel på hvorfor skjevbelastning ikke er så bra:

(En husholdning)

Et nabolag hvor alle har koblet ladestasjonene sine på L1/L2. Gir seg selv at dette ikke er helt heldig. Litt overdrevne tall for å illustrere poenget...
2018 Tesla Model S 75D

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1176
    • Vis profil
Sv: Skevbelastning och söknad till netteier
« Svar #2 på: lørdag 09. november 2019, klokken 17:49 »
Tror en skal være ekstremt uheldig om dette skal ha noen praktisk betydning. Dette under den antagelse at om du ser på alle hus som mates av samme trafo og alle laster er koblet tilfeldig mellim linjelederne, så vil litt skjevlast fra et hus utjevnes av skjevlast i neste hus, osv.

At trafo skal ta skade betviles, den er sikkert sikret for ikke å ta skade.

Det er rett at om en tenker seg at kun én linjespenninger i en trafo belastes fullt ut, så vil den siste linjelederen ikke kunne belastes i det hele tatt. 1/3-del av trafo står ubenyttet og blokkert.  Skulle dette skje, kan everket be kundene om å reorganisere og koordinere hvilke linjeledere de belaster.

PS, hva for program er det utklipp fra over?
« Siste redigering: lørdag 09. november 2019, klokken 17:51 av KjellG »

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 607
    • Vis profil
Sv: Skevbelastning och söknad till netteier
« Svar #3 på: lørdag 09. november 2019, klokken 18:34 »
Ja - man skal være ekstremt uheldig, så jeg har vel litt begrenset med sympati for kraftselskapene rundtom.

Programmet er et excel-ark som heter "Spectrum Power Management Systems Load Calculation Tool" ... det er ikke helt tilpassa norske forhold, men fungerer greit nok for å gi en pekepinn om fasestrømmer i forskjellige kraftnett (IT, TN osv).
2018 Tesla Model S 75D

alda

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 697
    • Vis profil
Sv: Skevbelastning och söknad till netteier
« Svar #4 på: lørdag 09. november 2019, klokken 23:29 »
OK, tack ska ni ha för goda svar!

Då kan jag ladda vidare på 1-fase utan att vara rädd för att det får allvarliga konsekvenser.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Reservert Peugeot E-208 03/19

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1176
    • Vis profil
Sv: Skevbelastning och söknad till netteier
« Svar #5 på: søndag 10. november 2019, klokken 12:04 »
Hvis du har IT-nett, så vil lading med en spenning på 32A blokkere mye.

Tenk deg 3*32A hovedsikringer. Du lader med 32A over L1 og L2. I leder L3 går ingen strøm. Her er 32A «ledig», men du har ingen returvei og L3 er blokkert.

Tesla kan lades i V-kobling. Da oppheves blokkeringen, men en har fortsatt noe utfordring med lastbalansen, som alltid.