Skrevet av Emne: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?  (Lest 687 ganger)

Trampeklapp

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 14:35 »
Hei.
Er det realistisk å pendle 16 mil t/r vinterstid på Østlandet med nye e-golf?

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5196
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #1 på: lørdag 09. november 2019, klokken 15:14 »
Kan bli knapt de værste dagene vel, men stort sett bør det gå greit. Kommer veldig an på fart.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1566
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #2 på: lørdag 09. november 2019, klokken 16:23 »
Kan bli knapt de værste dagene vel, men stort sett bør det gå greit. Kommer veldig an på fart.

Vi har 15 mil til hytta og 450 høydemeter. Det har aldri vært problem. Mellom 2 og 5 mil igjen ved ankomst.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

thrain

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #3 på: lørdag 09. november 2019, klokken 17:32 »
Om man holder seg under 90kmt går det bra

Trampeklapp

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #4 på: lørdag 09. november 2019, klokken 18:23 »
Kan bli knapt de værste dagene vel, men stort sett bør det gå greit. Kommer veldig an på fart.

Vi har 15 mil til hytta og 450 høydemeter. Det har aldri vært problem. Mellom 2 og 5 mil igjen ved ankomst.

Selv ved sprengkulde, type 15 minus?

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1566
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #5 på: lørdag 09. november 2019, klokken 21:08 »
Kan bli knapt de værste dagene vel, men stort sett bør det gå greit. Kommer veldig an på fart.

Vi har 15 mil til hytta og 450 høydemeter. Det har aldri vært problem. Mellom 2 og 5 mil igjen ved ankomst.

Selv ved sprengkulde, type 15 minus?

Vi får aldri minus 15 hele veien. Fra Bergen til Voss. Men vi har 3 e-golf i nærmeste familie som ofte kjører denne strekningen om vinteren og ingen har noensinne hurtigladet på veien. Typisk snittfart i helgeutfart er knappe 70 kmt.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

e-Stig

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 109
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #6 på: lørdag 09. november 2019, klokken 21:19 »
Kan bli knapt de værste dagene vel, men stort sett bør det gå greit. Kommer veldig an på fart.
Vi har 15 mil til hytta og 450 høydemeter. Det har aldri vært problem. Mellom 2 og 5 mil igjen ved ankomst.
Selv ved sprengkulde, type 15 minus?
Vi får aldri minus 15 hele veien. Fra Bergen til Voss. Men vi har 3 e-golf i nærmeste familie som ofte kjører denne strekningen om vinteren og ingen har noensinne hurtigladet på veien. Typisk snittfart i helgeutfart er knappe 70 kmt.

Du starter på morgenkvisten med full tank og oppvarmet bil og kjører 8 mil til jobben? Så startet du med kald bil og kjører du 8 mil hjem på ettermiddagen? Jeg har ikke prøvd i minus 15 grader, men i minus 10 grader går dette fint. Jeg har kjørt 23 000 km og har aldri vært under 17 mil rekkevidde (forbruk på 1,85 kWh/mil).

Syns e-Golfen har utrolig stabilt forbruk. Alt etter værforhold kan jeg på forhånd gjette hva forbruket blir. Hvis du bruker bilen som alle andre biler (22 grader i kupèen, setevarme, vanlig modus, etc.) så er rekkevidden 17-24 mil alt etter vær- og føreforhold.
e-Golf 2018

Truls Antonsen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 38
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #7 på: søndag 10. november 2019, klokken 09:46 »
Om en har tilgang på hurtiglader langs reiseruten, så er en jo sikret om det en dag eller to i året skulle være virkelig ugunstige forhold også. Trenger neppe mange minuttene i tilfelle for å komme frem.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trampeklapp

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #8 på: søndag 10. november 2019, klokken 12:04 »
Kan bli knapt de værste dagene vel, men stort sett bør det gå greit. Kommer veldig an på fart.
Vi har 15 mil til hytta og 450 høydemeter. Det har aldri vært problem. Mellom 2 og 5 mil igjen ved ankomst.
Selv ved sprengkulde, type 15 minus?
Vi får aldri minus 15 hele veien. Fra Bergen til Voss. Men vi har 3 e-golf i nærmeste familie som ofte kjører denne strekningen om vinteren og ingen har noensinne hurtigladet på veien. Typisk snittfart i helgeutfart er knappe 70 kmt.

Du starter på morgenkvisten med full tank og oppvarmet bil og kjører 8 mil til jobben? Så startet du med kald bil og kjører du 8 mil hjem på ettermiddagen? Jeg har ikke prøvd i minus 15 grader, men i minus 10 grader går dette fint. Jeg har kjørt 23 000 km og har aldri vært under 17 mil rekkevidde (forbruk på 1,85 kWh/mil).

Syns e-Golfen har utrolig stabilt forbruk. Alt etter værforhold kan jeg på forhånd gjette hva forbruket blir. Hvis du bruker bilen som alle andre biler (22 grader i kupèen, setevarme, vanlig modus, etc.) så er rekkevidden 17-24 mil alt etter vær- og føreforhold.

Starter med varm bil og returnerer med kald bil. Jeg må rette meg selv ser jeg, det blir 14 mil t/r.

e-Stig

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 109
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #9 på: søndag 10. november 2019, klokken 21:03 »
Kan bli knapt de værste dagene vel, men stort sett bør det gå greit. Kommer veldig an på fart.
Vi har 15 mil til hytta og 450 høydemeter. Det har aldri vært problem. Mellom 2 og 5 mil igjen ved ankomst.
Selv ved sprengkulde, type 15 minus?
Vi får aldri minus 15 hele veien. Fra Bergen til Voss. Men vi har 3 e-golf i nærmeste familie som ofte kjører denne strekningen om vinteren og ingen har noensinne hurtigladet på veien. Typisk snittfart i helgeutfart er knappe 70 kmt.
Jeg har aldri vært under 17 mil rekkevidde (forbruk på 1,85 kWh/mil). Hvis du bruker bilen som alle andre biler (22 grader i kupèen, setevarme, vanlig modus, etc.) så er rekkevidden 17-24 mil alt etter vær- og føreforhold.
Starter med varm bil og returnerer med kald bil. Jeg må rette meg selv ser jeg, det blir 14 mil t/r.

Da har du nok rekkevidde året rundt. Skulle det blir ned mot minus 20 grader så får du heller skru ned temperaturen i kupèen et par hakk.
e-Golf 2018

automat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1345
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #10 på: søndag 10. november 2019, klokken 22:09 »
Siden pendlingen foregår på Østlandet, innebærer kanskje det kjøring på motorvei? De fleste elbiler har dramatisk høyere forbruk på motorvei i 110-120km/t enn på landevei i 60-70-80 km/t.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

thornbridge

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 23
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #11 på: tirsdag 12. november 2019, klokken 08:54 »
Siden pendlingen foregår på Østlandet, innebærer kanskje det kjøring på motorvei? De fleste elbiler har dramatisk høyere forbruk på motorvei i 110-120km/t enn på landevei i 60-70-80 km/t.
Blir en liten bit på motorvei, men trenger ikke nødvendigvis å ligge i 120. 

Ser at nye ionic har litt bedre rekkevidde og omtrent samme pris. Blir litt grubling over dette de nærmeste dagene.

Virrer

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #12 på: torsdag 14. november 2019, klokken 20:48 »
Det betyr at det er noe feil med min nye egolf. Den viser nå 110 km på 100 % lading. Eller?

stefse

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1382
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #13 på: fredag 15. november 2019, klokken 08:23 »
Om en har tilgang på hurtiglader langs reiseruten, så er en jo sikret om det en dag eller to i året skulle være virkelig ugunstige forhold også. Trenger neppe mange minuttene i tilfelle for å komme frem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bare så synd at det gjelder alle de andre  også på samme dagen, som "bare" skal lade noen minutter på samme stasjon.
eGolf
Tesla Model3 LR, Perlehvit, H.F.

jonste

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 120
    • Vis profil
Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« Svar #14 på: fredag 15. november 2019, klokken 09:05 »
Det betyr at det er noe feil med min nye egolf. Den viser nå 110 km på 100 % lading. Eller?

Det er vanskelig å si uten at du oppgir forbruk. Forbruket som avgjør hvor langt man kommer, ikke gjettometeret.
20 Audi e-tron 50 advanced business (bestilt)
20 Audi e-tron 55 exlusive
18 VW e-golf 300 (solgt)
18 Nissan Leaf Tekna 40Kw (solgt)
15 VW e-golf 190 (solgt)