Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varsel om lav spenning på lavvoltsbatteri (12v)

Startet av lars667, onsdag 06. mars 2019, klokken 15:18

« forrige - neste »

lars667

Hei.

Jeg har nå kjørt på min 1 år gamle e-Golf 5000 km etter medio desember da jeg kjøpte den. Mye småkjøring i hverdagen, men også 16-20 mils turer i helgene (tur-retur). For en ukes tid siden var jeg på hyttetur med en annen bil, og var dermed borte fra e-Golfen 3 dager. Den sto koblet til veggkladd hjemme og med 6amp definert på ladested. Da jeg kom hjem igjen og skulle starte e-Golfen fikk jeg varsel om lav spenning på 12-voltsanlegg (husker ikke eksakt feilmelding) og at det ville bli ladet opp ved kjøring. Det tok ikke så lang tid før varselet var borte. Siden jeg med mitt bruksmønster og gjeldende temperatur på rundt 0 grader syntes det var veldig rart at den skulle ha lav spenning, ringte jeg Sulland. De ga meg en time noen dager etterpå.

Sulland kunne lese ut at bilen hadde vært nede i 10,7v på den aktuelle dagen. Noe som vel skulle tyde på et bånnskrapt/defekt batteri, men de beholdt bilen over natta og ladet den opp. Etter opplading testet de og fant ikke feilmelding på batteri. Jeg tror spenninga var rimelig normal før denne oppladinga. Mekaniker fortalte meg at han mente batteriet var dårlig, men VW ville ikke akseptere erstatning av batteri uten at de fikk feilkode på det. Så jeg fikk bare beskjed om å komme tilbake dersom det skulle skje igjen. Nå tenker jeg at jeg skal prøve å måle med multimeter til forskjellige tidspunkter.

Noen som har vært borti lignende? Er ombordlader til 12V så svak at den ikke klarer å holde batteriet toppladet? Har aldri vært borti noe slikt på tilsvarende nye batterier på diesel/bensinbiler jeg har hatt. Har det vært noe med batteri da, så har verksted klart å diagnostisere feil på batteriet uten å måtte ha det inne i 24 timer osv.

Jeg har også i en tidligere post nevnt et par tilfeller av feilmeldingenn "Feil på elektrosystem.", som de ikke fant ut hvorfor hadde kommet. På nett ser jeg at enkelte har knyttet den feilmeldinga til defekt 12-voltsanlegg, men tolket mekaniker til at det heller var feil på høyvoltssystem/batteri.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

#1
Har nå begynt å sjekke spenning på batteri hver gang jeg kommer hjem og drar. Trodde bilen bare lader 12v når den kjører, men virker også som om den lader 12v-anlegget hvis en har på klimaregulering uten at bilen er koblet til, for da jeg startet i dag var batteriet på ca 14v da jeg dro. Da sto klima/varmepumpe på, og spenninga så ut til å variere litt over 14.

Lading har ellers gått fra ca 13 ved parkering, til ca 12.5 på en time eller to. I morgen skal jeg prøve hvordan det går over natta mens lader står i. Den sto i de dagene det var lav spenning.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Amatøren

#2
Vet ikke hvordan status for andre er, men på vår 2018 modell e-Golf så fikk vi problemer med 12 V anlegget tre ganger.

Dette gjelder vår 2018 modell e-Golf (ikke samme problem med 2019 modellen).


  • I juni: Oppdaget feil fordi bilalarmen gikk. Ikke mulighet å slå på bilen. Dashbord ble som et 'amerikansk juletre' (diskobelysning). Ladet 12 V batteriet som var under 10 V og fikk kjørt bilen til Møller bil. Ingen feil funnet. Ladet 12 V batteri OK (mulig at elektronikken ble resat på grunn av lav spenning). I forkant var det periodevis feil med Bluetooth tilkobling av mobil og streaming musikk samt styring av telefonen.
  • Stadig mer problemer med Bluetooth tilkobling av mobil og streaming musikk samt styring av telefonen. På fredag: Fikk varsel på 12 V batteri (og informasjon om lading ved kjøring) på vei til verksted. Ingen direkte feil funnet, men fikk ny SW i styringselektronikken for lading.
  • To dager etter gikk alarmen igjen (på søndag). Ikke mulighet å slå på bilen. Dashbord ble som et 'amerikansk juletre' (diskobelysning) igjen. Selv om jeg forsøkte å lade bilen ville den ikke slå seg på. Kun blinking, piping og pulserende bremsepedal. Viking ble tilkalt (via mobilitetsgaranti) og med start booster så fikk vi slått på bilen som normalt, men den lot seg ikke kjøre. Fikk av parkeringsbrems og satt den i nøytral så den kunne trilles ut av garasje og opp på planet til bergingsbilen. Etter halvannen dag på verksted (i dag tirsdag) så fikk jeg i dag telefon fra verkstedet om at bilen var klar for henting. Volkswagen Tyskland hadde kommet med ny SW i går kveld for elektronikken som styrer lading, i følge kundebehandler.

Håper nå at problemet er løst.

Vil takke Møller Bil Asker og Bærum for flott oppfølging og rask service. Ingen problemer med hjelp via mobilitetsgarantien!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

DCDriver

Hei. Har du noen TPI-referanse på den software-oppdateringen? Eller mulighet for å fremskaffe?

Min 2018-mod. eGolf har et servicebatteri som aldri har optimal hvilespenning eller mottar lading med optimal spenning. Hvilespenning på 12.0 V målt i romtemperatur er ikke bra.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA