Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler

Startet av Wibla, lørdag 09. november 2019, klokken 14:29

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: stefse på onsdag 13. november 2019, klokken 11:02
Det spørs om det blir regjeringsskifte i 2021 med dieselpartiet SP, og AP som skal ta de "rike".
Da vil vi se en Danmarkifisering av elbilpolitikken med ditto resultat.

Det er helt greit å "ta de rike", men man må ikke ta dem på ting som går ut over for eksempel målet om å erstatte fossilbiler med elbiler.

turfsurf

Sitat fra: HPF på tirsdag 12. november 2019, klokken 22:45
Om langdistansekjøring en gang i ny og ne er viktig så har folk gode alternativer i plug-in biler. Om biler som Kia Niro Plug-In o.l er for små for deg og noen få andre så er det helt greit, da får dere bare ordne dere på en annen måte.
Ja, vi kunne ordnet oss på en annen måte. Poenget er at det ville ført til vesentlig mere forurensning. En ekstra bil eller fossil. PHEV er latterlig, vi kjører 50k i året.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

xyzzy

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 13. november 2019, klokken 11:04
Sitat fra: stefse på onsdag 13. november 2019, klokken 11:02
Det spørs om det blir regjeringsskifte i 2021 med dieselpartiet SP, og AP som skal ta de "rike".
Da vil vi se en Danmarkifisering av elbilpolitikken med ditto resultat.

Huff, ja SP lanserte jo en ide om å senke drivstoffavgiftene i dag. https://www.nettavisen.no/okonomi/senterpartiet-vil-senke-drivstoffavgiftene/3423877606.html

Det er vel ikke mye tvil om at SP er Norges mest miljøfiendtlige parti, på de fleste områder.

stefse

Sitat fra: emurof på onsdag 13. november 2019, klokken 11:51
Sitat fra: stefse på onsdag 13. november 2019, klokken 11:02
Det spørs om det blir regjeringsskifte i 2021 med dieselpartiet SP, og AP som skal ta de "rike".
Da vil vi se en Danmarkifisering av elbilpolitikken med ditto resultat.

Det er helt greit å "ta de rike", men man må ikke ta dem på ting som går ut over for eksempel målet om å erstatte fossilbiler med elbiler.
Hovedproblemet er at man blander sosial utjevningspolitikk med miljøpolitikk.
I Norge har vi allerede et forholdsvis gjennomarbeidet system for å "ta de rike" og det er skattesystemet. Hvis det er mål om at "de rike" skal betale mer skatt fordi de kjøper mer kostbare biler, så gjør det på skatteseddelen, ikke på bilvalget.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Vesel

#79
Avgifter er svært effektivt til å vri forbruk i ønsket retning, på en måte som penger over skatteseddelen ikke er. Vi har alltid hatt mye luksusskatter i Norge, både på bil, alkohol og sukker. Jeg synes det er helt greit. Når man først må drive inn skatter fra folk for å ha penger nok til å drive en omfattende stat, så kan man like gjerne gjøre det på en måte som vrir atferd og forbruk i mest mulig ønsket retning.

Jeg er stor tilhenger av en omfattende grønn skatte- og avgifts-reform, som noen av de mer visjonære politikerne våre har foreslått. Slik jeg har forstått det går den ut på at alle borgere får utbetalt ut en lik sum årlig - dette er kanskje det mest kontroversielle - men avgifter på forurensende og skadelig forbruk øker vesentlig, nok til at alle utbetalingene dekkes inn igjen. På den måten opprettholdes omfordelingen i samfunnet samtidig som man får vridd forbruk og atferd i ønsket retning. Flyreiser, drivstoff og fossilbiler må bli vesentlig dyrere enn i dag, mens tjenester, utleie, kulturopplevelser og annet kan bli som i dag eller kanskje billigere. Sykler og togreiser blir kanskje også billigere. Varer blir gjerne dyrere, men de blir også billigere å reparere. Forurensing og forsøpling blir forbeholdt de som kan og er villige til å betale for den skaden de påfører resten av verden.

Ideelt sett bør vi ha en CO2-avgift som er flat uavhengig av kilde til utslippene. Klimaproblemene kan bare løses ved å spille etter kapitalismens og egennyttens regler, og det er ved å ta i bruk avgifter og avgiftsletter. Selv høyere inntektsskatt, formuesskatt og skatt på gevinster kan være gunstige ved at man oppmuntres til å jobbe mindre og være mer hjemme med familie og venner. Det er all aktiviteten i det moderne samfunnet som forurenser, ikke inaktiviteten.

Jeg er mindre redd for NOx og annen lokal forurensing enn jeg er for klimagassene. Bekjemping av lokal forurensing blir ikke i like stor grad hemmet av allmenningens tragedie som bekjempingen av de globale utslippene. Vi har alltid fint klart å ordne opp i det lokale. Luftkvalitet og vannkvalitet er i dag god også i Oslo.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

stefse

Mye bra i ideologien til Vesel her, men å si at luftkvaliteten er "fikset" i Oslo og andre byer er jeg sterkt uenig i.

Lokale utslipp er nettopp det som bidrar mest til plager og utgifter på kort til mellomlang sikt, og naturligvis i mye større grad enn CO2.
Det er diesel, piggdekk og vedfyring som er verstingene. De som benytter dette bør betale mye mer etter min mening.
Det rammer på ingen måte fattige å velge miljøvennlig bil med piggfrie dekk, eller kutte ut surbrenning av ved som forøvrig er betraktelig dyrere enn varmepumpestrøm i innkjøp til oppvarming.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Vesel

#81
Er forresten ikke bare allmenningens tragedie som gjør at de globale klimautslippene er vanskeligere å løse enn de lokale. Verden mangler også en overnasjonal myndighet med vilje og makt til å håndheve en flat, global CO2-skatt. Det nærmeste vi har er FN, men det er mest en prateklubb, og alle avtaler der lever bare på de enkelte statenes gode vilje og samvittighet. Ellers har vi EU, der er det gledelig mye vilje og handlekraft, men unionen består dessverre kun av 6,6% av verdens befolkning.

Er kanskje på tide å begynne å tenke litt på beredskap for konsekvensene av global oppvarming også. Jeg er ikke så sikker på at verden får den redusert mye nok, tidlig nok til at vi kan unngå store konsekvenser.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Minner litt om utgangspunktet for AP sitt forslag om at de som har råd til de dyreste elbilene også kan betale litt mer: https://insideevs.com/news/382176/california-amends-cvrp-rebate-program/
Ikke bare her til lands man ser på insentivene for lavutslippsbiler ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

jlan

Sitat fra: Vesel på onsdag 13. november 2019, klokken 16:39
...
Er kanskje på tide å begynne å tenke litt på beredskap for konsekvensene av global oppvarming også. Jeg er ikke så sikker på at verden får den redusert mye nok, tidlig nok til at vi kan unngå store konsekvenser.
Etter det jeg forstår så tåler kloden bare ca. 1 milliard mennesker med norsk levestandard, selv uten bruk av fossilt brensel.  Da må det ganske kraftige tiltak til hvis det skal være likhet for alle. Ikke minst må det legges en solid miljøavgift (eller trekk i den årlige miljøsummen) på hver barnefødsel.  Du nevner lenger oppe at aktiviteter skaper miljøbelastning - og av de er vel det å lage barn høyt oppe på listen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Klykken - takk for lenke til TU :+1:

Ja ja det blir spennende å se hva det ender med. Vi vet jo at det kommer en avgift etter Stortingsvalget....

Kopi fra TU:

Nå er det på tide med merverdiavgift for elbiler som koster over 600.000 kroner, foreslår Ap. Partiet vil ha moms på elbiler neste år for den delen av kjøpesummen som overstiger grensen. En bil til 700.000 kroner vil dermed koste 725.000 kroner i stedet, hvis du kjøper den som privatkunde.


Vesel

Sitat fra: jlan på torsdag 14. november 2019, klokken 13:40
Sitat fra: Vesel på onsdag 13. november 2019, klokken 16:39
...
Er kanskje på tide å begynne å tenke litt på beredskap for konsekvensene av global oppvarming også. Jeg er ikke så sikker på at verden får den redusert mye nok, tidlig nok til at vi kan unngå store konsekvenser.
Etter det jeg forstår så tåler kloden bare ca. 1 milliard mennesker med norsk levestandard, selv uten bruk av fossilt brensel.  Da må det ganske kraftige tiltak til hvis det skal være likhet for alle. Ikke minst må det legges en solid miljøavgift (eller trekk i den årlige miljøsummen) på hver barnefødsel.  Du nevner lenger oppe at aktiviteter skaper miljøbelastning - og av de er vel det å lage barn høyt oppe på listen.
Jepp, å få barn er det verste man kan gjøre for miljøet, spesielt her i Vesten med tanke på det lange livet og den høye levestandarden det er forventet å få i dag. 
Alt etter som man ser det, så er vi veldig gode eller veldig dårlige på befolkningsvekst i Europa. Her er befolkningsveksten stabil, i noen land til og med svakt synkende. I Japan er det enda større befolkningsnedgang, der sies det at det selges flere bleier for voksne enn for spedbarn. Skyldes lave fødselstall i kombinasjon med lite innvandring.
For økonomien er det nesten katastrofalt med befolkningsnedgang, når det det normale er befolkningsvekst. Å få for få barn har en del uønskede konsekvenser for økonomien, vi vil jo ha mange gode skattebetalere når vi blir eldre og behøver pleie og pensjonsutbetalinger. Dessuten kan kanskje lavere familietilknytning i et samfunn føre med seg mer sosial uro, som kriminalitet, dårlig helse og i verste fall krig. Alle kriger handler i bunn og grunn om kamp om ressurser, hvor tilgang til fruktbare kvinner historisk sett har vært en av dem. Å få barn er tross alt et grunnleggende menneskelig behov, vesentlig mer grunnleggende enn å kunne fly til Syden to ganger i året.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

1000kwh

Sitat fra: Vesel på torsdag 14. november 2019, klokken 17:54
Sitat fra: jlan på torsdag 14. november 2019, klokken 13:40
Sitat fra: Vesel på onsdag 13. november 2019, klokken 16:39
...
Er kanskje på tide å begynne å tenke litt på beredskap for konsekvensene av global oppvarming også. Jeg er ikke så sikker på at verden får den redusert mye nok, tidlig nok til at vi kan unngå store konsekvenser.
Etter det jeg forstår så tåler kloden bare ca. 1 milliard mennesker med norsk levestandard, selv uten bruk av fossilt brensel.  Da må det ganske kraftige tiltak til hvis det skal være likhet for alle. Ikke minst må det legges en solid miljøavgift (eller trekk i den årlige miljøsummen) på hver barnefødsel.  Du nevner lenger oppe at aktiviteter skaper miljøbelastning - og av de er vel det å lage barn høyt oppe på listen.
Jepp, å få barn er det verste man kan gjøre for miljøet, spesielt her i Vesten med tanke på det lange livet og den høye levestandarden det er forventet å få i dag. 
Alt etter som man ser det, så er vi veldig gode eller veldig dårlige på befolkningsvekst i Europa. Her er befolkningsveksten stabil, i noen land til og med svakt synkende. I Japan er det enda større befolkningsnedgang, der sies det at det selges flere bleier for voksne enn for spedbarn. Skyldes lave fødselstall i kombinasjon med lite innvandring.
For økonomien er det nesten katastrofalt med befolkningsnedgang, når det det normale er befolkningsvekst. Å få for få barn har en del uønskede konsekvenser for økonomien, vi vil jo ha mange gode skattebetalere når vi blir eldre og behøver pleie og pensjonsutbetalinger. Dessuten kan kanskje lavere familietilknytning i et samfunn føre med seg mer sosial uro, som kriminalitet, dårlig helse og i verste fall krig. Alle kriger handler i bunn og grunn om kamp om ressurser, hvor tilgang til fruktbare kvinner historisk sett har vært en av dem. Å få barn er tross alt et grunnleggende menneskelig behov, vesentlig mer grunnleggende enn å kunne fly til Syden to ganger i året.
Jeg velger heller barn foran bil, hytte, sydenturer, kjøtt og en masse annet ræl vi ikke trenger. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA