Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler

Startet av Wibla, lørdag 09. november 2019, klokken 14:29

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 11. november 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Tellus på mandag 11. november 2019, klokken 19:23
Løsningen på akkurat det problemet er å øke avgiftene på fosilbiler slik at også dyre elbiler beholder sin konkurranseevne.

Og det er vel her Aps forslag avslører manglende fokus på klima. Hadde de vært genuint opptatte av å øke elbilandelen i alle segmenter så hadde de neppe valgt å skattlegge elbiler spesielt. Da hadde i det minste en symmetrisk skatteøkning for dyre elbiler og dyre fossilbiler vært et steg som ikke fjernet oss fra målet om overgang til nullutslippsbiler.

Det har ikke kommet så godt fram, men i Dagsnytt atten i går ble det sagt at økte avgifter på alle fossilbiler var en del av denne pakka fra AP.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

xyzzy

Sitat fra: arthur på mandag 11. november 2019, klokken 07:58
Sitat fra: elektrolux på mandag 11. november 2019, klokken 05:17
Sitat fra: arthur på søndag 10. november 2019, klokken 20:00
Sitat fra: elektrolux på søndag 10. november 2019, klokken 16:14
Her kommer oppfølging av denne saken:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ap---skattelette-til-dem-som-tjener-under-750-000/71798681

Virker nesten som Robin Hood taktikk. Nå skal ulikhetene reduseres på bekostning av de rikeste i samfunnet.

Hva blir det neste montro?

Eller: Hva er ditt, eller dine, forslag til å redusere ulikheter eller vil du kanskje heller øke disse?
...., og skatten ville hatt innslag med flat 5% fra 2G og nye 5% for hver G over det opp til ca 80% flat skatt.

Interessante tanker, men bare en liten kommentar; en slik ordning er vel ikke akkurat hva man forbinder med bruk av begrepet flat skatt for din modell er jo svært så progressiv.

Absolutt. Og jeg må også legge til at jeg synes det er dypt umoralsk å ta 80% av mine penger (om jeg hadde tjent så mye....) - det er mine penger, ikke statens.  At man må bidra er selvfølgelig, men at staten skulle ta 80% er hinsides. Med skatt på det man bruker pengene på i tillegg er man jo her...


The Beatles - Taxman

At man får beholde mer enn staten tar burde være en selvfølge.



xyzzy

Sitat fra: hgs på tirsdag 12. november 2019, klokken 11:30
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 11. november 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Tellus på mandag 11. november 2019, klokken 19:23
Løsningen på akkurat det problemet er å øke avgiftene på fosilbiler slik at også dyre elbiler beholder sin konkurranseevne.

Og det er vel her Aps forslag avslører manglende fokus på klima. Hadde de vært genuint opptatte av å øke elbilandelen i alle segmenter så hadde de neppe valgt å skattlegge elbiler spesielt. Da hadde i det minste en symmetrisk skatteøkning for dyre elbiler og dyre fossilbiler vært et steg som ikke fjernet oss fra målet om overgang til nullutslippsbiler.

Det har ikke kommet så godt fram, men i Dagsnytt atten i går ble det sagt at økte avgifter på alle fossilbiler var en del av denne pakka fra AP.

Mer enn tilsvarende økning på elbiler?

Jeg har en dyr elbil, men det er jo ikke slik at jeg sparte mye penger på å kjøre en dyr elbil: Realiteten er at jeg strakk meg mye lenger fordi det var en elbil, og at det nok var godt over den rasjonelle grensen allerede. En godt utstyrt XC60 kunne brukt noen hundre tusen i drivstoff og bompenger før det ble dyrere enn elbilen - og da er vel ikke akkurat løsningen at elbiler skulle bli dyrere.



HPF

#63
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. november 2019, klokken 05:11
Nå er jeg spent, du må virkelig forklare hvilke rare earth mineraler som brukes i batterier.
Hvorfor må jeg forklare det når du veldig enkelt kan google selv?

HPF

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. november 2019, klokken 06:31
Hadde vi ikke kunnet kjøpe stor elbil hadde vi måttet bytte den ut med en stor fossilbil, evt kunne vi hatt to mellomstore biler. Da hadde vi kjørt to biler til hytta i stedet for en.
Om langdistansekjøring en gang i ny og ne er viktig så har folk gode alternativer i plug-in biler. Om biler som Kia Niro Plug-In o.l er for små for deg og noen få andre så er det helt greit, da får dere bare ordne dere på en annen måte.

DagfinnN

Så på debatten i kveld.
Sikkert mange som hadde benket seg ned for å le av avgifter som kommer på elbiler. Men tenker nok at latteren stilnet når man hørte hva forskeren fra transportøkonomisk institutt kom fram med.
For å nå målet om bare å selge elbiler i 2025 kreves en KRAFTIG økning i avgifter både på kjøp og bruk av fossilbil.
Dette har jeg trodd lenge og selv om politikerne vil vegre seg, er det nok akkurat det som kommer til å skje.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Carl Anton Stenling

Forskeren var fra Økonomisk institutt ved UiO (ikke TØI) og tilhører kategorien med samfunnsøkonomer som mener sykkel er løsningen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Vesel

#67
Skal man løse målet om 100% utslippsfrie biler innen 2025 ved frivillighet og skatter bare, og ingen forbud?

Kan ikke se det vil være mulig med mindre skattene blir så høye at de i praksis blir som forbud også for de superrike. Med forbud derimot burde det jo allerede i dag nesten vært mulig. Jeg ser allerede liten grunn til å velge noe annet enn elektrisk personbil ved kjøp av nybil, ihvertfall for private. Mange langrekkevidde-biler nå og det er noe for de fleste behov. Ionity er også godt oppe og går, og i Sør-Norge - utenom Østlandet ihvertfall - så er det overutbygget med vanlige hurtigladestasjoner og semihurtigladere. Med alle de nye modellene som kommer så vil det til neste år bare være etternølerne, de mest sta, som velger noe annet.
Massevis av elbiler produseres det jo også. Tesla hadde ihvertfall ingen problem med på kort tid totalt utslette den lange Model 3-køen.

Har man ikke tilgang til å lade hjemme vil det nok være kjipt å ikke ha råd til langrekkeviddebil med CCS-lading, men det kommer en rimelig en med Vw ID til neste år. Ellers vil vi jo ha mange flotte, anvendelige fossilbiler på bruktmarkedet i lang tid fremover.

Utviklinga for elbilene her til lands har gått raskt. Da jeg begynte å se meg rundt etter ny bil i 2016 så var elbil ennå et litt sært fenomen, en nisje for spesielt interesserte. I dag derimot så er man nesten mer sær om man ikke går for elbil.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

DagfinnN

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 12. november 2019, klokken 23:10
Forskeren var fra Økonomisk institutt ved UiO (ikke TØI) og tilhører kategorien med samfunnsøkonomer som mener sykkel er løsningen.
Det første stemmer nok, men det andre - i beste fall synsing eller har du noe mer håndfast?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 12. november 2019, klokken 23:10
.......... og tilhører kategorien med samfunnsøkonomer som mener sykkel er løsningen.

Har til gode å høre noen som faktisk hevder det, men at noe snart må gjøres kan synes nokså klart:

https://www.dn.no/energi/world-energy-outlook/iea/oljeprisen/ny-rapport-fra-iea-rekordhoye-co2-utslipp/2-1-704735
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Dette forslaget høster naturlig nok stor entusiasme i sosialdemokratiske hjem.

Problemet er ikke at man skal ta de "rike" men at de "rike" mister litt av incentivet til å kjøpe utslippsfritt.
Dette er også biler som havner nedover i de sosiale klasser etterhvert, slik at enhver innkjøpt eksosbil medfører økt utslipp i løpet av sitt liv.

Hvis man samtidig med å innføre mva kan legge på et tilsvarende ekstra mva på eksosbiler, kunne dette vært spiselig for et miljøvernperspektiv. Men de har ikke tenkt så langt engang. Alt handler bare om score politiske poeng ved å ta de "rike",  hvorpå endel som har lånt over pipa for å få råd til en fornuftig bil.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

DagfinnN

Sitat fra: stefse på onsdag 13. november 2019, klokken 09:49
Dette forslaget høster naturlig nok stor entusiasme i sosialdemokratiske hjem.

Problemet er ikke at man skal ta de "rike" men at de "rike" mister litt av incentivet til å kjøpe utslippsfritt.
Dette er også biler som havner nedover i de sosiale klasser etterhvert, slik at enhver innkjøpt eksosbil medfører økt utslipp i løpet av sitt liv.

Hvis man samtidig med å innføre mva kan legge på et tilsvarende ekstra mva på eksosbiler, kunne dette vært spiselig for et miljøvernperspektiv. Men de har ikke tenkt så langt engang. Alt handler bare om score politiske poeng ved å ta de "rike",  hvorpå endel som har lånt over pipa for å få råd til en fornuftig bil.
Enig i at dette ser ut som et populistisk utspill. Men rett skal være rett, det er snakk om å øke avgiftene på de store tunge fossilene også.
Det viktigste er å ha forutsigbarhet, så dette må nok vente til 2021 eller deromkring.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

NegativeElectrode

#72
Det er vel endel forbrukere som havner i klemma mellom bilmerker som holder igjen biler til 2020 pga EUs utslippskrav og Arbeiderpartiets hastverk med å innføre mva med 6 ukers varsel. Har man allerede inngått låneavtale osv må man endre den eller hoste opp mva kronene fra et annet sted.

Videre så har Norge fått fritak hos ESA fra mva på elbiler ut 2020. Innføres det endringer i perioden, som godt kan sies å være konkurransevridende til fordel for alle andre enn Tesla, Audi og Mercedes, vil nok ESA komme på banen. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/elbil-fordeler-godkjent-av-esa/id2582614/


Det hadde vært helt naturlig å planlegge dette i statsbudsjettet for 2021, men dette er jo hastverk og populisme fra Arbeiderpartiet. Regjeringen har i utgangspunktet fredet fordelene ut 2021, men man kan jo alltids diskutere når avgiftene skal komme.

I segmentet for de største personbilene er det bare 27,5% andel elbiler, og sett opp mot målet om kun nullutslipp i 2025 er det en lang vei å gå. Å gjøre forhastede endringer gjør det bare enda vanskeligere å nå målet.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

stefse

Det spørs om det blir regjeringsskifte i 2021 med dieselpartiet SP, og AP som skal ta de "rike".
Da vil vi se en Danmarkifisering av elbilpolitikken med ditto resultat.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

NegativeElectrode

Sitat fra: stefse på onsdag 13. november 2019, klokken 11:02
Det spørs om det blir regjeringsskifte i 2021 med dieselpartiet SP, og AP som skal ta de "rike".
Da vil vi se en Danmarkifisering av elbilpolitikken med ditto resultat.

Huff, ja SP lanserte jo en ide om å senke drivstoffavgiftene i dag. https://www.nettavisen.no/okonomi/senterpartiet-vil-senke-drivstoffavgiftene/3423877606.html
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA