Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler

Startet av Wibla, lørdag 09. november 2019, klokken 14:29

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. november 2019, klokken 05:17
Sitat fra: arthur på søndag 10. november 2019, klokken 20:00
Sitat fra: elektrolux på søndag 10. november 2019, klokken 16:14
Her kommer oppfølging av denne saken:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ap---skattelette-til-dem-som-tjener-under-750-000/71798681

Virker nesten som Robin Hood taktikk. Nå skal ulikhetene reduseres på bekostning av de rikeste i samfunnet.

Hva blir det neste montro?

Eller: Hva er ditt, eller dine, forslag til å redusere ulikheter eller vil du kanskje heller øke disse?
...., og skatten ville hatt innslag med flat 5% fra 2G og nye 5% for hver G over det opp til ca 80% flat skatt.

Interessante tanker, men bare en liten kommentar; en slik ordning er vel ikke akkurat hva man forbinder med bruk av begrepet flat skatt for din modell er jo svært så progressiv.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Folk må komme seg i arbeid så har vi fjernet mye av "ulikhetene". Kanskje ikke tilbringe så mye tid i Spania på trygd heller..

elektrolux

Sitat fra: arthur på mandag 11. november 2019, klokken 07:58
Sitat fra: elektrolux på mandag 11. november 2019, klokken 05:17
Sitat fra: arthur på søndag 10. november 2019, klokken 20:00
Sitat fra: elektrolux på søndag 10. november 2019, klokken 16:14

Interessante tanker, men bare en liten kommentar; en slik ordning er vel ikke akkurat hva man forbinder med bruk av begrepet flat skatt for din modell er jo svært så progressiv.

Stemmer det, ordet flat blir helt feil her. Korrigert nå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

#33
Sitat fra: elektrolux på mandag 11. november 2019, klokken 05:17
Det hadde vært innført borgerlønn på 1G for alle fra første levemåned, og skatten ville hatt innslag med flat 5% fra 2G og nye 5% for hver G over det opp til ca 80% flat skatt. Dette hadde erstattet barnetrygd, kontantstøtte og sosialstønad.

80% skatt? Det ville vært drepen for alle som ønsker å skape noe selv. Hvem gidder å satse tid og penger på å bygge noe om man enten ender opp med å betale 80% av inntektene i skatt eller gå konkurs?

Du kan neppe bevege deg noe særlig over 50% før det får såpass store negative konsekvenser at man ender opp med å faktisk få inn mindre penger totalt sett pga. at produktiviteten i samfunnet går ned. Det blir litt tilsvarende som de som regner på at man taper x antall milliarder på elbilfordelene. De vil gjerne fjerne disse, og bruke alle pengene på noe annet. De glemmer å ta i betraktning at man ikke ville fått inn mesteparten av disse pengene uansett om alle fordelene ble fjernet...

Et eksempel her: https://www.dagbladet.no/nyheter/ap---skattelette-til-dem-som-tjener-under-750-000/71798681

AP tror altså at de skal få inn 500 millioner kroner på å legge en momsgrense ved 600.000. Det betyr at om gjennomsnittsbilen over 600k koster 800k (dvs. 50k i moms) må det selges 10.000 slike biler til 800k i året. Begge tallene er nok svært optimistiske, jeg vil tro at fasiten ender mye nærmere 100 millioner kroner enn 500 millioner da folk vil tilpasse kjøpene etter avgiftene (kjøpe e-tron 50 istedenfor 55, X SR istedenfor LR osv.).

Jeg mener også det går en slags "moralsk" grense ved 50% skatt. Ingen bør betale mer skatt enn det.

Vil man stramme inn kan man heller begynne å se på subsidiene til de som kjøper bolig og dyre biler, mao. rentefradraget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#34
Med modellen min er en oppi 1,2 mill i inntekt før de siste 100 000 skattlegges med 50% skatt, samtidig som snittet på hele inntekten er nede i 22%

Det betyr 78 000 kr utbetalt i måneden i tillegg til borgerlønna  på runmdt 8000 kr, noe som burde holde til salt i grøten for en typisk bompengedirektør. ;)

Samtidig ville en mer "vanlig" høytlønna arbeidstaker med 600 000 kr i inntekt kun betalt 8% skatt og hatt 46 000 kr i tillegg til borgerlønna på rundt 8000 kr. Dette burde holde både til mat samt spare til Rivian SUV'en som nå koster rundt 200 000 kr mer.

I praksis skal en opp i ufyselig høy lønn før en betaler tilnærmet 80% i skatt med min modell.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tellus

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. november 2019, klokken 11:40
Med modellen min er en oppi 1,2 mill i inntekt før de siste 100 000 skattlegges med 50% skatt, samtidig som snittet på hele inntekten er nede i 22%

Det betyr 78 000 kr utbetalt i måneden i tillegg til borgerlønna  på runmdt 8000 kr, noe som burde holde til salt i grøten for en typisk bompengedirektør. ;)

Samtidig ville en mer "vanlig" høytlønna arbeidstaker med 600 000 kr i inntekt kun betalt 8% skatt og hatt 46 000 kr i tillegg til borgerlønna på rundt 8000 kr. Dette burde holde både til mat samt spare til Rivian SUV'en som nå koster rundt 200 000 kr mer.

I praksis skal en opp i ufyselig høy lønn før en betaler tilnærmet 80% i skatt med min modell.

Det fungerer kun for oss vanlige lønnsmotagere. Det fungerer ikke for de som tar sjanser og starter opp ny virksomhet. Det er absolutt ingen av dem som ser det som fornuftig eller ønskelig å betale ut 80% av overskudd til fellesskapet. De vil enten slå seg til ro som lønnsmotagere (så lenge det er jobber å få) eller flytte ut av landet så snart de når kritisk masse.

Så vil sikkert noen argumentere for at bedriftsbeskatningen kan fortsatt holdes på lave 20% mens marginalskatt for inntekt blir 80%. Slike systemer vil i hvert fall ikke fungere. Du ender igjen opp med en drøss nullskatteytere eller landsflyktinger.

Bedriftsbeskatning og personbeskatning bør vær mest mulig like. Dvs. at bedriftsbeskatningen ideelt sett bør opp og personbeskatningen ned. Dessverre er det vanskelig å få til pga blandt annet internasjonalisering av økonomien.

Et hjertesukk til slutt. Synes vi lønnsmotagere i mye større grad bør sette pris på de som tar sjanser og starter opp ny virksomhet. Når oljeinntektene etter hvert blir borte (spist opp av offentlige pensjoner) så må vi klare oss selv. Det offentlige vil måtte reduseres i omfang og av NAV blir det kun smuler å få.
Det er disse entrepenørene Norge må feste sin lit til i fremtiden. 80% marginalskatt betyr "svelt i hjel".

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. november 2019, klokken 11:40
Med modellen min er en oppi 1,2 mill i inntekt før de siste 100 000 skattlegges med 50% skatt, samtidig som snittet på hele inntekten er nede i 22%

Det betyr 78 000 kr utbetalt i måneden i tillegg til borgerlønna  på runmdt 8000 kr, noe som burde holde til salt i grøten for en typisk bompengedirektør. ;)

Samtidig ville en mer "vanlig" høytlønna arbeidstaker med 600 000 kr i inntekt kun betalt 8% skatt og hatt 46 000 kr i tillegg til borgerlønna på rundt 8000 kr. Dette burde holde både til mat samt spare til Rivian SUV'en som nå koster rundt 200 000 kr mer.

I praksis skal en opp i ufyselig høy lønn før en betaler tilnærmet 80% i skatt med min modell.

1,7 millioner for å være nøyaktig. Noe som mange gründere fint klarer. Men hva er da incentivet for å klare dette? Man sitter jo nesten ikke igjen med noe som helst av inntekten over dette. Se f.eks på Lisa Aisato, norges mest kjente illustratør som har jobbet seg sakte og sikkert opp. Bor på Hvaler, skattbar inntekt i fjor ca. 4,6 millioner kroner og skatt på drøye 2,2. Hadde jeg vært henne og blitt belastet med 80% skatt på nesten to tredjedeler av inntekten hadde jeg flyttet til Strømstad sporenstreks. Resultatet hadde da blitt 2,2 millioner mindre i skatteinntekter, ikke en økning.

Selv hadde jeg neppe giddet å legge mye ekstra energi i å drive firma, da hadde jeg heller jobbet litt overtid i dagjobben min og tjent like mye som i dag. Med mindre total verdiskapning som resultat, siden jeg ville jobbet mindre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Marginalskatt på over 50% er netto tapsprosjekt, folk gidder ikke det der, så det er det bare å slå fra seg først som sist.
2018 Tesla Model S 75D

Ketill Jacobsen

Det selges ca 650.000 biler per år (nye ca 150.000 og brukte ca 500.000). Når 40% vil velge elbil som sin neste bil (det ble ikke spurt om ny eller brukt), så blir det faktisk 260.000 elbiler per år, hvilket jeg synes høres svært bra ut (eller er et uttrykk for at spørreundersøkelsen vanvittig dårlig utført)!

Vesel

#39
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2019, klokken 08:54
80% skatt? Det ville vært drepen for alle som ønsker å skape noe selv. Hvem gidder å satse tid og penger på å bygge noe om man enten ender opp med å betale 80% av inntektene i skatt eller gå konkurs?
Folk som er høye i conscientiousness har gjerne en stor arbeidstrang og iver etter å oppnå og utrette, og denne trangen går ikke bort ved høyt skattenivå. Nå er det jo heller ikke slik at de ville betalt 80% fra første krone. Det er snakk om 80% av inntekten eller fortjenesten over et visst nivå. Det vil alltid lønne seg å tjene mer.
Ved høyt nivå av omfordeling vil konsekvensene av konkurser og mislykkethet være mindre, så flere vil tørre å ta risiko til å begynne med. Flere skattekroner kunne f.eks. være brukt til å subsidiere gründere og oppstartsbedrifter.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

arthur

Sitat fra: 1000kwh på mandag 11. november 2019, klokken 08:00
Folk må komme seg i arbeid så har vi fjernet mye av "ulikhetene". Kanskje ikke tilbringe så mye tid i Spania på trygd heller..

Skal man ikke få velge hvor man vil oppholde seg mens man får utbetalt pensjon fra folketrygden? Er det greit at man oppholder seg i Kautekeino hvis man er bosatt i Halden og får AAP, men ikke få lov til å oppholde seg i Strømstad?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Bedrifter skal jo kun skatte av overskudd, ikke omsettningen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: Tellus på mandag 11. november 2019, klokken 12:44
Sitat fra: elektrolux på mandag 11. november 2019, klokken 11:40
Med modellen min er en oppi 1,2 mill i inntekt før de siste 100 000 skattlegges med 50% skatt, samtidig som snittet på hele inntekten er nede i 22%

Det betyr 78 000 kr utbetalt i måneden i tillegg til borgerlønna  på runmdt 8000 kr, noe som burde holde til salt i grøten for en typisk bompengedirektør. ;)

Samtidig ville en mer "vanlig" høytlønna arbeidstaker med 600 000 kr i inntekt kun betalt 8% skatt og hatt 46 000 kr i tillegg til borgerlønna på rundt 8000 kr. Dette burde holde både til mat samt spare til Rivian SUV'en som nå koster rundt 200 000 kr mer.

I praksis skal en opp i ufyselig høy lønn før en betaler tilnærmet 80% i skatt med min modell.

Det fungerer kun for oss vanlige lønnsmotagere. Det fungerer ikke for de som tar sjanser og starter opp ny virksomhet. Det er absolutt ingen av dem som ser det som fornuftig eller ønskelig å betale ut 80% av overskudd til fellesskapet. De vil enten slå seg til ro som lønnsmotagere (så lenge det er jobber å få) eller flytte ut av landet så snart de når kritisk masse.

Så vil sikkert noen argumentere for at bedriftsbeskatningen kan fortsatt holdes på lave 20% mens marginalskatt for inntekt blir 80%. Slike systemer vil i hvert fall ikke fungere. Du ender igjen opp med en drøss nullskatteytere eller landsflyktinger.

Bedriftsbeskatning og personbeskatning bør vær mest mulig like. Dvs. at bedriftsbeskatningen ideelt sett bør opp og personbeskatningen ned. Dessverre er det vanskelig å få til pga blandt annet internasjonalisering av økonomien.

Et hjertesukk til slutt. Synes vi lønnsmotagere i mye større grad bør sette pris på de som tar sjanser og starter opp ny virksomhet. Når oljeinntektene etter hvert blir borte (spist opp av offentlige pensjoner) så må vi klare oss selv. Det offentlige vil måtte reduseres i omfang og av NAV blir det kun smuler å få.
Det er disse entrepenørene Norge må feste sin lit til i fremtiden. 80% marginalskatt betyr "svelt i hjel".

Eier man en bedrift, og det går bra så er det vel enkelt å ta ut penger i form av utbytte heller enn som lønn? Nå tror jeg forøvrig ikke at å skatte 200.000 av den lønnen man tar ut fra 1,7 til 2,7 millioner betyr "svelt ihjel", men enig i at 80% marginalskatt er alt for høyt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tellus

Sitat fra: arthur på mandag 11. november 2019, klokken 15:32

Nå tror jeg forøvrig ikke at å skatte 200.000 av den lønnen man tar ut fra 1,7 til 2,7 millioner betyr "svelt ihjel", men enig i at 80% marginalskatt er alt for høyt.

Vet ikke helt hvordan du kom frem til 200.000 av den millionen. Jeg refererte til 80% og det blir 800.000 i skatt.
"Svelt ihjel" gjaldt alle oss vanlige lønnsmotagere som ikke lengre ville være lønnsmotagere da jobbene ville vært borte ;)

Burger

*sukk* Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å betale 2.2mill i skatt. :-)

Det er morro å diskutere med de som har 1.2m++ i årslønn og "alt blir spist opp av skatt, ikke verdt å tjene så mye eller mer." Så når man sammenligner utbetalt etter skatt så ser man at de sitter med 20k++ mer enn meg i måneden.

Det som ofte glemmes er at det koster en del antall tusen for å ha ett greit liv, alt over det kan man enten øke levestandarden, sparing og/eller på morro. Sitter man igjen med 4k til sparing/morro etter faste utgifter og får 1k mer i utbetalt, så er det egentlig en økning på 25% på morrobudsjettet om man ikke endrer livsstil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA