Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler

Startet av Wibla, lørdag 09. november 2019, klokken 14:29

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: arthur på søndag 10. november 2019, klokken 07:01
Det denne tråden viser er hvor store krav folk har til bil og hvor god råd man har når det blir nærmest "flytte fra landet-tilstander" hvis man innfører moms på beløp over 600.000 til bil!

I praksis vil dette forslaget bety at en elbil til i dag 800.000 vil koste med moms på beløp over 600.000 totalt 850.000. Huff da og stakkars "dere"!
Har du lest en annen tråd enn meg?  ???
I hvilke innlegg i denne tråden er det noen som vil "flytte fra landet" over 800 vs 850k?

Ingeniøren

#16
De er troenes til å innføre det, aller helst vil de vel ha alle penga våre  :)

Da går det her slik det gikk i Danmark med elbilsalget...men det er kanskje underordnet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Sitat fra: gr på søndag 10. november 2019, klokken 10:08
Sitat fra: arthur på søndag 10. november 2019, klokken 07:01
Det denne tråden viser er hvor store krav folk har til bil og hvor god råd man har når det blir nærmest "flytte fra landet-tilstander" hvis man innfører moms på beløp over 600.000 til bil!

I praksis vil dette forslaget bety at en elbil til i dag 800.000 vil koste med moms på beløp over 600.000 totalt 850.000. Huff da og stakkars "dere"!
Har du lest en annen tråd enn meg?  ???
I hvilke innlegg i denne tråden er det noen som vil "flytte fra landet" over 800 vs 850k?

Nja, noen mener jo åpenbart at målet deres (AP) er å (aller helst) ta alle pengene så da blir det jo ikke mye igjen å kjøpe elbil for, eller enveis flybillett
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1317142119

Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. november 2019, klokken 17:51Har til gode å se en stor stasjonsvogn som elbil med god rekkevidde for feriebruk under 600.000,-.
Det kommer du nok aldri til å se heller. Stasjonsvogner har aldri vært populært utenfor Skandinavia og nå som SUV har tatt over tronen som mest populære biltype (i hele Europa), så spørs det om det noen gang vil produseres en varebil stasjonsvogn igjen.

Men neste år kan du kjøpe elbiler i familiebilstørrelse fra bl.a. Ford, Skoda og VW med 500-600 km rekkevidde og pris under 600 000. Dette er da biler som treffer spikeren på hodet hva angår populær biltype og størrelse. Når disse bilene (og sikkert flere jeg ikke har hørt om) kommer fra og med neste år, så ser jeg ikke lenger behovet for å subsidiere biler som koster tett opp mot en million kroner uten avgifter.

Daruu

Regner med det kommer 5 seters versjoner av nye partner(Rifter?), berlingo og Opel sin variant etterhvert også, med oppgradert rekkevidde vs "dagens".
Fantastisk kjedelige biler, men veldig mye bil for lite penger - og nettopp slike biler burde "subsidieres" i høyere grad enn diverse premium modeller mener nå jeg.
2020 VW Eup range

hgs

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 09. november 2019, klokken 18:01
Legg halv mva på alle elbiler. Da bidrar de som kjøper de dyreste bilene med mest avgiftskroner. Men alle bidrar.

I og med at elbilsalget viser tegn til oppbremsing og bare 1 av 3 vurderer elbil som neste bil bør ikke de elbilene i prisklassen hvermannsen kjøper bil i momsbelegges enda. Om 2 år er det såpass mye å velge i at dette forslaget er ganske OK - gitt at det er tenkt innført da og ikke nå. Når det er sagt hadde høyere avgifter på de mest forurensende fossilbilene vært et bedre grep om det er de rike man vil ta.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: hgs på søndag 10. november 2019, klokken 12:36
I og med at elbilsalget viser tegn til oppbremsing og bare 1 av 3 vurderer elbil som neste bil bør ikke de elbilene i prisklassen hvermannsen kjøper bil i momsbelegges enda. Om 2 år er det såpass mye å velge i at dette forslaget er ganske OK - gitt at det er tenkt innført da og ikke nå. Når det er sagt hadde høyere avgifter på de mest forurensende fossilbilene vært et bedre grep om det er de rike man vil ta.

Nå kjøper hvermansen bruktbil da (de aller fleste som er spurt i undersøkelsen skal nok kjøpe brukt) og da har ikke avgiftsbelegging av dyrere elbiler noen effekt på hva de kjøper.

Når det er sagt er det for tidlig å avgiftsbelegge, evt. er bunnfradraget for lavt. Man bør kunne få seg en god familiebil med god rekkevidde for under avgiftssatsen, foreløpig er det vel bare en bortimot skrapet Audi e-tron 50 som sniker seg under 600k og da med lang leveringstid. Skulle man avgiftsbelagt fra nå av burde satsen være 900k, så vil jeg tro den kan senkes med 100k i året i 4 år fremover uten større negative virkninger. Da bør det være bra med biler i markedet til 500k med god rekkevidde, god plass og god sikkerhet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Her kommer oppfølging av denne saken:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ap---skattelette-til-dem-som-tjener-under-750-000/71798681

Virker nesten som Robin Hood taktikk. Nå skal ulikhetene reduseres på bekostning av de rikeste i samfunnet.

Hva blir det neste montro?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

Bare vær forsiktig med å heie for mye på AP, for plutselig går de i ledetog med MDG og de er imot alt av biler generelt.

Da har vi 'Oslo tilstander' over hele lander. 😉

Greit nok å gå inn for utfasing av fossilbiler, men ikke å angripe elbiler og bruk av de.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Å "ta" folk, "oss vs dem" osv er jo blitt veldig i vinden med Trump, så AP surfer bare på trenden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vesel

#25
Jeg kommer til å stemme Rødt eller SV ved neste valg, men det er ihvertfall bedre med Ap enn Høyre og Frp. Naiv som jeg var stemte jeg Venstre ved midt første valg i 2009, og så i 2011, 2013 og 2015. De siste årene derimot, har jeg truffet mange ulike mennesker. Og det er beviselig mye fattigdom og elendighet her til lands også, som  "Høire", Frp og Venstre i større grad gir blaffen i enn Ap.

Jeg har møtt alenemødre i undermåls leiligheter som verken er bra for dem eller barna. En av dem bodde langt ute på bygda, uten bil eller tilgang til pålitelig kollektivtransport, og ble seksuelt trakassert av den mannlige utleieren. Jeg har også pratet med fem au pairer, fra Fillipinene, Mexico og Island, og ikke én av dem ble godt behandlet av og trivdes hos vertsfamilien sin. En av dem er au pair for en kjent toppolitiker for Høyre. Jeg har også sett noen av de sørgelige boligene hvor fremmedarbeidere i landbruket innkvarteres, der de gjerne ikke en gang får sitt eget soverom. Det er trist hvor dårlig au pairer, og utlendinger generelt, behandles av myndighetene, middelklassen og overklassen her. Som en underklasse uten rettigheter, som er til for å utnyttes av nordmenn fra høyere lag. Det er få med makt som taler disse menneskenes sak, for de har ikke stemmerett og er ikke fagorganiserte.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

arthur

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. november 2019, klokken 16:14
Her kommer oppfølging av denne saken:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ap---skattelette-til-dem-som-tjener-under-750-000/71798681

Virker nesten som Robin Hood taktikk. Nå skal ulikhetene reduseres på bekostning av de rikeste i samfunnet.

Hva blir det neste montro?

Eller: Hva er ditt, eller dine, forslag til å redusere ulikheter eller vil du kanskje heller øke disse?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tellus

Synes det er helt greit at det innføres et momsfritak tak for elbiler. Taket bør ligge slik at rimelige el-familebiler fortsatt får mva fritak. Unødvendig at Norge stimulerer til salg av Porche til 1.5 mill.
Problemet i dag er at den rimligste familieelbilen er en Mercedes EQC. Jeg anser ikke Model 3 til å være en typisk norsk familiebilstørrelse.

Da snakker vi fort om over 600K.

Håper og tror at vi snart biler i familiestørrelses til under 500K.

elektrolux

#28
Sitat fra: arthur på søndag 10. november 2019, klokken 20:00
Sitat fra: elektrolux på søndag 10. november 2019, klokken 16:14
Her kommer oppfølging av denne saken:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ap---skattelette-til-dem-som-tjener-under-750-000/71798681

Virker nesten som Robin Hood taktikk. Nå skal ulikhetene reduseres på bekostning av de rikeste i samfunnet.

Hva blir det neste montro?

Eller: Hva er ditt, eller dine, forslag til å redusere ulikheter eller vil du kanskje heller øke disse?

Hadde nok vært mer av det samme.

Moms innslaget hadde kommet allerede på 300 000 kr. Får mye bil uten mva selv da, og må en ha mer, kan en også bidra litt til fellesskapet.

Drivstoffavgiftene hadde vært doblet for å gi reell fordel med utslippsfri transport, og taket på antall betalte bompasseringer hadde vært erstattet av et bunnfradrag slik at alle kom seg til jobb uten avgift. Altså 70-100 gratis passeringer før en betaler bom, ikke gratis etter et slikt antall.

Diesel leddbusser med mindre enn 50% døgnbelegg hadde røket ut til fordel for autonome gratis små elbusser som kjørte til knutepunkt for gratis skinnegående kollektivtransport.

Privatisering av vannkraft, jernbane, vei, inkl. bom og kollektiv hadde vært reversert og nye undersjøiske tunellprosjekter erstattet av autonome elektriske ferger.

Det hadde vært innført borgerlønn på 1G for alle fra første levemåned, og skatten ville hatt innslag med 5% fra 2G og nye 5% for hver G over det opp til ca 80%  skatt. Dette hadde erstattet barnetrygd, kontantstøtte og sosialstønad.

Formuesskatten skulle hatt fradrag for livslønna, og pensjonen basert på det samme.

Hvordan vi skulle forhindret at millionærer hadde flyktet til skatteparadis (som omtrent alle andre land i et slikt scenario ville vært) får de med bedre greie på økonomi komme med ideer på.  :D




Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

#29
Arbeiderpartiet foreslår at grensen for fritak er under nok 600.000,-. Det debatteres på NRK radio nå i politisk kvarter. Det er jo en mulig løsnig eller? Luksus elbiler snakker de om nå, de over 600'.
Høyre sier nå at elbil avgifter kommer men ikke nå på grunn av Granavold erklæringen..... men det kommer. Høyre foreslår elbilavgift basert på vekt....

Uansett valg for elbiler i årene fremover så står det jo mellom pest eller kolera..... for elbil avgifter kommer. Trist utvikling.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA