Dette forslaget har tilsvarende effekt som det som er i Sverige, at en får en «kontant» sum i avslag, dvs de billige bilene i prosent får mest igjen. Sverige har forøvrig full mva på elbiler også. Så i Sverige får en for en billig bil ingen mva, men dyrere har mva, fordi dette beløpet ikke fullt ut dekker mva.
Tyskland ser også på en sats som gjør at id.3 får full uttelling, mens dyrere biler får mer avgift.
I valget mellom mva på ekstrautstyr, eller dyrere barnehage/SFO for barnefamiliene, går dette regnestykket opp. Barnehage har de siste 2 regjeringsperiodene gått fra 1800-> 3150 i mnd, pr barn. Bilavgifter noe ned..
For min del, om jeg hadde betalt 20-25’ mer i mva på ekstrautstyret på bilen jeg nettopp kjøpte, i forhold til hva jeg har hatt av økning av SFO/bhg utgifter på 3 barn de siste årene, så er det regnestykket greit, så lenge fordelingspolitikken er så «enkel» som dette.
Men så kan en spørre seg, som endel har ytret, om virkelig dette forslaget går ut over barnefamilier med bruk for plass til 3 barn med bilstol...
Det er nemlig rimelig lite å velge i, spes om en legger 4wd som krav, og de koster alle ca 750’-> og heter Sharan, S-Max, E-Tron, Q7, TMX...og de koster alle ca det samme, og er normalt utenfor budsjett for folk i etableringsfasen. De kjøper brukt, og da er 25’ i mva «borte»..
All den tid fordelingspolitikk handler om å fordele byrde rettferdig, og fordele tilskudd til de som trenger det, så synes jeg forslaget er fornuftig, dette kommer ikke til å rasere salget.
Om det skulle vært tilfelle, hadde alle kjøpt bil med minste motor, og ikke oppgradert til større motor. Veldig få som «trenger» 4-600hk, men mange kjøper allikevel...
Sent from my iPhone using Tapatalk