Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler

Startet av Wibla, lørdag 09. november 2019, klokken 14:29

« forrige - neste »

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

Eller, AP ønsker luksusskatt på de mest kostbare elbilene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1317142119

Med premisset om at vi fortsatt skal melke bilistene for å ha råd til velferdsstaten, så er forslaget til AP ganske bra.

Når det nå kommer folkelige elbiler til folkelige priser, så er det absolutt ingen fornuftige argumenter til at premiumbiler skal subsidieres fullt. Det er utelukkende egoistiske og sutrete argumenter om at "jeg vil også ha råd til premium for en gangs skyld".

Så lenge taket settes høyt nok (noe det er hvis det blir 600 000), så får massene råd til nye familieelbiler. Det er det at folk flest skal ha råd til elbil som er formålet med subsidiene - ikke at folk flest skal kunne velge bilmerker over sin egne sosiale status.

En vel så viktig diskusjon samfunnet må ta, er hvorvidt det er riktig at bilistene skal betale ekstra mye i skatter og avgifter som en straff fordi kollektivtilbudet utenfor byene er helt ræva.

gigafactory

Syns det var et bra forslag fra 2021, men ikke om det er fra 2020. Det er for tidlig.

arthur

Etter utløpet av denne stortingsperioden så har jeg (også) full forståelse for en slik tenkning selv om jeg aldri har stemt AP eller vil gjøre det i nærmeste fremtid. Og som vanlig vil noen dra kortet med "misunnelse" som vel tyder på at man ikke akkurat har gode argumenter for sine meninger og holdninger utover egoisme.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amatøren

#5
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 09. november 2019, klokken 16:08
Med premisset om at vi fortsatt skal melke bilistene for å ha råd til velferdsstaten, så er forslaget til AP ganske bra.

Hallo, norske politikere vil jo være verdensmestere i å sende penger ut av landet ved å bruke statskassen som verdens NAV kontor.

Tror du virkelig at det er for å gavne fellesskapet?

-

Har til gode å se en stor stasjonsvogn som elbil med god rekkevidde for feriebruk under 600.000,-.

Svelget noen kameler og bestilte en e-tron 50, men bikket litt over 600.000,- enda vi var bevisste på tilvalg og ikke tok med alt!

Egentlig trenger vi en elbil i størrelse Caravelle på grunn av elektrisk rullestol. Nå må vi lete etter en demonterbar utgave hvis e-tron skal brukes på ferie (tror e-tron blir grei elbil for gutteturer til hytten og dagsturer nå vi ikke trenger rullestol).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Legg halv mva på alle elbiler. Da bidrar de som kjøper de dyreste bilene med mest avgiftskroner. Men alle bidrar.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

Jeg mener det er feil å operere med tak på avgiften. Når tiden er inne for det kan man innføre redusert moms på alle elbiler. Man kan for eksempel starte med 10%. I så fall må de som kjøper bil til 250k betale 25k ekstra mens de som kjøper bil til 800k må betale 80k. Altså må de som kjøper dyrest bil betale mest. Men alle bidrar. Jeg synes ikke det nødvendigvis er logisk at de som kjøper dyrest bil alltid har råd til å betale litt ekstra. Alt man oppnår med systemet Ap ønsker er å definere et klarere skille mellom fattig og rik og effektiv stenge de med litt mindre økonomisk spillerom ute. Med andre ord skal rikingene få ha premium bilene sine for seg selv og beholde eksklusiviteten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amatøren

Sitat fra: eivhelle på lørdag 09. november 2019, klokken 18:05Alt man oppnår med systemet Ap ønsker er å definere et klarere skille mellom fattig og rik og effektiv stenge de med litt mindre økonomisk spillerom ute.
:+1:

De som ikke kan velge fritt på grunn av økonomien må kan kanskje velge en fossilbil fremfor en elbil hvis de trenger en større stasjonsvogn.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

02jan

Mang der ute , som har behov for større praktisk bil, dvs vanlig familiebil stasjonsvogn, som ikke har råd til Mercedes elbil SUV eller Audi el SUV.

Finnes ikke idag , og neppe noe i 2021 heller , i klasse med Toyota avenis , Skoda octavia og Mazda 6. Vanlige familiebiler på 1200-1400 kg vekt. Mange har heller ikke råd til å kjøpe disse nye.

Dette er biler mange kjører rundt i med familien sin, er ikke sikker på at alle her er klar over at hvis disse normale familebilene smeller  med en stor elbil , så er det 1200-1400kg mot 2500 -2700kg.

Ved slik vektforskjell overføres størsteparten av kraften over til den lette bilen.
Det betyr at de i den tunge går uskadet, mens de i den lette får alvorlige eller død med front i front moderat fart (60-70kmt).

For egen del hadde jeg ikke mulighet til trafikksikker elbil til 800' men kjøpte meg en større og dyrere fosilbil en det jeg har behov for, nettop for å ha glede av airbag og deformasjonssone på moderne bil - hvis det skulle smelle.

At de som fortsatt kjører rundt i idag eldre og «lette» fosilbiler, bare er missunnelig pga må betale fulle avgifter og forringet sikkerhet, fordi noen kan kjøpe luksus kjøretøy fra 700-800'kr har jeg ingen formening på.

Men så lenge utvalget på elbiler er som det er ,forstår jeg hvorfor noen stiller spørsmålstegn på avgift modellen.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

Det som iallfall er ganske sikkert er at dersom de innfører moms på elbiler, i tillegg til bompenger nå i de fleste områder, så blir det ikke noe rent nullutslippssalg innen 2025 med mindre fossilbilene straffes enda mer enn i dag. Håper fossilbilistene som hyller moms og avgifter på elbiler forstår at de vil få noe slikt rett i retur i andre enden..

Truls Antonsen

Dette forslaget har tilsvarende effekt som det som er i Sverige, at en får en «kontant» sum i avslag, dvs de billige bilene i prosent får mest igjen. Sverige har forøvrig full mva på elbiler også. Så i Sverige får en for en billig bil ingen mva, men dyrere har mva, fordi dette beløpet ikke fullt ut dekker mva.
Tyskland ser også på en sats som gjør at id.3  får full uttelling, mens dyrere biler får mer avgift.

I valget mellom mva på ekstrautstyr, eller dyrere barnehage/SFO for barnefamiliene, går dette regnestykket opp. Barnehage har de siste 2 regjeringsperiodene gått fra 1800-> 3150 i mnd, pr barn. Bilavgifter noe ned..
For min del, om jeg hadde betalt 20-25' mer i mva på ekstrautstyret på bilen jeg nettopp kjøpte, i forhold til hva jeg har hatt av økning av SFO/bhg utgifter på 3 barn de siste årene, så er det regnestykket greit, så lenge fordelingspolitikken er så «enkel» som dette.

Men så kan en spørre seg, som endel har ytret, om virkelig dette forslaget går ut over barnefamilier med bruk for plass til 3 barn med bilstol...
Det er nemlig rimelig lite å velge i, spes om en legger 4wd som krav, og de koster alle ca 750'-> og heter Sharan, S-Max, E-Tron, Q7, TMX...og de koster alle ca det samme, og er normalt utenfor budsjett for folk i etableringsfasen. De kjøper brukt, og da er 25' i mva «borte»..

All den tid fordelingspolitikk handler om å fordele byrde rettferdig, og fordele tilskudd til de som trenger det, så synes jeg forslaget er fornuftig, dette kommer ikke til å rasere salget.
Om det skulle vært tilfelle, hadde alle kjøpt bil med minste motor, og ikke oppgradert til større motor. Veldig få som «trenger» 4-600hk, men mange kjøper allikevel...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Amatøren

PS. Sharan selges ikke som ny i Norge lenger.

Møller tar den ikke inn til Norge lenger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vesel

#13
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 09. november 2019, klokken 16:08
Det er det at folk flest skal ha råd til elbil som er formålet med subsidiene - ikke at folk flest skal kunne velge bilmerker over sin egne sosiale status.
Det går ikke an å gjøre noe over sin sosiale status uten å jukse. Det går det i liten grad an å gjøre ved kjøp av bil, siden skattene er de samme for alle. Status er i beste fall et nullsumspill. Dersom fine biler blir billige, så mister de funksjon som økonomiske statussymboler siden de blir oppnåelige for flere. Enda finere biler vil da bare overta som statussymboler. Eventuelt noe annet enn bil.

Prangende forbruk som statusmarkør er et forkastelig menneskelig fenomen. Det er et negativsumspill. Denne tredemølla er som et rustningskappløp hvor det er i den enkeltes interesse å delta, men til slutt taper alle på det. Til slutt i rustningskappløpet som er økonomisk status, så sitter en ødelagt, forsøplet klode full av miserable mennesker som jobber mer enn de egentlig ønsker for å kunne forbruke mer enn de behøver.

Status og hierarkier generelt er kanskje alle negativsumspill. Ifølge boka The Spirit Level er nemlig ulikhet rota til alt ondt: lav lykkefølelse, sykdom, kriminalitet, krig, klimautslipp, forsøpling, rasisme, kvinnefiendtlighet, aggressivitet og konflikter. Og det gjelder også dem på toppen.
Vi liker å skryte av at landet vårt har så høy likhet og at alt er så fint her. I virkeligheten er vi blant de beste, men det betyr ikke at vi nødvendigvis er gode. En 70-åring på et eldrehjem er kanskje den yngste der, men det gjør ham ikke ung. Norge og USA er mer like enn ulike hverandre, det er bare snakk om gradsforskjeller av ulikhet. Det er mye fattigdom her også.

I menneskehetens historie har det eksistert mange egalitære samfunn, de fleste små, men de har alltid blitt fortrengt av samfunn som er mer lagdelte siden de er bedre til å organisere, få ting gjort og konkurrere om ressurser. Egalitære samfunn er dessverre dømt til å bli fortrengt av mindre egalitære samfunn. Bra for samfunnene som vinner, men kjipt for menneskene, som bare ønsker å være lykkelige personlig og innerst inne gir blaffen i om de er en del av et dominant eller underordnet samfunn.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

arthur

Det denne tråden viser er hvor store krav folk har til bil og hvor god råd man har når det blir nærmest "flytte fra landet-tilstander" hvis man innfører moms på beløp over 600.000 til bil!

I praksis vil dette forslaget bety at en elbil til i dag 800.000 vil koste med moms på beløp over 600.000 totalt 850.000. Huff da og stakkars "dere"!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA