Skrevet av Emne: Tibber og Pulse med TWC  (Lest 439 ganger)

Piero

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Tibber og Pulse med TWC
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 10:23 »
Etter at jeg tatt i bruk tjenesten Tibber med Pulse (viser det totale strømforbruket i huset), har jeg to spm som kanskje noen kan svare på.

1) Min TWC er montert i garasjen på 25A 3-fase. I displayet i bilen vises 226V, 25A og en runding med 3-tall. Det jeg ikke skjønner, er at det også står hele 17KW(!) i displayet. Dette kan jo ikke stemme? Slik jeg forstår har jeg heller en effekt på 226 x 25 x 1,73 --> cirka 9,8KW.

2) Når jeg følger med på Pulse ved lading på TWC viser appen at forbruket kun øker med cirka 6,2KW. Noen som har noen tanker om hvorfor appen ikke viser en økning på nærmere 9,8KW?

(Har prøvd å finne svar i andre tråder men uten hell).

krister461

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2081
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #1 på: lørdag 09. november 2019, klokken 11:02 »
1: Tesla viser feil ved 230V 3-fase.

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11958
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #2 på: lørdag 09. november 2019, klokken 11:47 »
...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.

Piero

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #3 på: lørdag 09. november 2019, klokken 15:41 »
Takk for hjelpen krister461 og Muffinman!  :+1:
Da vet jeg at Tibber og Pulse ikke lyver - ihvertfall ikke så mye.


Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1502
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #4 på: lørdag 09. november 2019, klokken 16:15 »
Hvordan fungerer Tibber mot Tesla nå?
Har selv Tibber og Pulse, men har koblet bilen bort da jeg syntes Tibber holdt bilen våken og at jeg da fikk mye drain
« Siste redigering: søndag 10. november 2019, klokken 10:14 av Toalmar »
Tesla model 3 LR - VIN224XXX Svart

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11958
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #5 på: lørdag 09. november 2019, klokken 16:47 »
Med de små variasjonene i strømpris henter man gevinsten lett bare ved å lade om natta. Og om vinteren er det et ekstra spøkelse som lurer: lar man batteriet bli kaldt mens man venter på lavere strømpris vil bilen bruke energi på å varme batteriet opp igjen før det kan lades.  Jeg har ikke koblet bilene opp mot Tibber da jeg også tenker at det er en unødig komplisering (lad om natta, ferdig) og at det vil bety ekstra drain. Kan ikke se at det går i pluss uansett hvordan jeg vrir og vender på det når strømprisen typisk varierer maks 10 øre gjennom døgnet. Tuller du vekk 1 kWh i døgnet på batterivarme eller drain er du allerede på minussiden...

Tibber fungerer derimot bra med Sensibo Sky mot varmepumpene våre, og jeg har tenkt å anskaffe en slik Pulse sak. Har også koblet solcelleanlegget mot Tibber, men kan ikke se en eneste fordel mtp funksjonalitet ved å gjøre det. Kan hende det kommer noe etterhvert.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6257
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #6 på: lørdag 09. november 2019, klokken 18:22 »
...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.
Gjelder vel 3 også med TWC? Siden den ikke støtter full 230 V 3-fas...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

sjokomelk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1043
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #7 på: lørdag 09. november 2019, klokken 18:58 »
...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.
Gjelder vel 3 også med TWC? Siden den ikke støtter full 230 V 3-fas...
Model 3 sier hvor mange ampere den trekker i full delta. Hos meg som har 3x16A på TWC sier Model 3 at den trekker 3x9A og 4kW på skjermen. (Egentlig 3,6kW).

9A er så mye Model S/X trekker på fase 1 og 2 når den trekker 16A på fase 3.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Atle3

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 26
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #8 på: lørdag 09. november 2019, klokken 21:38 »
...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.
Gjelder vel 3 også med TWC? Siden den ikke støtter full 230 V 3-fas...

Lader vel 3 fas selv om den er begrenset på ampere?

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6257
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #9 på: søndag 10. november 2019, klokken 22:14 »
...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.
Gjelder vel 3 også med TWC? Siden den ikke støtter full 230 V 3-fas...
Model 3 sier hvor mange ampere den trekker i full delta. Hos meg som har 3x16A på TWC sier Model 3 at den trekker 3x9A og 4kW på skjermen. (Egentlig 3,6kW).

9A er så mye Model S/X trekker på fase 1 og 2 når den trekker 16A på fase 3.
Ja, men TWC støtter ikke full 230 V 3-fas, så da trekker vel Model 3 likt som S/X, altså "kvasi 3-fas"?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

mthoring

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 915
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #10 på: søndag 10. november 2019, klokken 22:20 »
Nei, 3 trekker bare med lavere strømstyrke. Feks 19A når TWC er innstilt på 32A, men den trekker likevel ekte trefas. I motsetning til S/X.
S75D - prod 27/8/17

permagne

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 16
    • Vis profil
Sv: Tibber og Pulse med TWC
« Svar #11 på: mandag 11. november 2019, klokken 03:14 »
Har også koblet solcelleanlegget mot Tibber, men kan ikke se en eneste fordel mtp funksjonalitet ved å gjøre det. Kan hende det kommer noe etterhvert.

Zappi har en funksjon hvor man kan sende overskuddstrøm fra solcellene til bilen og ikke på nettet. Har hintet for 6mnd siden til Tibber/easee om at dette ville være en verdifull funksjon for de med solcellepanel, men har ikke sjekket opp mer rundt dette. Men forstod at det som at dette var kun et spm om å skrive software ved behov/kapasitet da hardware kunne håndtere dette allerede.