Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tibber og Pulse med TWC

Startet av Piero, lørdag 09. november 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

Piero

Etter at jeg tatt i bruk tjenesten Tibber med Pulse (viser det totale strømforbruket i huset), har jeg to spm som kanskje noen kan svare på.

1) Min TWC er montert i garasjen på 25A 3-fase. I displayet i bilen vises 226V, 25A og en runding med 3-tall. Det jeg ikke skjønner, er at det også står hele 17KW(!) i displayet. Dette kan jo ikke stemme? Slik jeg forstår har jeg heller en effekt på 226 x 25 x 1,73 --> cirka 9,8KW.

2) Når jeg følger med på Pulse ved lading på TWC viser appen at forbruket kun øker med cirka 6,2KW. Noen som har noen tanker om hvorfor appen ikke viser en økning på nærmere 9,8KW?

(Har prøvd å finne svar i andre tråder men uten hell).

krister461


Muffinman

...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.

Piero

Takk for hjelpen krister461 og Muffinman!  :+1:
Da vet jeg at Tibber og Pulse ikke lyver - ihvertfall ikke så mye.


Toalmar

#4
Hvordan fungerer Tibber mot Tesla nå?
Har selv Tibber og Pulse, men har koblet bilen bort da jeg syntes Tibber holdt bilen våken og at jeg da fikk mye drain
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Muffinman

Med de små variasjonene i strømpris henter man gevinsten lett bare ved å lade om natta. Og om vinteren er det et ekstra spøkelse som lurer: lar man batteriet bli kaldt mens man venter på lavere strømpris vil bilen bruke energi på å varme batteriet opp igjen før det kan lades.  Jeg har ikke koblet bilene opp mot Tibber da jeg også tenker at det er en unødig komplisering (lad om natta, ferdig) og at det vil bety ekstra drain. Kan ikke se at det går i pluss uansett hvordan jeg vrir og vender på det når strømprisen typisk varierer maks 10 øre gjennom døgnet. Tuller du vekk 1 kWh i døgnet på batterivarme eller drain er du allerede på minussiden...

Tibber fungerer derimot bra med Sensibo Sky mot varmepumpene våre, og jeg har tenkt å anskaffe en slik Pulse sak. Har også koblet solcelleanlegget mot Tibber, men kan ikke se en eneste fordel mtp funksjonalitet ved å gjøre det. Kan hende det kommer noe etterhvert.

geear

Sitat fra: Muffinman på lørdag 09. november 2019, klokken 11:47
...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.
Gjelder vel 3 også med TWC? Siden den ikke støtter full 230 V 3-fas...

sjokomelk

Sitat fra: gr på lørdag 09. november 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Muffinman på lørdag 09. november 2019, klokken 11:47
...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.
Gjelder vel 3 også med TWC? Siden den ikke støtter full 230 V 3-fas...
Model 3 sier hvor mange ampere den trekker i full delta. Hos meg som har 3x16A på TWC sier Model 3 at den trekker 3x9A og 4kW på skjermen. (Egentlig 3,6kW).

9A er så mye Model S/X trekker på fase 1 og 2 når den trekker 16A på fase 3.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Atle3

Sitat fra: gr på lørdag 09. november 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Muffinman på lørdag 09. november 2019, klokken 11:47
...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.
Gjelder vel 3 også med TWC? Siden den ikke støtter full 230 V 3-fas...

Lader vel 3 fas selv om den er begrenset på ampere?

geear

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 09. november 2019, klokken 18:58
Sitat fra: gr på lørdag 09. november 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Muffinman på lørdag 09. november 2019, klokken 11:47
...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.
Gjelder vel 3 også med TWC? Siden den ikke støtter full 230 V 3-fas...
Model 3 sier hvor mange ampere den trekker i full delta. Hos meg som har 3x16A på TWC sier Model 3 at den trekker 3x9A og 4kW på skjermen. (Egentlig 3,6kW).

9A er så mye Model S/X trekker på fase 1 og 2 når den trekker 16A på fase 3.
Ja, men TWC støtter ikke full 230 V 3-fas, så da trekker vel Model 3 likt som S/X, altså "kvasi 3-fas"?

mthoring

Nei, 3 trekker bare med lavere strømstyrke. Feks 19A når TWC er innstilt på 32A, men den trekker likevel ekte trefas. I motsetning til S/X.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

permagne

Sitat fra: Muffinman på lørdag 09. november 2019, klokken 16:47
Har også koblet solcelleanlegget mot Tibber, men kan ikke se en eneste fordel mtp funksjonalitet ved å gjøre det. Kan hende det kommer noe etterhvert.

Zappi har en funksjon hvor man kan sende overskuddstrøm fra solcellene til bilen og ikke på nettet. Har hintet for 6mnd siden til Tibber/easee om at dette ville være en verdifull funksjon for de med solcellepanel, men har ikke sjekket opp mer rundt dette. Men forstod at det som at dette var kun et spm om å skrive software ved behov/kapasitet da hardware kunne håndtere dette allerede.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA