Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor bruker ikke nordmenn det høyre feltet der det er tre felt hver vei?

Startet av Vesel, fredag 08. november 2019, klokken 22:42

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. november 2019, klokken 15:26
Sitat fra: Vesel på lørdag 09. november 2019, klokken 11:38
Derfor kan det oppleves som om noen står og stanger i venstre feltet, mens de egentlig snegler seg forbi i 2-3 km/t raskere enn bilen til høyre. Kjører bilen da på eller over fartsgrensa så mener jeg at da får biler bak bare finne seg i at det tar litt tid før den legger seg inn igjen. Ingen skal måtte la seg presse til å bryte loven.
Hvis man kjører forbi med bare 2-3km/t større fart kan man jo bare la vær, og bli liggende bak.
Man har jo ikke noen krav på, eller rettighet til, å ligge langt over fartsgrensa. Hvordan begrunner du at andre skal avstå fra forbikjøringer bare for at du skal ulovlig fort frem?

Jeg kan forsåvidt være enig i at det er irriterende når folk ikke klarer å å gasse på bittelitt, for å bli ferdige med en forbikjøring. Men så lenge de ikke ligger under fartsgrensa, så er det noe jeg må finne meg i.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vesel

Sitat fra: automat på søndag 10. november 2019, klokken 11:12
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. november 2019, klokken 15:26
Sitat fra: Vesel på lørdag 09. november 2019, klokken 11:38
Derfor kan det oppleves som om noen står og stanger i venstre feltet, mens de egentlig snegler seg forbi i 2-3 km/t raskere enn bilen til høyre. Kjører bilen da på eller over fartsgrensa så mener jeg at da får biler bak bare finne seg i at det tar litt tid før den legger seg inn igjen. Ingen skal måtte la seg presse til å bryte loven.
Hvis man kjører forbi med bare 2-3km/t større fart kan man jo bare la vær, og bli liggende bak.
Man har jo ikke noen krav på, eller rettighet til, å ligge langt over fartsgrensa. Hvordan begrunner du at andre skal avstå fra forbikjøringer bare for at du skal ulovlig fort frem?

Jeg kan forsåvidt være enig i at det er irriterende når folk ikke klarer å å gasse på bittelitt, for å bli ferdige med en forbikjøring. Men så lenge de ikke ligger under fartsgrensa, så er det noe jeg må finne meg i.
Helt enig.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Så la oss oppsummere årsakene til denne kjøreatferden:
- det er en del som skal på og av dette feltet fra andre veier, så det krever mer oppmerksomhet og samarbeid med andre trafikanter -minibiti
- noen ganger er dette feltet bare et kort krabbefelt -Vesel/Jkirkebo
- feltet svinger noen steder av, gjerne nokså plutselig, og bort fra hovedfartsåra, til et annet sted enn rett fram -Vesel/Håvar
- manglende kunnskap, spesielt blant de eldre -Håvar

Det meste bunner altså ut i at det kan være mer stressende å kjøre i dette feltet.

Er det noen årsaker som mangler nå?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Electrix

Statens vegvesen har ofte lagt opp merkingen som at det normale er å kjøre rett frem i midterste feltet, og det høyre feltet er et ekstra avkjøringsfelt eller krabbefelt for saktegående kjøretøy.

De steder der det er meningen å ha 3 felt samme vei over lengre strekning burde selvfølgelig høyre felt fortsatt som høyre felt, venstre blitt til midtre felt og et nytt felt dukke opp helt til venstre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA