Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor bruker ikke nordmenn det høyre feltet der det er tre felt hver vei?

Startet av Vesel, fredag 08. november 2019, klokken 22:42

« forrige - neste »

Vesel

Satt på spissen, men jeg ser det tydelig hver gang jeg kjører på Østlandet: Man kjører på en vei med to felt i hver retning, og så åpner det seg et felt til høyre slik at det blir tre felt, men alle fortsetter bare i de samme to feltene. Feltet til høyre forblir nesten tomt i lang tid.

Om jeg husker riktig fra kjøreopplæringa så skal man alltid ligge til høyre når man ikke skal kjøre forbi noen.

Jeg pleier alltid å legge meg i feltet helt til høyre. Fri og fin bane, så bare flott det. Er irriterende når feltet til høyre slutter etter bare noen hundre meter, så man må bytte felt tilbake igjen, så det er forståelig at de som er ukjente i området noen ganger vegrer seg for å bytte til det høyre feltet. Men det er også flere steder hvor det er tre felt i mange kilometer.

Tror Norge må være et av få land hvor det ofte går raskere å kjøre i det høyre feltet enn det midterste. Bare ikke del hemmeligheten om det flotte, frie høyrefeltet med for mange nå, folkens.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

minibiti

I have the exact same experience!
Ever since I moved to Norway, I have been puzzled and frustrated about this.
The only explanation I can find is that the right most lane can be messy with all the cars coming in and out (and since most of the access/exits are too short the speed difference is higher than it should be) and this forces people to adapt too often. Easier to just park yourself in the middle and just go with the flow.
But yes, the right most lane is often faster than the left most one :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Vesel

En annen grunn til at folk som ikke er lokalkjente vegrer seg for å ligge i det høyre feltet kan være at noen ganger så fører det plutselig til et annet sted enn man har tenkt, når man egentlig ønsker å fortsette rett fram. Rett fram er man jo alltid garantert i de to venstre feltene. Disse avstikkerne pleier å være skiltet, men skiltene kan være smått tvetydige, og de er ofte ikke skiltet i veldig god tid.

Problemet med disse årsakene til den pussige kjøreatferden vi observerer er at de aller fleste er godt kjente i områdene de kjører, så de burde ha lært seg å bytte til det høyre feltet der det er praktisk. Når de lokalkjente gjør det, så er det også lettere for de ukjente, fordi de vil skjønne at det høyre feltet ikke plutselig bare kommer til å ta slutt. Når det midterste feltet tynnes ut vil det også være lettere å kunne bytte tilbake igjen dersom det plutselig skulle bli behov for det.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Håvar

Noe skyldes nok for liten kunnskap om hvordan en kjører på flerfelts vei. Noen tror det er korrekt å ligge i midtfilen ved 3 felt, akkurat som noen tror det er greit å ligge i venstre fil selv om det ikke er noen biler i feltet til høyre.
Dels tror jeg det og skyldes litt dårlig merking enkelte steder. Noen ganger er det 3 felt bare et kort øyeblikk, og det ytterste svinger av med kort varsel, og det blir et stressmoment for de som ikke er vant til å ferdes på den veien å finne plass i filen innenfor før det er for sent. Dersom en ikke kjører ofte på den veien husker en ikke hvor disse korte stumpene er, og ender med å unngå det ytterste av 3 felt i sin helhet for å slippe de stressende situasjonene.

Hvis vi i Norge var flinkere til å samhandle og slippe folk inn i filen foran oss når de begynner å blinke inn tror jeg flere ville "tørre" å bruke ytterste felt. Veldig mange lager ikke plass når en bil blinker inn, litt sånn "ikke faen om du skal inn her, her kjører jeg og jeg skal hjem!" (satt veldig på spissen  :police: )
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Vesel

Sitat fra: Håvar på lørdag 09. november 2019, klokken 10:31
Noe skyldes nok for liten kunnskap om hvordan en kjører på flerfelts vei.
Lærer ikke alle den enkle og flotte regelen om å alltid holde til høyre når man ikke skal kjøre forbi under kjøreopplæringa da? Jeg gjorde det ihvertfall i 2008-2009. Dersom dette ikke var noe man lærte i eldre tider, så er det uansett en særdeles enkel regel som burde ha nådd ut nå. Dessuten har jeg inntrykk av at nordmenn kjørte oftere rundt på kontinentet før billige flyreiser rundt år 2000, så mange eldre skulle ha lært grundig av strenge tyskere at man skal holde til høyre på motorveier. Ordnung muss sein, auch in Norwegen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Håvar

Joda, det er noe alle lærer nå. Men på 70-, 80- og 90-tallet var det langt mellom 4-feltveier i Norge. For å ta mitt nærmeste eksempel, moren min i 60-årene hadde aldri kjørt på 4-felts motorvei før hun måtte til Oslo på egenhånd for 6-7 år siden. Frem til det hadde hun alltid valgt sideveier langs E18, eller latt far kjøre. Fortsatt liker hun ikke å kjøre på motorvei, og ligger heller bak en lastebil i 90 fremfor å kjøre forbi i 110-sone
Jeg tviler på at hun er alene om det.

Og ut ifra hvor mange som ligger i venstrefelt og blokkerer trafikken tror jeg det er mange som aldri har vært i Tyskland og blitt snakket til ;)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Vesel

I Italia i sommer så jeg tendenser til at det midterste feltet der også kunne være noe tregere enn det høyre, men det var bare ved langt tettere trafikk enn her. Folk vegrer seg vel der også for å kjøre i det noe mer oppmerksomhetskrevende høyre feltet. I Tyskland derimot, så går de ulike feltene alltid i perfekte hastigheter i forhold til hverandre når trafikken ikke står nesten stille. Jeg fikk forøvrig stiftet bekjentskap med et artig, men glupt fenomen under slik køkjøring, en Rettungsgasse.  :laugh:

I egalitære Norge, hvor vi tradisjonelt sett alle alltid har kjørt med små motorer, så kjører trafikken ofte i svært lik hastighet i de ulike feltene i forhold til for eksempel Tyskland. Derfor kan det oppleves som om noen står og stanger i venstre feltet, mens de egentlig snegler seg forbi i 2-3 km/t raskere enn bilen til høyre. Kjører bilen da på eller over fartsgrensa så mener jeg at da får biler bak bare finne seg i at det tar litt tid før den legger seg inn igjen. Ingen skal måtte la seg presse til å bryte loven. Greia er at man ønsker å holde en jevn hastighet (og heller ikke bryte fartsgrensa med for mye) på motorveier, ikke å kjøre forbi bilen til høyre så raskt som mulig som på veier der må man må over i motgående kjørefelt. Satt veldig på spissen så kan man si at vi alle kjører mellom 0-5 km/t over fartsgrensa, så det er det som blir hastighetsforskjellen mellom de ulike feltene. Mange blir da også bare liggende i det venstre feltet selv etter forbikjøringa er over. Synes det er helt greit så lange man bytter over igjen i grei tid før det kommer en bil bak en som vil forbi. Slik er det ihvertfall her på Sørlandet. På Østlandet virker det som om hastighetsforskjellene ofte er noe større, og feltene er definitivt langt sjeldnere like tomme som her.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Sitat fra: Håvar på lørdag 09. november 2019, klokken 10:31
Noe skyldes nok for liten kunnskap om hvordan en kjører på flerfelts vei. Noen tror det er korrekt å ligge i midtfilen ved 3 felt, akkurat som noen tror det er greit å ligge i venstre fil selv om det ikke er noen biler i feltet til høyre.

En del steder er det jo det, og særlig før i tiden var det nesten alltid det. De få stedene man da hadde 3 felt var i lange oppoverbakker, og det høyre feltet var sk. "krabbefelt" for saktegående lastebiler. Dette henger nok mye igjen hos den delen av befolkningen som er 40+ ihvertfall. Jeg husker spesielt bakken opp fra Hvam-krysset mot Oslo. Der er det vel 4(?) felt nå, hvorav det høyre er kollektivfelt og det nest til høyre tar av mot Økern.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: Vesel på lørdag 09. november 2019, klokken 11:38
Derfor kan det oppleves som om noen står og stanger i venstre feltet, mens de egentlig snegler seg forbi i 2-3 km/t raskere enn bilen til høyre. Kjører bilen da på eller over fartsgrensa så mener jeg at da får biler bak bare finne seg i at det tar litt tid før den legger seg inn igjen. Ingen skal måtte la seg presse til å bryte loven.
Hvis man kjører forbi med bare 2-3km/t større fart kan man jo bare la vær, og bli liggende bak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Vesel på lørdag 09. november 2019, klokken 11:38. I Tyskland derimot, så går de ulike feltene alltid i perfekte hastigheter i forhold til hverandre når trafikken ikke står nesten stille. Jeg fikk forøvrig stiftet bekjentskap med et artig, men glupt fenomen under slik køkjøring, en Rettungsgasse.  :laugh:
Vet ikke helt om jeg er enig med deg i at tyskerne alltid kjører så perfekt, de kjører heller veldig aggressivt og forventer at saktegående skal flytte seg ved å holde høy fart og bremse sent........ Det liker sikkert noen, men perfekt er ikke et dekkende utrykk.

«Rettungsgasse» er redningsfil som opprettes når det er trafikk i alle felter og utrykkningskjøretøy trenger å komme frem mellom kjørefeltene, dette er en ypperlig oppfinnelse som jeg så fungerte flere ganger. Krever dog litt mer veibredde enn vi stort sett har i Norge, men da er det supert!

Vesel

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 09. november 2019, klokken 15:50
Vet ikke helt om jeg er enig med deg i at tyskerne alltid kjører så perfekt, de kjører heller veldig aggressivt og forventer at saktegående skal flytte seg ved å holde høy fart og bremse sent........ Det liker sikkert noen, men perfekt er ikke et dekkende utrykk.
Er enig i at venstrefeltssjåførene der ofte kjører aggressivt, men jeg liker det for å være ærlig. Med Model 3-en kunne jeg holde 170-180 km/t gjennom nesten halve Tyskland på vei til og fra Italien i sommer. Ved høyere hastigheter, 200+, begynte det å føles utrygt og ukomfortabelt. Man kjenner det ved at bilen begynner å føles retningsustabil, og det er mye vibrasjoner og støy.

Når det gjelder "forventer at saktegående skal flytte seg ved å holde høy fart og bremse sent" så er det rett og slett fordi det er ulovlig der å ligge og blokkere for folk som vil forbi, ihvertfall i feltet lengst til venstre, og jeg tror den regelen håndheves. Derfor er folk der veldig flinke til å legge seg til høyre i god tid når noen kommer rasende bak dem. Det er bare å tilpasse seg og gjøre som de lokale, ikke bare i Rom, men også i Tyskland. Synes de har et imponerede ordentlig forhold til dette med hvilket felt man skal ligge i.

Jeg mente for øvrig at de ulike feltene holdt en "perfekt" forskjell i fart fra hverandre. Autobahn må liksom se veldig ordentlig og organisert ut fra lufta. Jeg mener ikke at tyskerne nødvendigvis alltid kjører perfekt. De blåser i større grad i fartsgrensene enn det vi gjør her, for eksempel. Selv overholdt jeg alltid fartsgrensene, men der det ikke var fartsgrense kjørte jeg gjerne opp mot 180 km/t.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. november 2019, klokken 15:26
Sitat fra: Vesel på lørdag 09. november 2019, klokken 11:38
Derfor kan det oppleves som om noen står og stanger i venstre feltet, mens de egentlig snegler seg forbi i 2-3 km/t raskere enn bilen til høyre. Kjører bilen da på eller over fartsgrensa så mener jeg at da får biler bak bare finne seg i at det tar litt tid før den legger seg inn igjen. Ingen skal måtte la seg presse til å bryte loven.
Hvis man kjører forbi med bare 2-3km/t større fart kan man jo bare la vær, og bli liggende bak.
Når jeg bestemmer meg for hvilken hastighet jeg ønsker å holde, så er det den jeg prøver å holde i så stor grad det er mulig. Jeg driver ikke og justerer ofte dersom det er god plass på veien. På flerfelts veier kan man ofte velge akkurat den hastigheten man måtte ønske, innenfor fartsgrensa. De som ønsker å kjøre raskere kan jo bare kjøre forbi en når trafikken ikke er veldig tett. Man må selvsagt ligge i feltet til høyre når man ikke selv kjører forbi noen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Counterpointer

Sitat fra: Vesel på lørdag 09. november 2019, klokken 16:39
Med Model 3-en kunne jeg holde 170-180 km/t gjennom nesten halve Tyskland på vei til og fra Italien i sommer. Ved høyere hastigheter, 200+, begynte det å føles utrygt og ukomfortabelt. Man kjenner det ved at bilen begynner å føles retningsustabil, og det er mye vibrasjoner og støy.
Off topik «her er det nok litt forskjell på preformance og LR. Jeg var oppe i 250 med min preformance og den var dønn stabil. Har nok med senkning og 20' hjul å gjøre. Lydnivået stiger naturlig nok med farten...»

Vesel

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 09. november 2019, klokken 17:18
Sitat fra: Vesel på lørdag 09. november 2019, klokken 16:39
Med Model 3-en kunne jeg holde 170-180 km/t gjennom nesten halve Tyskland på vei til og fra Italien i sommer. Ved høyere hastigheter, 200+, begynte det å føles utrygt og ukomfortabelt. Man kjenner det ved at bilen begynner å føles retningsustabil, og det er mye vibrasjoner og støy.
Off topik «her er det nok litt forskjell på preformance og LR. Jeg var oppe i 250 med min preformance og den var dønn stabil. Har nok med senkning og 20' hjul å gjøre. Lydnivået stiger naturlig nok med farten...»
Jeg presset LR AWD-en min (med 19" Sport-hjul) opp til maks fart, 235 km/t, ved to anledninger, men den hastigheten klarte jeg bare å holde i noen sekunder før jeg nopa the fuck tilbake til 180 km/t.
Hadde det bare ikke vært noen andre biler på veien skulle jeg nok klart å holde 235 km/t over lenger tid.

Senking har nok mye å si, ja, men P er vel bare senket med 2-3 cm i forhold til non-P? Det virker ikke mye, er jo knapt synlig, men er kanskje det. Senking gjør at tyngdepunkt og luftmotstand blir lavere, men vet du om det har andre gunstige effekter på Autobahn? Stivere fjæring kanskje?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Counterpointer

Det jeg vet om som er forskjell er bremser, større hjul og noen cm senk + spoileren (som faktisk kan ha litt å si i over 200 km/t) Muligens er 19' Hankook dekk ift Michelin på 20' det kan også ha litt å si.

Kan jo være andre små toleranser som gjør at du opplever din bil som ustabil, eller kanskje vi bare vurderer ting litt forskjellig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA