Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En uke med min første elbil - mye nytt - mest bra

Startet av Greyish, fredag 08. november 2019, klokken 11:10

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Greyish på fredag 08. november 2019, klokken 12:16
Jeg bor i et sameie, og selvom bilen står parkert nære leiligheten, så er det ingen mulighet for å få ladet med kabel fra leiligheten til bilen uten at den blir liggende i veien for noen. Kraftselskapet lokalt har vært på befaring, og vi venter på et tilbud fra de på å sette opp en enkel infratrsuktur, er kun 7 parkeringsplasser her, og jeg er eneste som har elbil, og ingen andre ønsker for øyeblikket. Så skal dette opp i styret/årsmøtet, så ser vel ingen lader her hjemme før på nyåret vil jeg tro, men det jeg var jeg innstilt på, bare jeg får opp appen så vil det hjelpe. takk for tips!
Du får spørre om råd i ladedelen av forumet når du har fått svar fra kraftlaget. Da kan du lage en bedre sak du kan presentere for styre/årsmøte. :)

Selv om det bare er deg som skal lade nå vil det garantert endre seg på sikt og da er det en fordel for sameiet at dere velger en fremtidsrettet løsning som gjør det enklere/billigere å få opp flere ladepunkter når den tiden kommer. Første treff på google da jeg søkte på 'elbillader med lastbalansering' ledet meg til elbilgrossisten og 'Ease Home'. Har ikke erfaring med denne selv men i følge spesifikasjonene leveres den med tilgangsstyring og oversikt over bruk så om sameier kjøper en sånn kan de bare dele ut et nytt ladekort når neste beboer skaffer seg elbil. Inntil 3 bokser kan dele samme kurs, med lastbalansering kan det dekke sameiets behov i lang tid fremover.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Greyish

Sitat fra: ladov på lørdag 09. november 2019, klokken 18:28
Sitat fra: Greyish på fredag 08. november 2019, klokken 12:16
Jeg bor i et sameie, og selvom bilen står parkert nære leiligheten, så er det ingen mulighet for å få ladet med kabel fra leiligheten til bilen uten at den blir liggende i veien for noen. Kraftselskapet lokalt har vært på befaring, og vi venter på et tilbud fra de på å sette opp en enkel infratrsuktur, er kun 7 parkeringsplasser her, og jeg er eneste som har elbil, og ingen andre ønsker for øyeblikket. Så skal dette opp i styret/årsmøtet, så ser vel ingen lader her hjemme før på nyåret vil jeg tro, men det jeg var jeg innstilt på, bare jeg får opp appen så vil det hjelpe. takk for tips!
Du får spørre om råd i ladedelen av forumet når du har fått svar fra kraftlaget. Da kan du lage en bedre sak du kan presentere for styre/årsmøte. :)

Selv om det bare er deg som skal lade nå vil det garantert endre seg på sikt og da er det en fordel for sameiet at dere velger en fremtidsrettet løsning som gjør det enklere/billigere å få opp flere ladepunkter når den tiden kommer. Første treff på google da jeg søkte på 'elbillader med lastbalansering' ledet meg til elbilgrossisten og 'Ease Home'. Har ikke erfaring med denne selv men i følge spesifikasjonene leveres den med tilgangsstyring og oversikt over bruk så om sameier kjøper en sånn kan de bare dele ut et nytt ladekort når neste beboer skaffer seg elbil. Inntil 3 bokser kan dele samme kurs, med lastbalansering kan det dekke sameiets behov i lang tid fremover.

Hei, takk for godt innspill. Det ble snakket om lastbalansering når de var her. I første omgang skal det avklares hva slags kapasitet vi har tilgjengelig pr. i dag, så blir det å se på en løsning som er fleksibel, uten å skyte spurv med kanon, potensialet er maks 7 elbiler her. Det finnes endel aktører på markedet, skal sjekke ut den som du viser til. Noen egner seg sikkert best for store borettslag, andre for små sameier som vårt. Blir kostnaden for stor, kan det bli problemer å få gjennomslag. Da ender jeg opp med å bekoste alt selv, inklusive graving etc, så jeg håper på en løsning. Når vi runder over i 2020, håper jeg nye Asker kommune viderefører støtteordningen til  etablering av infrastruktur for elbilladere til borettslag og sameier, det vil hjelpe beslutningsprosessen.
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

Vaduz

Sitat fra: Nickelilltroll på fredag 08. november 2019, klokken 13:39
Sitat fra: Vaduz på fredag 08. november 2019, klokken 12:45

Så det beste tipset for fin bil; bruk den normalt, ikke tenk for mye, men aldri noensinne sett bort bilen til detailer/bilpleie!

Hva er det du sier? Jeg har utstyr for detailing, gjør det selv og  hjelper nærmeste venner. Er ikke vanskelig med tid og kunskapen for det. Hade jeg fått tilbake en bil fra en detailerfirma og bilen har "miljoner med småriper" hade jeg uten tvil aldrig rest fra plassen uten disskusjon!! :o Er en jobb som utføres og resultat skal kontrolleres.

Bilen ble hentet og levert av firma på arbeidsplassen. Så veldig bra ut i vanlig lys. Hjemme i garasjen så jeg at resultatet var forferdelig. Sendte klage med billeddokumentasjon, fikk ikke svar. Har ikke tid til å reise ned i åpningstid og svært lite lysten på å bruke masse tid på det da jeg ikke kan at bilen var tiårsfristen før de fikk den.

Noterer at du gjør detailingen selv og dermed ikke har erfaring fra selskap, så hvorfor så overrasket? Blir noen overrasket over at folk tidvis utfører elendig jobb og at 90% aldri merker det og gir gode tilbakemeldinger fordi bilen ser blank ut? Men dere har gitt meg litt motivasjon til å ta kampen, skal reise ned dit og prate med dem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA