Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En uke med min første elbil - mye nytt - mest bra

Startet av Greyish, fredag 08. november 2019, klokken 11:10

« forrige - neste »

Greyish

Etter en uke med Tesla Model 3 er jeg sålangt godt fornøyd. Bilen er nydelig å kjøre, og jeg begynner å venne meg til at det er ingenting i dashbordet foran meg, bare en stor skjerm til høyre. Uten fungerende App (ventet 1 uke på Tesla (AccountSupportEMEA@tesla.com), chattet med de, men jeg måtte bare vente sa de, selvom jeg understreket at det var vinter her i Norge og forhåndsvarming er viktig. Har heller ikke hjemmelader ennå, så ting er ikke optimalt, men begynner å venne meg til å være elbil eier.  ;) All lading foregår på en lokal bensinstasjon 300m hjemmefra, det lokale kraftselskapet har satt opp 3 ladere der, så jeg stopper der på vei hjem når jeg har vært ute og kjørt, fungerer greit, men det er jo ikke optimalt, og dyrere enn hjemmelading.

Spørsmål, kan jeg fra bilens skjerm aktivere forhåndsvarming, låse bilen og gå hjem og vente en stund, bor bare 25 fra der bilen står, eller må dette gjøres fra appen?

Ellers er det endel vinterlige aktiviteter med Teslaen som jeg ikke har brydd meg så mye med fossilbilene jeg har eid. Silikonstift på dørlister, silikonspray på dørhendel og der vindu går ned i døra, ikke skrape lykter med isskrape for bil, ikke måke av snø av bilen med snøkost for bil,  ikke bruke foldin på speilene om vinteren da de vil fryse i folded position, ruter kan knuse av temperaturendringer, ladelokket kan sitte fast, det anbefales rustbeskyttelse da fabrikkbeskyttelse er for dårlig, men bestiller man en understellsbehandling bryter man Tesla's egne garantier.

Det høres jo mye ut, skal ut og få på silikon nå, så er den delen gjort i allefall. :)
I praksis er vel dette noe man finner måter å håndtere på, mest usikker på hvordan man på en pen måte får av 20 cm med snø fra bilen når det blir aktuelt, står nemlig ute, og ikke minst hvordan få av is på lykter uten å lage riper, og helst uten å bruke spesialvæske. Er lakken så skjør at det blir riper av en snøkost som brukes med forsiktig hånd?

Mvh
Øyvind





Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

Slarre40


Alle de vintertingene du nevner er likt for alle biler (spesielt de med rammeløse vinduer) som står under åpen himmel om vinteren. Også BMW har et garantipunkt med at ettermarkeds rustbeskyttelse ikke er garantivennlig. Det er ikke spesielt Teslaspesifikt :-)


Kjøp deg en "tophat" og ha snø og isfri bil hver dag.
Trondheim

Olofm

Sitat fra: Greyish på fredag 08. november 2019, klokken 11:10
Etter en uke med Tesla Model 3 er jeg sålangt godt fornøyd. Bilen er nydelig å kjøre, og jeg begynner å venne meg til at det er ingenting i dashbordet foran meg, bare en stor skjerm til høyre. Uten fungerende App (ventet 1 uke på Tesla (AccountSupportEMEA@tesla.com), chattet med de, men jeg måtte bare vente sa de, selvom jeg understreket at det var vinter her i Norge og forhåndsvarming er viktig. Har heller ikke hjemmelader ennå, så ting er ikke optimalt, men begynner å venne meg til å være elbil eier.  ;) All lading foregår på en lokal bensinstasjon 300m hjemmefra, det lokale kraftselskapet har satt opp 3 ladere der, så jeg stopper der på vei hjem når jeg har vært ute og kjørt, fungerer greit, men det er jo ikke optimalt, og dyrere enn hjemmelading.

Spørsmål, kan jeg fra bilens skjerm aktivere forhåndsvarming, låse bilen og gå hjem og vente en stund, bor bare 25 fra der bilen står, eller må dette gjøres fra appen?

Ellers er det endel vinterlige aktiviteter med Teslaen som jeg ikke har brydd meg så mye med fossilbilene jeg har eid. Silikonstift på dørlister, silikonspray på dørhendel og der vindu går ned i døra, ikke skrape lykter med isskrape for bil, ikke måke av snø av bilen med snøkost for bil,  ikke bruke foldin på speilene om vinteren da de vil fryse i folded position, ruter kan knuse av temperaturendringer, ladelokket kan sitte fast, det anbefales rustbeskyttelse da fabrikkbeskyttelse er for dårlig, men bestiller man en understellsbehandling bryter man Tesla's egne garantier.

Det høres jo mye ut, skal ut og få på silikon nå, så er den delen gjort i allefall. :)
I praksis er vel dette noe man finner måter å håndtere på, mest usikker på hvordan man på en pen måte får av 20 cm med snø fra bilen når det blir aktuelt, står nemlig ute, og ikke minst hvordan få av is på lykter uten å lage riper, og helst uten å bruke spesialvæske. Er lakken så skjør at det blir riper av en snøkost som brukes med forsiktig hånd?

Mvh
Øyvind

Hvis du trykker på vifteikonet på skjermen etter å ha satt bilen i P, så får du mulighet å velge om viften skal fortsette å gå. da får du varme i bilen uten å bruke app.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Nickelilltroll

Som tidligere nevnt, "keep climate on" funker fint når du gådd ut og låst. Men bruker da en del strøm.

Alle de tingan du nevner er ikke relatert Tesla altså. Silikon på lister har jeg på alle mine biler, speil står på manuell, og ledlys varmer ikke bort is....samme på hvilken som helst bil.

Har du ikke en gang vanlig schuko? Du klarer deg fint med det. Klarlakken til Tesla er myk ja, men tar du vare på lakken, forbehandler den med f eks ceramic coating, bruker myk og litt dyrere børste og er varsom så går detta fint. Jeg har hatt en Tesla som ikke såg ut i lakken etter noen år med hardt bruk uten og bruke hue.

De få dager det fryser på lykter, el handtak så fyller du opp en pose med lubket vann, ha med en klut. Varm og tørk-klart!

Gled deg til mange mil i bilen. Er en av de bedre bilerne jeg att selv :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Greyish

Sitat fra: Slarre40 på fredag 08. november 2019, klokken 11:47

Alle de vintertingene du nevner er likt for alle biler (spesielt de med rammeløse vinduer) som står under åpen himmel om vinteren. Også BMW har et garantipunkt med at ettermarkeds rustbeskyttelse ikke er garantivennlig. Det er ikke spesielt Teslaspesifikt :-)


Kjøp deg en "tophat" og ha snø og isfri bil hver dag.

Tophat høres smart ut, aldri brukt det, men høres vettugt ut. Det er fullt mulig at alt jeg nevnte ikke er Tesla spesifikt. Jeg har for det mest kjørte MB de 42 årene jeg har kjørt bil, ja jeg er godt voksen, og har alltid brukt isskrape på frontlykter, alltid brukt snøbørste på bilen, aldri brukt silikon på dører vinduer, dog har jeg aldri hatt rammeløse vinduer. Når det gjelder bilvask, så pleide jeg å bruke børsteløs maskinvask på fossilbilene, er dette innafor for Teslaen, eller er det manuell håndvask som gjelder av hensyn til lakken?  Håper inderlig jeg kan benytte maskinvask, helsa er ikke forenlig med håndvask egentlig.
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

Greyish

Sitat fra: Nickelilltroll på fredag 08. november 2019, klokken 12:06
Som tidligere nevnt, "keep climate on" funker fint når du gådd ut og låst. Men bruker da en del strøm.

Alle de tingan du nevner er ikke relatert Tesla altså. Silikon på lister har jeg på alle mine biler, speil står på manuell, og ledlys varmer ikke bort is....samme på hvilken som helst bil.

Har du ikke en gang vanlig schuko? Du klarer deg fint med det. Klarlakken til Tesla er myk ja, men tar du vare på lakken, forbehandler den med f eks ceramic coating, bruker myk og litt dyrere børste og er varsom så går detta fint. Jeg har hatt en Tesla som ikke såg ut i lakken etter noen år med hardt bruk uten og bruke hue.

De få dager det fryser på lykter, el handtak så fyller du opp en pose med lubket vann, ha med en klut. Varm og tørk-klart!

Gled deg til mange mil i bilen. Er en av de bedre bilerne jeg att selv :)

Jeg bor i et sameie, og selvom bilen står parkert nære leiligheten, så er det ingen mulighet for å få ladet med kabel fra leiligheten til bilen uten at den blir liggende i veien for noen. Kraftselskapet lokalt har vært på befaring, og vi venter på et tilbud fra de på å sette opp en enkel infratrsuktur, er kun 7 parkeringsplasser her, og jeg er eneste som har elbil, og ingen andre ønsker for øyeblikket. Så skal dette opp i styret/årsmøtet, så ser vel ingen lader her hjemme før på nyåret vil jeg tro, men det jeg var jeg innstilt på, bare jeg får opp appen så vil det hjelpe. takk for tips!
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

Vaduz

Jeg var kjempeforsiktig første året, kun børsteløs vask, ingen snøbørster på bilen, hadde helt perfekt lakk. Før vinteren tenkte jeg få bilen vokset for å lette rengjøring. Satt det bort til noen «proffe» da jeg ikke hadde utstyret eller tid til å gjøre det ordentlig. Fikk tilbake helt blank bil på 2m avstand, med en million vaskeriper over hele bilen og fine nybillukten vasket bort med et grusomt sterkt interiørvaskeprodukt selv om jeg ba dem la innsiden være (var veldig rent i utgangspunktet).

Så det beste tipset for fin bil; bruk den normalt, ikke tenk for mye, men aldri noensinne sett bort bilen til detailer/bilpleie!

Randeboy

Sitat fra: Vaduz på fredag 08. november 2019, klokken 12:45
Jeg var kjempeforsiktig første året, kun børsteløs vask, ingen snøbørster på bilen, hadde helt perfekt lakk. Før vinteren tenkte jeg få bilen vokset for å lette rengjøring. Satt det bort til noen «proffe» da jeg ikke hadde utstyret eller tid til å gjøre det ordentlig. Fikk tilbake helt blank bil på 2m avstand, med en million vaskeriper over hele bilen og fine nybillukten vasket bort med et grusomt sterkt interiørvaskeprodukt selv om jeg ba dem la innsiden være (var veldig rent i utgangspunktet).

Så det beste tipset for fin bil; bruk den normalt, ikke tenk for mye, men aldri noensinne sett bort bilen til detailer/bilpleie!

Tullprat. Høres ut som du har levert bilen til noen som ikke veit hva de driver med.
En detailer hadde aldri verden levert ifra seg en bil slik. Som detailer er man petimeter og er svært nøye på detaljer. Bilpleiesjappa Alibaba på hjørnet derimot...

Vaduz

Hvordan er det tullprat? Jeg skrev bare hva som skjedde og er absolutt ikke alene med en slik opplevelse. Selskapet var et anerkjent og registrert detailing foretak, registrert i Brønnøysund registeret og det med best omtale fra Google reviews og andre fora. Så hvordan finner man en «ekte» detailer da? Eller er det kun innehaverens etnisitet du foreslår man vurderer? Hvilke kriterier legger du så til grunn?

Nickelilltroll

Sitat fra: Vaduz på fredag 08. november 2019, klokken 12:45

Så det beste tipset for fin bil; bruk den normalt, ikke tenk for mye, men aldri noensinne sett bort bilen til detailer/bilpleie!

Hva er det du sier? Jeg har utstyr for detailing, gjør det selv og  hjelper nærmeste venner. Er ikke vanskelig med tid og kunskapen for det. Hade jeg fått tilbake en bil fra en detailerfirma og bilen har "miljoner med småriper" hade jeg uten tvil aldrig rest fra plassen uten disskusjon!! :o Er en jobb som utføres og resultat skal kontrolleres.

Till trådstarter: bruk børsteløs maskin, ihvertfall bedre enn den med børster. Problemet blir at kemikalian i maskin er harde for lakken, plast og gummi. Så hvis du vil ha en blank å fin bil hele året må du nesten polere opp den før og etter vintern.

Men alt i alt så er det hvor nøye man er, lest uendlige tråder der folk sier "det er en bil, skal brukes som en bil...." Greit det altså, men den bilen kjøper ikke jeg fra deg. Vi er ikke like allesammen :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Nickelilltroll

#10

Jag bor i et sameie, og selvom bilen står parkert nære leiligheten, så er det ingen mulighet for å få ladet med kabel fra leiligheten til bilen uten at den blir liggende i veien for noen. Kraftselskapet lokalt har vært på befaring, og vi venter på et tilbud fra de på å sette opp en enkel infratrsuktur, er kun 7 parkeringsplasser her, og jeg er eneste som har elbil, og ingen andre ønsker for øyeblikket. Så skal dette opp i styret/årsmøtet, så ser vel ingen lader her hjemme før på nyåret vil jeg tro, men det jeg var jeg innstilt på, bare jeg får opp appen så vil det hjelpe. takk for tips!
[/quote]

Skjønner. Men et sameie skal og tilrettelegge for lading av elbil enligt lov nå. Skjedde mye der for 1 år siden. De kan ikke nekte lenger. Husker ikke hva eksakt som blev beslutta men du kan sikkert google det el at elbilforeningen har svaret. Finnes sikkert tråder om detta på "lading og ladeplasser" her på forumet.

Kommer snart en oppdatering i bilerne våres der du kan sette avreisetid, da varmer bilen opp automatisk, hvis du har strøm tilkobla så lader den opp til ønsket grense på samme avreisetid. Dette er noe jeg savna på Tesla sine biler. Hatt det på andre og det er bra for batteriet og mindre styr for oss. Men regner med at du får appen i orden før den tid, disse eierbytene mellom apper kan ta alt fra 3 dager til mange uker. Men skader ikke og mase litt ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

OhmPaPa

Sitat fra: Greyish på fredag 08. november 2019, klokken 12:11
Når det gjelder bilvask, så pleide jeg å bruke børsteløs maskinvask på fossilbilene, er dette innafor for Teslaen, eller er det manuell håndvask som gjelder av hensyn til lakken?  Håper inderlig jeg kan benytte maskinvask, helsa er ikke forenlig med håndvask egentlig.

Helsa mi tillater heller ikke at jeg vasker bilen selv. Så det blir maskin. Både børsteløs og med børster. Så kan det være at noen bilnerder sover dårlig etter å ha sett "swirls" på min bil. Får stå sin prøve. Selv om det er en fantastisk bil er det bare en bil. Helsa er viktigere.

hemi

vaskerutiner er jo noe man selv må være happy med, grunnen til at mange er nøye er at de liker å ha velholdt bil.

Swirls og lakktilstand er jo en ting som også vil være med å bestemme salgsverdien på en bil, og evnt kostnad for å få den i vater igjen.

Randeboy

Sitat fra: Vaduz på fredag 08. november 2019, klokken 13:28
Hvordan er det tullprat? Jeg skrev bare hva som skjedde og er absolutt ikke alene med en slik opplevelse. Selskapet var et anerkjent og registrert detailing foretak, registrert i Brønnøysund registeret og det med best omtale fra Google reviews og andre fora. Så hvordan finner man en «ekte» detailer da? Eller er det kun innehaverens etnisitet du foreslår man vurderer? Hvilke kriterier legger du så til grunn?

Også hos detailersclub og Detailers Norge på Facebook? Hvem var det som gjorde jobben og hva betalte du?
Det er stor forskjell på en som driver med simpel og rask bilpleie og en detailer.
Hadde aldri hentet bilen om den så slik ut, da hadde jeg bare latt de gjøre alt på nytt. En seriøs detailer hadde ikke levert ifra seg en bil slik.

hemi

detailersclub folkene er ofte på så høyt nivå at folk ikke ser de siste 20-30% av arbeid de legger i det, bra side med mye kunnskap!

Jeg er forumleser der mest, har ikke så mye å bidra med utover at jeg har noen kule biler, gjør mye av småarbeidet selv men store korrigerende ting setter jeg bort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA