Etter en uke med Tesla Model 3 er jeg sålangt godt fornøyd. Bilen er nydelig å kjøre, og jeg begynner å venne meg til at det er ingenting i dashbordet foran meg, bare en stor skjerm til høyre. Uten fungerende App (ventet 1 uke på Tesla (AccountSupportEMEA@tesla.com), chattet med de, men jeg måtte bare vente sa de, selvom jeg understreket at det var vinter her i Norge og forhåndsvarming er viktig. Har heller ikke hjemmelader ennå, så ting er ikke optimalt, men begynner å venne meg til å være elbil eier.

All lading foregår på en lokal bensinstasjon 300m hjemmefra, det lokale kraftselskapet har satt opp 3 ladere der, så jeg stopper der på vei hjem når jeg har vært ute og kjørt, fungerer greit, men det er jo ikke optimalt, og dyrere enn hjemmelading.
Spørsmål, kan jeg fra bilens skjerm aktivere forhåndsvarming, låse bilen og gå hjem og vente en stund, bor bare 25 fra der bilen står, eller må dette gjøres fra appen?
Ellers er det endel vinterlige aktiviteter med Teslaen som jeg ikke har brydd meg så mye med fossilbilene jeg har eid. Silikonstift på dørlister, silikonspray på dørhendel og der vindu går ned i døra, ikke skrape lykter med isskrape for bil, ikke måke av snø av bilen med snøkost for bil, ikke bruke foldin på speilene om vinteren da de vil fryse i folded position, ruter kan knuse av temperaturendringer, ladelokket kan sitte fast, det anbefales rustbeskyttelse da fabrikkbeskyttelse er for dårlig, men bestiller man en understellsbehandling bryter man Tesla's egne garantier.
Det høres jo mye ut, skal ut og få på silikon nå, så er den delen gjort i allefall.
I praksis er vel dette noe man finner måter å håndtere på, mest usikker på hvordan man på en pen måte får av 20 cm med snø fra bilen når det blir aktuelt, står nemlig ute, og ikke minst hvordan få av is på lykter uten å lage riper, og helst uten å bruke spesialvæske. Er lakken så skjør at det blir riper av en snøkost som brukes med forsiktig hånd?
Mvh
Øyvind