Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan vet man om en Model S er raven eller ikke?

Startet av sigvaldsen, fredag 08. november 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

sigvaldsen

Hei,

Jeg skal skaffe meg en Model S 100D LR. Vil ha Raven-utgaven.

Vurderer både ny og brukt, så spørsmålet mitt er da hvordan vet jeg at en modell som ligger på finn.no/inventory, er raven-utgaven?

Kan man se det på Chassis nr/VIN ved at det var produksjonsstart på et visst nr f.eks? Finnes det en side på nett der man kan lime inn chassis nr og se slikt? Er det en viss dato man kan gå etter? Slik jeg forstår det var det enkelte biler som ble produsert rett før raven-utgaven gikk i produksjon som fikk noen av oppgraderingene men ikke alle, så da blir jeg veldig forvirret. Har ikke hatt Tesla før så jeg er helt lost og kjenner ikke historikken til model S så jeg vet derfor ikke hva som ble oppgradert når. Mange av bilene som ligger ute nå er i grenseland så derfor trenger jeg hjelp. Er utstyrslisten på finn.no eneste hjelpemiddel? Hva må den inneholde for at jeg skal være sikker i så fall?




Newbee

Sitat fra: sigvaldsen på fredag 08. november 2019, klokken 10:01
Hei,

Jeg skal skaffe meg en Model S 100D LR. Vil ha Raven-utgaven.

Vurderer både ny og brukt, så spørsmålet mitt er da hvordan vet jeg at en modell som ligger på finn.no/inventory, er raven-utgaven?

Kan man se det på Chassis nr/VIN ved at det var produksjonsstart på et visst nr f.eks? Finnes det en side på nett der man kan lime inn chassis nr og se slikt? Er det en viss dato man kan gå etter? Slik jeg forstår det var det enkelte biler som ble produsert rett før raven-utgaven gikk i produksjon som fikk noen av oppgraderingene men ikke alle, så da blir jeg veldig forvirret. Har ikke hatt Tesla før så jeg er helt lost og kjenner ikke historikken til model S så jeg vet derfor ikke hva som ble oppgradert når. Mange av bilene som ligger ute nå er i grenseland så derfor trenger jeg hjelp. Er utstyrslisten på finn.no eneste hjelpemiddel? Hva må den inneholde for at jeg skal være sikker i så fall?

Kan ikke se at VIN decoder sier noe om at det er en Raven. Testet min mod s.
https://teslatap.com/vin-decoder/

Står eks. at motor er «4 = Performance Dual Motor - Three Phase A/C Induction», uten at den spesifiserer at front motor nå er en permanent magnet motor.

Men menyen for understell er annerledes, så du kan spørre om dette. Under innstillinger for demperne står det nå «suspension lowering» Never/Always/Highway, og du kan velge «Adaptive Suspension Damping» Standard/Sport.

Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

OlaM

'21 3LR

kirky

2019 Long Range S, HW3, CCS.

geear

Stemmer, heter den 100D så er det ikke Raven iallfall, men det har vel muligens blitt levert noen "Dual motor Long range" som ikke var raven? Tror det var en overgangsperiode der rett før/rundt sommeren en gang...

Sense

Model S og X bestilt ny og produsert etter 1. mai 2019 er Raven.
Kan bekrefte at batteripakken med "E" på slutten av delenr. er Raven. Du finner det bak høyre forhjul.

Jeg har Raven 100d Long Range, og det står en "E" i chassitnr. men usikker om det har sammenheng med Raven.

En annen måte du kan sjekke om det er Raven på, er å legge inn reg.nr. på nettsiden til Statens Vegvesen. Hvis kjøretøyopplysningen kommer opp med 524 HK tilsammen for begge elmotorene foran og bak, så er det ikke Raven. Kommer den opp med 562 HK, så er det Raven (gjelder model S). Nå har ytelsen økt til 590 HK etter oppdateringene med 5% mer krefter, men det reflekteres nok ikke på vognkortet med det første.



OlaM

Sitat fra: Sense på lørdag 09. november 2019, klokken 11:56

En annen måte du kan sjekke om det er Raven på, er å legge inn reg.nr. på nettsiden til Statens Vegvesen. Hvis kjøretøyopplysningen kommer opp med 524 HK tilsammen for begge elmotorene foran og bak, så er det ikke Raven. Kommer den opp med 562 HK, så er det Raven (gjelder model S). Nå har ytelsen økt til 590 HK etter oppdateringene med 5% mer krefter, men det reflekteres nok ikke på vognkortet med det første.

Knalltips! E'en i chassisnr er nok ikke en indikator. Her er et eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162618737

262 på hver aksel (=524), chassisnr 5YJSA7E21KF304242

Artig når folk sladder reg nr på bildene, men fyller inn detaljert info i annonsen.  :angel:
'21 3LR

Thomas Parsli

Sitat fra: OlaM på lørdag 09. november 2019, klokken 14:09
Artig når folk sladder reg nr på bildene, men fyller inn detaljert info i annonsen.  :angel:

Enda morsommere når regnummer står i lenken på "Sjekk heftelser på EVxxxxxx" :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cityhopper

Sitat fra: Sense på lørdag 09. november 2019, klokken 11:56
Kommer den opp med 562 HK, så er det Raven (gjelder model S). Nå har ytelsen økt til 590 HK etter oppdateringene med 5% mer krefter, men det reflekteres nok ikke på vognkortet med det første.
Det er vel snakk om ca 579 hk ettersom Model S fikk 3 prosent effektøkning? Slik ble det hvertfall presentert i min S 100 Long Range fra september 2019.
2019 Model S Dual Motor m/FSD

JorEl

Man vet det er Raven når man kjører 0-100 på under 4.3sekund :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

MuskElBil

Sitat fra: JorEl på tirsdag 19. november 2019, klokken 13:51
Man vet det er Raven når man kjører 0-100 på under 4.3sekund :police:

Iflg Wikipedia klarer t.o.m 85D 0-100 på 4 blank.
100D oppgitt til 4,3 sek, men iflg tester, bl.a dragtimes på youtube, klarer 3,8 sek.
Har ikkje sett om han har testa Raven LR endå.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Sense

Sitat fra: Johan Foldøy på tirsdag 19. november 2019, klokken 13:38
Sitat fra: Sense på lørdag 09. november 2019, klokken 11:56
Kommer den opp med 562 HK, så er det Raven (gjelder model S). Nå har ytelsen økt til 590 HK etter oppdateringene med 5% mer krefter, men det reflekteres nok ikke på vognkortet med det første.
Det er vel snakk om ca 579 hk ettersom Model S fikk 3 prosent effektøkning? Slik ble det hvertfall presentert i min S 100 Long Range fra september 2019.

Ja, du har rett. Ble forespeilet 5%, men fikk 3%. Mer enn tilstrekkelig for mitt behov.

Raven 100d Long Range gikk på 0-100 på 3,8 før oppdateringen med ytterligere 17 HK. Men så mye forbedring er det neppe snakk om. Vanskelig å teste på våt vegbane og vinterdekk.

Tiger123


Liten avsporing: Har raven en slags skrapende lyd foran, ved pådrag? Jeg og mange andre har det. Tesla sier det ikke er noe, det er bare front motoren som kobler inn. I enkelte værforhold er lyden borte.

Sense

Det er en merkbar lyd, men jeg vil ikke karakterisere den som skrapende. Ved lett pådrag (normal akselerasjon) vil jeg beskrive den som sånn lyd du lager hvis du skal blåse ut et stearinlys.

Ved sterkt pådrag, høres det ut som en liten påhengsmotor i det fjerne.

Det er definitivt mer lyd enn tidligere dual motor-versjoner, men så er det også mer krefter. Det skjemmer ikke meg, så ille er det ikke.

Front motoren er tatt fra bakmotoren til model 3, sies det. Men jeg kan ikke huske jeg hørte de lydene i model 3, når jeg lånte en. Kanskje motorlyden er bedre isolert bak på en model 3, enn foran på en model S.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA