Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd om valg av ny eller brukt EL-bil Hyundai Ioniq vs Tesla mod S awd

Startet av Tesp, fredag 08. november 2019, klokken 00:33

« forrige - neste »

Tesp

Vurderer å gå til innkjøp av EL-bil
Har lenge sett på Hyundai Ioniq 28kW men har nå ventet på den nye med lengre rekkevidde. Ble imidlertid skuffet da den lader mye tregere enn den gamle. Vurderer derfor andre biler Seat E-born virker interessant, men har nå på to brukte Tesla modell S70D og S85D. Bilene er strøkne og nesten identisk utstyrt. S70D har nextgen seter og har gått nesten 90000km. S85D har 7-seter og gått rett over 160000km. Vinterdekkene på begge bilene holder maks ut sesongen. S70D må ha to nye sommerdekk mens S85D har gode sommerdekk.
Prisen på bilene er identisk. Kjører ikke mange mil til daglig men det er ønskelig å kunne bruke bilen også på ferie og men turer til Oslo i måneden ca.20mil t/r.  Ønsker å ha bilen i mange år. Hvilken bil vil være det beste kjøpet med tanke på verditap, reparasjoner mm? Hyundai Ioniq (2019 28kW / 2020 38,3kW) , Tesla 2015 S70D 90000km eller 2015 S85D 160000km?

Facet

Jeg kjøpte en brukt Model S med garanti i 1 år, og det er en grei måte å bli vant til kostnadsnivået på service. Gjennomførte nettopp en 1,600 km biltur ned til Hamburg og det er en helt fantastisk god bil å cruise på motorveien med. Alle biler taper seg og jeg anbefaler at du følger hjertet ditt  ;)
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Trekkoppbil

Det høres merkelig ut at et batteri på 36kwt skal være mye treigere å lade enn ett på 28 kwt. Ofte blir det hyppige ladepauser med små batterier.
Hvilke data har du på det?
Her fant jeg noen data på 46 minutter å lade fra 0-80% med 50kwt, eller 23minutter med 100kw:
https://www.evspecifications.com/en/model/ced6a3
Det er mange parametere som avgjør ladefart, så det er ikke så enkelt å sette seg inn i. Termisk styring er viktig, indre motstand og typen batteri.

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 10. november 2019, klokken 18:51
Det høres merkelig ut at et batteri på 36kwt skal være mye treigere å lade enn ett på 28 kwt. Ofte blir det hyppige ladepauser med små batterier.
Hvilke data har du på det?
Her fant jeg noen data på 46 minutter å lade fra 0-80% med 50kwt, eller 23minutter med 100kw:
https://www.evspecifications.com/en/model/ced6a3

Real life test av TeslaBjørn viser 52min på 10-80% på lynlader. Og ladehastighet dropper til 35kW allerede ved 50%.

https://youtu.be/GsWq_YrbDhs

Nye Ioniq vil derfor kun ha en fordel frem til første hurtiglading. Deretter blir det litt pest eller kolera (mange korte ladestopp, eller få lange).

Så vidt jeg skjønner har Ioniq fått samme batteri som Kona, men med færre batterimoduler. Lavere batterispenning og annen batterikjemi er medvirkende til den dårligere ladehastigheten.

Når det gjelder Ioniq vs TMS, så vil jeg si at Ioniq er fornuftsvalget (og da faktisk 28kwh-versjonen).

Men det forutsetter at man klarer seg uten plassen, langturegenskapene og kulhetsfaktoren til Tesla. For Tesla ville jeg generelt valgt nyest mulig.

Hilsen en eier av både Ioniq (28kwh) og Tesla (TMX).

Edit: Så nå at jevnlige turer til Oslo 20 mil tur/retur ligger som et behov. Antar at det innebærer en god del motorveikjøring. Ligger man i 110-120 på motorveien, blir dette i grenseland for 28kwh Ioniq om sommeren. Om vinteren må man påregne lading på destinasjon, eller hurtiglading underveis.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trekkoppbil

Teslabjørn nevner i en video at den nye Ioniq har væskekjøling på batteriet, og det er en egenskap som trumfer det meste, når man skal på langtur.

Det er Ioniq 28 som har spesiell ladekarakteristikk, når den lader omtrent med full hastighet opptil 95%. Ioniq 38 ser ut til å ha karakteristikk mer i likhet med andre biler, når ladehastigheten går nedover etterhvert som man kommer på høyere SOC.

Det er ikke alltid det er så lurt å lade med høy hastighet på høy soc, med et batteri som mangler væskekjøling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA