Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe avslått når AC er på?

Startet av kjbu, torsdag 07. november 2019, klokken 20:06

« forrige - neste »

kjbu

Hei

Dette har jeg lurt på lenge og svaret gjelder kanskje alle el-biler med varmepumpe:


  • Det er vel selvforklarende at varmepumpa i bilen gir energieffektiv oppvarmingen når det er kaldt
  • Men hva skjer når man slår på "AC-knappen" samtidig?
  • Man kan umulig få varmepumpe og AC samtidig inne i bilen, siden en varmepumpe er AC som er motsatt. Altså kjøler luften fremme i "radiatoren" og varmer luften inni bilen. En ventil på AC-anlegget snur virkningen slik at den varmer inne istedenfor kjøler, på samme måte som en varmepumpe hjemme. Man kan ikke ha både kjøling og varming på varmepumpen hjemme. Må velge enten eller.
  • Vil det dermed si at AC-knappen i E-tron har ingen funksjon når det er kaldt? Altså ingen kjøling/avfukting. Eller vil den deaktivere varmepumpa og slå på kjøling istenfor? Og må bruke batteriet for å varme opp den kjølige luften igjen...i så fall et meget høyt energiforbruk
  • Eller er den samme AC-knappen der for å aktivere varmepumpa for varme vinterstid?
  • Eller fungerer det slik at med AC "på" så vil utelufta først passere en fordamper (den kalde AC-delen) som kjøler og tørker luften, for deretter å gå til en ekstra kondensator inni bilen (den varme "varmepumpe"delen) som varmer opp lufta igjen? I så fall vil ikke varmepumpa gi noen energi-gevinst utenom å kun tørke luften.
  • Oppsummert: Bør AC være påslått eller avslått på E-tron vinterstid?

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Orbit

#1
Fra håndboken:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Den engelske, da den norske har oversettelsesfeil [som vanlig] som motsier all sunn fornuft)

Det er normalt frarådet å kjøre uten AC over veldig lang tid på biler generelt. Pakninger i systemet trenger tidvis smøres av kjølemiddel, for å unngå lekkasjer på lengre sikt. Og siden AC likevel går av automatisk når det er kaldt [nok], er det nok best å la AC-knappen stå på året rundt. Så lenge luften varmes opp, blir det likevel en avfukingseffekt i relativ fuktighet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Gode spørsmål. Jeg synes det virker som om AC Eco gir mindre varme i luften og tregere oppvarming enn vanlig AC, og motsatt nå i sommer - mindre kald luft.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på fredag 08. november 2019, klokken 14:58
Gode spørsmål. Jeg synes det virker som om AC Eco gir mindre varme i luften og tregere oppvarming enn vanlig AC, og motsatt nå i sommer - mindre kald luft.

Det kan vi nok fastslå, og det blir litt lettere dugg på innsiden av vinduene. Det blir omtrent som Range Mode på Model S/X, jeg opplever imidlertid at det er tilstrekkelig å kjøre på 21-grader ECO stort sett hele tiden i e-tron også nå som det har blitt skikkelig vinter, godt og varmt i bilen. :+1:

Fint at bilen husker siste innstilling til neste kjøretur, ikke alle fra VAG gjør det. :) Det virker imidlertid som den også da bruker ECO når man forvarmer. Det er for så vidt fint, men da tar det bittelitt legre tid. Skal du tine bilen så fort sum mulig, still temp. opp på MAX i appen, og aktiver hvis aktuelt glassflateoppvarming.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA