Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt ladekabel

Startet av pberg, torsdag 07. november 2019, klokken 08:21

« forrige - neste »

pberg

Ladekablene til i3en min ser ut til å ha tatt kvelden. Er det ok å bytte plugger selv på en ladekabel? (Hvis det da viser seg at det er en av pluggene)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Daniel_0007

Tviler på det, hvorfor ikke bare kjøpe ny kabel?
Model 3 2019 LR Rwd

fredag

De fleste schuko EVSE har en temperatursensoren i schuko-pluggen som skrur ned ladehastighet eller stopper lading ved varmgang i kontakten. Dette er en ganske viktig funksjon som kan forhindre brann ved lading.

Hvis du forsøker å bytte plugg selv så mister du denne funksjonen.

Det står i bruksanvisningen på mine ladekabler at man ikke skal modifisere utstyret selv.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pberg

Jeg foretrekker generelt å reparere i stedet for å bare kjøpe nytt.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Rav4_EV

Trådstarter har nok problemer med en ladekabel og ikke en ladekladd.

Det er mulig å bytte kontakten, men det kreves en presstang til kontaktene.
Heller vel litt til at det er brudd i pilotsignalet, noe som ikke er uvanlig på enkelte kabelfabrikat.
Da er gjerne bruddet under strekkavlaster i kabelenden på pistolen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

pberg

Det stemmer, det er en original type-2 32A kabel til i3 det er snakk om.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA