Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakhjulstrekk

Startet av Radiobil1, onsdag 06. november 2019, klokken 23:42

« forrige - neste »

Radiobil1

Spennende med en ny bil fra VW med bakhjulstrekk! De har vel ikke laget en siden de lagde biler med hekkmotor.


Selv om det sikkert er mye elektronikk som holder rumpa inne, så er jo de fleste nå vant til forhjulstrekk. Så noen vil nok få seg en overraskelse på glatt føre, med fullt dreimoment i hele registeret.
Blir moro å følge med på reaksjonene.

Motorwatt

Evig diskusjon dette. Har hatt ett førtitalls biler, men forhjulstrekk bare på Volvo S80, noen Golfer og en Passat siden 2015. Aldri fortrolig med forhjulstrekk. I en stor annonsekampanje tidlig på 70-tallet hadde VW en stor annonsekampanje hvor de mente at Boble og bakhjulstrekk var unikt på vinterføre fordi det var enklere å dytte en bil opp bakken enn å trekke den  :o. Ble helt stille om dette da K70 og Golf kom.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Gnist

Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 06. november 2019, klokken 23:42
Selv om det sikkert er mye elektronikk som holder rumpa inne, så er jo de fleste nå vant til forhjulstrekk. Så noen vil nok få seg en overraskelse på glatt føre, med fullt dreimoment i hele registeret.
Blir moro å følge med på reaksjonene.

VW sier at vektfordeling på 50/50 mellom for og bakhjul vil gjøre at bilen oppfører seg bra på vinterføre.

Mange som kjører BMW i3 skryter av hvor bra den er på vinterføre. Også en el-bil med bakhjulsdrift.

Trond.m

Det er nok primært bedre plassutnyttelse som er grunnen til at bilfabrikkene gikk bort fra forhjulsdrift. Med elektriske motorer er dette ikke noe argument lenger. Store hjul og bakhjulsdrift er noe av det jeg har likt best med bmw i3. Framkommeligheten med den er langt bedre enn ned en forhjulsdrevet e-Golf. Så at id.3 også før store hjul og bakhjulsdrift lover bra. Men jeg håper at de også tilbyr en ESP modus som tillater mer hjulspinn tilsvarende BMW sin «Tracking» for å gi økt framkommelighet på snø og is.

geear

Fremhjulsdrift har hatt noen velkjente fordeler i frontmotoriserte fossilversjoner.

1. Plassbesparende uten mellomaksling og bakdiff.
2. Billigere.
3. Lavere vekt.
4. Forutsigbare kjøreegenskaper, holder noe på å gå galt er første instinkt å slippe gass, og med FWD gjenvinner man da som regel grep til styring igjen.
5. Bedre fremkommelighet under visse forutsetninger, på grunn av høyere vekt over drivhjulene.

I elbilverden så blir 1, 2, 3 umiddelbart uaktuelle argumenter på grunn av elmotorens plasseringsvennlighet.
4 har blitt omtrent ugyldiggjort av moderne antiskrenssystemer, også i fossildrevne biler, men har blitt enda et knepp bedre i elbiler, fordi det knapt er målbar forsinkelse på endring i drivkraft (fantastisk momentstyring), mens en fossilmotor må ha drivstoffkutt, noe som har klare forsinkelser.
5 kan fortsatt være aktuelt, men det å ikke ha 50/50 vektfordeling er egentlig en ulempe for alle andre formål enn fremkommelighet. Det gir dårligere og kjedeligere kjøreegenskaper. Jeg vet hva jeg prioriterer. Dessuten har det å oppnå optimal vektfordeling blitt enklere i elbilverden enn noen gang før.

I tillegg er FWD egentlig håpløs kombinasjon med den umiddelbare kraftleveransen fra elmotorer. Det bare spinner, eller må begrenses kraftig via elektronikken.

I elverden er det også et nytt moment som har kommet inn, og som til en viss grad kan favorisere tryggheten med FWD over RWD, og det er regen på glatt føre. Det kan være spooky å regenerere på bakhjulene, så der må produsentene ha stålkontroll på elektronikken.

e-Stig

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 06. november 2019, klokken 23:52hadde VW en stor annonsekampanje hvor de mente at Boble og bakhjulstrekk var unikt på vinterføre fordi det var enklere å dytte en bil opp bakken enn å trekke den  :o. Ble helt stille om dette da K70 og Golf kom.

Ser frem til å kjøre elbil med bakhjulsdrift. Forhjulene til e-Golf slipper lett hvis man drar på litt ekstra for eksempel i forbindelse med at man skal raskt inn på en trafikkert vei. Tror dette vil fungere bedre med drift på bakhjulene. Når det gjelder Bobla og Golfen i gamle dager hadde de jo en tung motor over hjulene det var drift på, så salgsargumentene i annonsene var jo forståelige. Har tro på at balansen i elbilene med batterier som henger mellom hjulene gir bedre fremkommelighet uansett om man har forhjuls- eller bakhjulsdrift, men holder en knapp på at sistnevnte er den beste løsningen.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

haraldjo

Hvis jeg har forstått systemet riktig bremser ID.3 kun med regen på bakhjulene helt opp til 0,3 G ved bruk av bremsepedal. På glatta vil svikt i ABS elektronikken da bli ganske nifst. Burde kanskje vært mulig å slå av regen brems helt på glatte vinterveier.
2020 Hyundai Ioniq solgt mars 2022
TM3 2022 mars 2022

Håvar

Foråpentligvis leverer de en løsning á la e-golf der en kan trille fritt, uten uten noen regenerering.
ABS-svikt er vel generelt skummelt dersom en ikke er klar over at det er defekt eller aldri har lært å kjøre bil uten hjelpesystemer, uavhengig av regenerering.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

automat

Sitat fra: gr på fredag 08. november 2019, klokken 09:53

I elverden er det også et nytt moment som har kommet inn, og som til en viss grad kan favorisere tryggheten med FWD over RWD, og det er regen på glatt føre. Det kan være spooky å regenerere på bakhjulene, så der må produsentene ha stålkontroll på elektronikken.

Etter nesten fem år i trilling med bakhjulstrekk, kan jeg ikke si at regen har vært noe problem på glatta. Og det på en bil med ganske enkel ESP. Trillingen har nå blitt byttet ut med en forhjulsdrevet Ioniq. Og overgangen til FWD ser jeg absolutt ikke som noen fordel.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trond.m

Trillingen var vel ikke helt trygg med hensyn på regenerering bak. Men BMW i3 har dette fungert bra, bortsett fra at må venne seg til at regenereringen var svak på glatt føre. Dette regner jeg med at VW løser på samme måte som BMW.

automat

Sitat fra: TM på søndag 10. november 2019, klokken 06:23
Trillingen var vel ikke helt trygg med hensyn på regenerering bak.

Hva mener du? Vi kjørte trillingen over 70kkm, og jeg kan ikke huske at bilen har slengt med rumpa pga regen. Jeg skal ikke utelukke at det kan fremprovoseres, men dette er ikke et problem ved vanlig kjøring.

Trillingen har ikke noen bremsesssistent, så man må selvfølgelig bremse selv når bilen kutter regen. Men det er ikke en problematikk som er knyttet til RWD vs FWD. At trillingene generelt har stusselige kjøreegenskaper, skyldes heller ikke RWD.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

magfred

Bumper denne tråden for å grave litt i folks erfaringer med ID-familiens vinteregenskaper.

Ser at testene rundt omkring er litt tvetydige, noen rapporterer om stabile veigrep og god fremkommelighet, mens andre rapporterer om en litt vel løs bakpart som lett fører til overstyring (blir bl. a. diskutert i svenske ViBilägares siste podcast).

Nå har store deler av både sør og nord vært igjennom en grei variasjon av vintervær de siste ukene, så kanskje noen her har tanker rundt dette? Føles bilen stabil på skikkelig vinterføre/alternativt slaps og bløte veier, og hvordan er fremkommeligheten opp snødekte bakker?

Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Strøm Tycoon


Nilsern

#13
Lånte en ID.3 demobil den glatteste dagen på flere år på vestlandet, med våt is på sideveiene. Demobilen hadde Pirelli piggfrie dekk. Kjørte min e-golf med nye Continental piggfrire dekk samme dag. Mitt inntrykk er at ID.3 har noe bedre framkommelighet, men er mye mer "urolig" i sakte fart på såpeglatte veier. Småsladder ble rettet opp av elektronikken hele tiden- ikke noe farlig , men veldig merkbart. Jeg rørte ikke noen innstillinger. På "vanlig" vinterføre tror jeg ikke man merker noe til det. Jeg likte iallefall bilen og det ble kjøp (av demobilen) :-). e-golfen er mer premium, men ID.3 vokste liksom jo lenger jeg kjørte (lånte for andre gang).


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA