Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bli kjent med bilen-problemer

Startet av trygvan, mandag 18. januar 2021, klokken 20:05

« forrige - neste »

trygvan

Hei,

Ser ut som det er en del som har funnet ut av en god del av bilen, og kanskje de vil dele litt?

Selv strevde jeg med oppkobling til We Connect. Mente jeg hadde gått gjennom alle trinnene, forsøkt de fleste knapper både i bilen og appen. Bilen var der i appen, men ingen av tjenestene var aktivisert, det var bare "dødt". Et tips i en VW-veiledning jeg leste var å tilbakestille til fabrikkinnstillinger. Når jeg hadde gjort det og gikk gjennom trinnene på nytt fikk jeg endelig appen til å virke.

Ulempen nå er at fargene i deler av infotainmentsystemet har blitt litt grelle, ikke de vanlige blå/svarte, men noe grått, hvitt. Noen som har greie på hvordan å styre fargeoppsettet i infotainmentsystemet?

Det var også noe krøll med at plutselig stod AC på full kjøling, men satser på det bare var en "hikke" rett etter tilbakestilling til fabrikkinnstillingene.

Ps - har ikke fått softwareoppdatering enda.

trygvan

Nei, var skuffende å gå til bilen i dag og konstatere at varmen ikke var satt i gang på tross av at det så sånn ut i appen. AC-anlegget slo seg også på full kjøling ut fra start som i går, og skjermen har de rare fargene.

Altså har jeg foreløpig heller tapt litt med å følge oppskriften med å tilbakestille til fabrikkinnstillinger.

DagRune

Jeg hadde samme problemet med at A/C blåste kald luft for fullt etter tilbakestilling til fabrikk. Dette løses ved å gå inn i parkeringsklima og sette temperaturen der. Ikke alt i infotainment er like intuitivt.

Fargeoppsettet settes greit fra første hovedpanel i infotainment. Jeg husker ikke hva menyvalget heter.

trygvan

Strålende, takk for tips. Skal se om jeg finner ut av det.

Har du fått appen til å fungere?

DagRune

Appen fungerte etter en halvtime med diverser restarter og reinstallasjoner både her og der ;)

Fargevalg tror jeg du finner under "Ambientelys"

trygvan

#5
Hei igjen,

Har funnet ut av ting nå:
- Å resette til fabrikkinnstillinger var nødvendig hos meg for å få appen opp å gå. Den virker heldigvis nå. :)
- Noen av fargene i infotainmentsystemet ble annerledes etter fabrikkresett, men det kunne jeg endre ved å dra ned en innstillingsmeny fra toppen av startskjermen. Den skulle stilles til "mørk", og da ble det sånn det var da jeg fikk bilen igjen. (ambientelys er noe annet og en annen innstilling - fargen på lyset i dørene, ved føttene osv).
- Etter fabrikkresett ble også varmeapparatet innstilt på full nedkjøling ved start. Dette kan som DagRune skrev stilles til ønsket innstilling ved å gå inn i parkeringsklima.

Etter dette, og å ha forstått litt hvorfor rekkevidden oppleves så kort med mitt kjøremønster (den bruker mye energi de første 5-10min etter oppstart for å varme batteriet til 13g og er derfor mer energikrevende i den kalde årstiden for de som kjører mange korte turer), så kan jeg si meg litt mer fornøyd med bilen. Kan vurdere å beholde den en liten stund i alle fall. :)

Hvordan oppleves sittestillngen for dere som eier bilen?
Jeg har bare kjørt én tur lengre enn 10km foreløpig. Det var en 53km tur. Jeg fant aldri helt roen underveis, men mulig det bare handler om at bilen fortsatt er ny?

unik42

Låner en Max som har alle mulig innstillinger på setet, så kan ikke klage der.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Oddaa

#7
Sitat fra: trygvan på onsdag 20. januar 2021, klokken 19:55
Hvordan oppleves sittestillngen for dere som eier bilen?
Jeg har bare kjørt én tur lengre enn 10km foreløpig. Det var en 53km tur. Jeg fant aldri helt roen underveis, men mulig det bare handler om at bilen fortsatt er ny?
Eier ikke, men har kjørt den som leiebil. Sete og sittestilling gjør dessverre at e-golfen ikke kan byttes i ID3. Med manglende side-/lårstøtte i setet, ingen vinkeljustering på sitteputen, og ingen midtkonsoll å finne støtte mot, holdt det bare 10 km før jeg fikk problemer. Prøvde å kompensere ved å skyve setet lenger bakover, men da fikk jeg ikke trukket rattet tilstrekkelig til meg. 

Edit: Mulig Max er bedre, dette var 1st.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Strøm Tycoon

Hadde også problemer med appen, men mitt var at den ikke ville akseptere VIN. Dette løste jeg ved å fjerne den, og laste ned med QR-koden i bilen.

unik42

Sitat fra: Oddaa på torsdag 21. januar 2021, klokken 18:31
Sitat fra: trygvan på onsdag 20. januar 2021, klokken 19:55
Hvordan oppleves sittestillngen for dere som eier bilen?
Jeg har bare kjørt én tur lengre enn 10km foreløpig. Det var en 53km tur. Jeg fant aldri helt roen underveis, men mulig det bare handler om at bilen fortsatt er ny?
Eier ikke, men har kjørt den som leiebil. Sete og sittestilling gjør dessverre at e-golfen ikke kan byttes i ID3. Med manglende side-/lårstøtte i setet, ingen vinkeljustering på sitteputen, og ingen midtkonsoll å finne støtte mot, holdt det bare 10 km før jeg fikk problemer. Prøvde å kompensere ved å skyve setet lenger bakover, men da fikk jeg ikke trukket rattet tilstrekkelig til meg. 

Edit: Mulig Max er bedre, dette var 1st.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Maxen jeg låner har seter jeg kan stille i alle mulige vinkler.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Oddaa

Sitat fra: unik42 på fredag 22. januar 2021, klokken 07:32
Maxen jeg låner har seter jeg kan stille i alle mulige vinkler.
Hva legger du i 'alle mulige vinkler'?

(Tilt på sittepute? Uttrekkbar lårstøtte? Fireveis korsryggstøtte? Sidevanger i sete og rygg? Annet?)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Strøm Tycoon

Sitat fra: Oddaa på fredag 22. januar 2021, klokken 17:04
Sitat fra: unik42 på fredag 22. januar 2021, klokken 07:32
Maxen jeg låner har seter jeg kan stille i alle mulige vinkler.
Hva legger du i 'alle mulige vinkler'?

(Tilt på sittepute? Uttrekkbar lårstøtte? Fireveis korsryggstøtte? Sidevanger i sete og rygg? Annet?)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilt på sittepute? Ja, elektrisk
Uttrekkbar lårstøtte? Ja, manuell
Fireveis korsryggstøtte? Ja, elektrisk med valgfri massasjefunksjon
Sidevanger i sete og rygg? Ja, ikke justerbare eller dynamiske

Ikke mange elbiler i denne klassen som har såpass gode justeringsmuligheter på setene. Jeg vet ikke om noen andre med massasjefunksjon og justerbar lårstøtte.

Oddaa

Sitat fra: model3citizen på søndag 24. januar 2021, klokken 11:53
Sitat fra: Oddaa på fredag 22. januar 2021, klokken 17:04
Sitat fra: unik42 på fredag 22. januar 2021, klokken 07:32
Maxen jeg låner har seter jeg kan stille i alle mulige vinkler.
Hva legger du i 'alle mulige vinkler'?

(Tilt på sittepute? Uttrekkbar lårstøtte? Fireveis korsryggstøtte? Sidevanger i sete og rygg? Annet?)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilt på sittepute? Ja, elektrisk
Uttrekkbar lårstøtte? Ja, manuell
Fireveis korsryggstøtte? Ja, elektrisk med valgfri massasjefunksjon
Sidevanger i sete og rygg? Ja, ikke justerbare eller dynamiske

Ikke mange elbiler i denne klassen som har såpass gode justeringsmuligheter på setene. Jeg vet ikke om noen andre med massasjefunksjon og justerbar lårstøtte.
Takk, da er dette som komfortsetene eller hva de nå kalles i Golf (ikke e-Golf).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA