Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plaid får større batteri

Startet av JorEl, onsdag 06. november 2019, klokken 23:09

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sense

Skulle ikke nye Roadster få 200 kwh batteripakke?
Da må det vel til mer enn 100 kwh pack for å tilfredsstille de få individene som faktisk tåler de G-kreftene som oppstår når 0-100 øvelsen er unnagjort på omtrent 2 sekunder.

Det er jo greit å kunne sette Porsche Taycan ettertrykkelig på plass, når det først har gått så mye prestisje i det.

THE

På langtur med X synes jeg 100-batteriet var OK før, men kunne godt tenkt meg 130 kWh batteri ved kjøring med campingvogn. Etter at de reduserte ladeeffekten ved 50+% SOC betydelig så ser jeg nytte av 150 kWh batteri. Da kan bilen brukes omtrent som 100-batteriet tidligere siden man kan lade til 50% i stedet for 75% ved hurtigladestopp, og fremdeles ha like lang avstand mellom ladestopp (og like lange ladestopp i tid). Det beste hadde selvsagt vært at Tesla hadde ladet raskt opp til 80% SOC slik som enkelte konkurrerende biler kan... Da er jo behovet for større batteri plutselig mindre igjen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

OleJA

Skjer vel det samme her som med innføring av 100-batteriet: I starten er det kun tilgjengelig på den dyreste varianten, dvs Plaid / Performance. Når produksjonsvolumet av nye batterier er blitt tilstrekkelig stort så kommer det etterhvert som en tilvalg på basis modellen, for tilslutt å bli standard batteri.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sense

Sitat fra: THE på torsdag 07. november 2019, klokken 07:37
På langtur med X synes jeg 100-batteriet var OK før, men kunne godt tenkt meg 130 kWh batteri ved kjøring med campingvogn.

Vet ikke om du har Raven-versjonen av X eller eldre versjon. Men i utgangspunktet har jo X et ganske høyt forbruk, dog mindre med Raven. Setter du i tillegg på en campingvogn, så har du sikkert et forbruk på 4-600 wh/km.
Da kan du aldri få stort nok batteri med dagens batteriteknologi.

Husk at batteriet veier en ganske stor prosent av bilen, enn så lenge. Skal du kjøre rundt med en stor batteripakke på 130 kwh hele året ellers når du ikke trekker campingvogn, så går det en del strøm til de ekstra kiloene du drar unødvendig på. Dessuten har det en del å si for kjøreegenskapene når vekten nærmer seg 3 tonn.

Da er det kanskje bedre å lade hyppigere de få gangene du trekker noe på hengerfeste. Så har du mindre forbruk resten av tiden.


turfsurf

Sitat fra: Sense på fredag 08. november 2019, klokken 00:47

Da kan du aldri få stort nok batteri med dagens batteriteknologi.

Husk at batteriet veier en ganske stor prosent av bilen, enn så lenge. Skal du kjøre rundt med en stor batteripakke på 130 kwh hele året ellers når du ikke trekker campingvogn, så går det en del strøm til de ekstra kiloene du drar unødvendig på. Dessuten har det en del å si for kjøreegenskapene når vekten nærmer seg 3 tonn..
Nå kommer jo kapasitetsforbedringer som ett følge av kjemiendringer og, ikke bare flere celler. Er ikke bare henger som gir økt forbruk, flere korte turer og kjøring på motorvei også. 130kWh er vel det punktet som jeg ser på som "godt nok" for Model X for vår bruk. For de som ikke har lademulighet hjemme er og større batteri kjekt, da blir det ikke så mye lademas.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: Sense på fredag 08. november 2019, klokken 00:47
Sitat fra: THE på torsdag 07. november 2019, klokken 07:37
På langtur med X synes jeg 100-batteriet var OK før, men kunne godt tenkt meg 130 kWh batteri ved kjøring med campingvogn.

Vet ikke om du har Raven-versjonen av X eller eldre versjon. Men i utgangspunktet har jo X et ganske høyt forbruk, dog mindre med Raven. Setter du i tillegg på en campingvogn, så har du sikkert et forbruk på 4-600 wh/km.
Da kan du aldri få stort nok batteri med dagens batteriteknologi.

Husk at batteriet veier en ganske stor prosent av bilen, enn så lenge. Skal du kjøre rundt med en stor batteripakke på 130 kwh hele året ellers når du ikke trekker campingvogn, så går det en del strøm til de ekstra kiloene du drar unødvendig på. Dessuten har det en del å si for kjøreegenskapene når vekten nærmer seg 3 tonn.

Da er det kanskje bedre å lade hyppigere de få gangene du trekker noe på hengerfeste. Så har du mindre forbruk resten av tiden.
Har 2017 X. Har kjørt 80000 km, ca 4-5000 km med varetilhenger og ca 3000 km med campingvogn i tillegg. Forbruk på en 2500 km Danmarkstur med vogn ble 380 Wh/km. Totalforbruk på 80000 km er 219 Wh/km.

På fin sommerkjøring og landeveishastighet er rekkevidden opp til 500 km, som er OK. Jeg kunne godt tenkt meg mer enn +-200 km praktisk rekkevidde med vogn, men er nok ikke villig til å betale for det i form av økt vekt.

Siden bilen fungerer så bra som den gjør til alt vårt bruk så beholder jeg den nok til den er brukt opp. Om 8-10 år må det vel være noen som kan konkurrere med Tesla mtp. ladenettverk, rekkevidde, brukervennlighet på elbilfunksjoner. Om det ikke finnes gode alternativer, så håper jeg jo at Tesla har jevnere kvalitet på både biler og servicenettverket da.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thor2014

Sitat fra: THE på torsdag 07. november 2019, klokken 07:37
På langtur med X synes jeg 100-batteriet var OK før, men kunne godt tenkt meg 130 kWh batteri ved kjøring med campingvogn. Etter at de reduserte ladeeffekten ved 50+% SOC betydelig så ser jeg nytte av 150 kWh batteri. Da kan bilen brukes omtrent som 100-batteriet tidligere siden man kan lade til 50% i stedet for 75% ved hurtigladestopp, og fremdeles ha like lang avstand mellom ladestopp (og like lange ladestopp i tid). Det beste hadde selvsagt vært at Tesla hadde ladet raskt opp til 80% SOC slik som enkelte konkurrerende biler kan... Da er jo behovet for større batteri plutselig mindre igjen.
Kunne kjøpt seg en slik når den kommer
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/09/16/195433042/lett-prisvinner-pa-900-kilo-skal-lokke-unge-til-campingplassen

jkirkebo

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 09. november 2019, klokken 17:12
Sitat fra: THE på torsdag 07. november 2019, klokken 07:37
På langtur med X synes jeg 100-batteriet var OK før, men kunne godt tenkt meg 130 kWh batteri ved kjøring med campingvogn. Etter at de reduserte ladeeffekten ved 50+% SOC betydelig så ser jeg nytte av 150 kWh batteri. Da kan bilen brukes omtrent som 100-batteriet tidligere siden man kan lade til 50% i stedet for 75% ved hurtigladestopp, og fremdeles ha like lang avstand mellom ladestopp (og like lange ladestopp i tid). Det beste hadde selvsagt vært at Tesla hadde ladet raskt opp til 80% SOC slik som enkelte konkurrerende biler kan... Da er jo behovet for større batteri plutselig mindre igjen.
Kunne kjøpt seg en slik når den kommer
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/09/16/195433042/lett-prisvinner-pa-900-kilo-skal-lokke-unge-til-campingplassen

Rett bakende betyr mye luftmotstand. Vekt er ikke så veldig viktig, luftmotstand betyr utrolig mye mer.

Skulle jeg kjøpt vogn hadde det nok blitt en T@B 400:
https://www.tabme.de/en/models/metropolis/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA