Skrevet av Emne: Plaid får større batteri  (Lest 1094 ganger)

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2223
    • Vis profil
Plaid får større batteri
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 23:09 »
« Siste redigering: onsdag 06. november 2019, klokken 23:11 av JorEl »

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 715
    • Vis profil
Sv: Plaid får større batteri
« Svar #1 på: torsdag 07. november 2019, klokken 00:23 »
Skulle ikke nye Roadster få 200 kwh batteripakke?
Da må det vel til mer enn 100 kwh pack for å tilfredsstille de få individene som faktisk tåler de G-kreftene som oppstår når 0-100 øvelsen er unnagjort på omtrent 2 sekunder.

Det er jo greit å kunne sette Porsche Taycan ettertrykkelig på plass, når det først har gått så mye prestisje i det.

THE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1736
    • Vis profil
Sv: Plaid får større batteri
« Svar #2 på: torsdag 07. november 2019, klokken 07:37 »
På langtur med X synes jeg 100-batteriet var OK før, men kunne godt tenkt meg 130 kWh batteri ved kjøring med campingvogn. Etter at de reduserte ladeeffekten ved 50+% SOC betydelig så ser jeg nytte av 150 kWh batteri. Da kan bilen brukes omtrent som 100-batteriet tidligere siden man kan lade til 50% i stedet for 75% ved hurtigladestopp, og fremdeles ha like lang avstand mellom ladestopp (og like lange ladestopp i tid). Det beste hadde selvsagt vært at Tesla hadde ladet raskt opp til 80% SOC slik som enkelte konkurrerende biler kan... Da er jo behovet for større batteri plutselig mindre igjen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

OleJA

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1596
    • Vis profil
Sv: Plaid får større batteri
« Svar #3 på: torsdag 07. november 2019, klokken 11:41 »
Skjer vel det samme her som med innføring av 100-batteriet: I starten er det kun tilgjengelig på den dyreste varianten, dvs Plaid / Performance. Når produksjonsvolumet av nye batterier er blitt tilstrekkelig stort så kommer det etterhvert som en tilvalg på basis modellen, for tilslutt å bli standard batteri.
Perlehvit P85, VIN P15981
Model 3 reservasjon kanselert, 910kg latterlig lite.

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2223
    • Vis profil
Sv: Plaid får større batteri
« Svar #4 på: torsdag 07. november 2019, klokken 22:39 »
Vi tar den på norsk også ;) Da blir det enda mer sant liksom :P
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/50ekpO/strre-batteripakke-pa-ny-tesla-variant

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 715
    • Vis profil
Sv: Plaid får større batteri
« Svar #5 på: fredag 08. november 2019, klokken 00:47 »
På langtur med X synes jeg 100-batteriet var OK før, men kunne godt tenkt meg 130 kWh batteri ved kjøring med campingvogn.

Vet ikke om du har Raven-versjonen av X eller eldre versjon. Men i utgangspunktet har jo X et ganske høyt forbruk, dog mindre med Raven. Setter du i tillegg på en campingvogn, så har du sikkert et forbruk på 4-600 wh/km.
Da kan du aldri få stort nok batteri med dagens batteriteknologi.

Husk at batteriet veier en ganske stor prosent av bilen, enn så lenge. Skal du kjøre rundt med en stor batteripakke på 130 kwh hele året ellers når du ikke trekker campingvogn, så går det en del strøm til de ekstra kiloene du drar unødvendig på. Dessuten har det en del å si for kjøreegenskapene når vekten nærmer seg 3 tonn.

Da er det kanskje bedre å lade hyppigere de få gangene du trekker noe på hengerfeste. Så har du mindre forbruk resten av tiden.


turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5187
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Plaid får større batteri
« Svar #6 på: fredag 08. november 2019, klokken 06:33 »

Da kan du aldri få stort nok batteri med dagens batteriteknologi.

Husk at batteriet veier en ganske stor prosent av bilen, enn så lenge. Skal du kjøre rundt med en stor batteripakke på 130 kwh hele året ellers når du ikke trekker campingvogn, så går det en del strøm til de ekstra kiloene du drar unødvendig på. Dessuten har det en del å si for kjøreegenskapene når vekten nærmer seg 3 tonn..
Nå kommer jo kapasitetsforbedringer som ett følge av kjemiendringer og, ikke bare flere celler. Er ikke bare henger som gir økt forbruk, flere korte turer og kjøring på motorvei også. 130kWh er vel det punktet som jeg ser på som "godt nok" for Model X for vår bruk. For de som ikke har lademulighet hjemme er og større batteri kjekt, da blir det ikke så mye lademas.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

THE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1736
    • Vis profil
Sv: Plaid får større batteri
« Svar #7 på: fredag 08. november 2019, klokken 07:32 »
På langtur med X synes jeg 100-batteriet var OK før, men kunne godt tenkt meg 130 kWh batteri ved kjøring med campingvogn.

Vet ikke om du har Raven-versjonen av X eller eldre versjon. Men i utgangspunktet har jo X et ganske høyt forbruk, dog mindre med Raven. Setter du i tillegg på en campingvogn, så har du sikkert et forbruk på 4-600 wh/km.
Da kan du aldri få stort nok batteri med dagens batteriteknologi.

Husk at batteriet veier en ganske stor prosent av bilen, enn så lenge. Skal du kjøre rundt med en stor batteripakke på 130 kwh hele året ellers når du ikke trekker campingvogn, så går det en del strøm til de ekstra kiloene du drar unødvendig på. Dessuten har det en del å si for kjøreegenskapene når vekten nærmer seg 3 tonn.

Da er det kanskje bedre å lade hyppigere de få gangene du trekker noe på hengerfeste. Så har du mindre forbruk resten av tiden.
Har 2017 X. Har kjørt 80000 km, ca 4-5000 km med varetilhenger og ca 3000 km med campingvogn i tillegg. Forbruk på en 2500 km Danmarkstur med vogn ble 380 Wh/km. Totalforbruk på 80000 km er 219 Wh/km.

På fin sommerkjøring og landeveishastighet er rekkevidden opp til 500 km, som er OK. Jeg kunne godt tenkt meg mer enn +-200 km praktisk rekkevidde med vogn, men er nok ikke villig til å betale for det i form av økt vekt.

Siden bilen fungerer så bra som den gjør til alt vårt bruk så beholder jeg den nok til den er brukt opp. Om 8-10 år må det vel være noen som kan konkurrere med Tesla mtp. ladenettverk, rekkevidde, brukervennlighet på elbilfunksjoner. Om det ikke finnes gode alternativer, så håper jeg jo at Tesla har jevnere kvalitet på både biler og servicenettverket da.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thor2014

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1388
  • P85D
    • Vis profil
Sv: Plaid får større batteri
« Svar #8 på: lørdag 09. november 2019, klokken 17:12 »
På langtur med X synes jeg 100-batteriet var OK før, men kunne godt tenkt meg 130 kWh batteri ved kjøring med campingvogn. Etter at de reduserte ladeeffekten ved 50+% SOC betydelig så ser jeg nytte av 150 kWh batteri. Da kan bilen brukes omtrent som 100-batteriet tidligere siden man kan lade til 50% i stedet for 75% ved hurtigladestopp, og fremdeles ha like lang avstand mellom ladestopp (og like lange ladestopp i tid). Det beste hadde selvsagt vært at Tesla hadde ladet raskt opp til 80% SOC slik som enkelte konkurrerende biler kan... Da er jo behovet for større batteri plutselig mindre igjen.
Kunne kjøpt seg en slik når den kommer
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/09/16/195433042/lett-prisvinner-pa-900-kilo-skal-lokke-unge-til-campingplassen

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13594
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Plaid får større batteri
« Svar #9 på: lørdag 09. november 2019, klokken 22:49 »
På langtur med X synes jeg 100-batteriet var OK før, men kunne godt tenkt meg 130 kWh batteri ved kjøring med campingvogn. Etter at de reduserte ladeeffekten ved 50+% SOC betydelig så ser jeg nytte av 150 kWh batteri. Da kan bilen brukes omtrent som 100-batteriet tidligere siden man kan lade til 50% i stedet for 75% ved hurtigladestopp, og fremdeles ha like lang avstand mellom ladestopp (og like lange ladestopp i tid). Det beste hadde selvsagt vært at Tesla hadde ladet raskt opp til 80% SOC slik som enkelte konkurrerende biler kan... Da er jo behovet for større batteri plutselig mindre igjen.
Kunne kjøpt seg en slik når den kommer
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/09/16/195433042/lett-prisvinner-pa-900-kilo-skal-lokke-unge-til-campingplassen

Rett bakende betyr mye luftmotstand. Vekt er ikke så veldig viktig, luftmotstand betyr utrolig mye mer.

Skulle jeg kjøpt vogn hadde det nok blitt en T@B 400:
https://www.tabme.de/en/models/metropolis/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.