Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lys på TMX

Startet av ksolvik, onsdag 06. november 2019, klokken 21:43

« forrige - neste »

ksolvik

Hei
Jeg lurer på hvor dere som har montert ekstra lys (LED-bar) på bilen har gjort dette ?  pris ?
Noen merker som er bedre enn andre ?
Noen som har montert sterke lys i fjernlys/hovedlys ? - kanskje ikke lov ?

Interiørlys - noen som har noen tips ? føler det blir litt mørkt i bilen under kjøring - har premium lys-pakke, er kanskje godt vant med XC90..

Leafy

Sjekk ut bilkomponenter.no. De har flere pakker og laget et spesielt adapter som enkelt monteres i bilen og som styrer LED-baren.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

o.b.lix

Jeg kjøpte komplett sett fra lyskomponenter.

Da følger med:
- brakett som passer i kanalen under skiltet (veldig kjapp montering)

- signalboks (lys til X er led og datastyrt, så du finner ikke tradisjonelt signal til ledbar der, men signalboksen sniffer datasignalet og oversetter til 12v. Er norskutviklet og norskprodusert av lyskomponenter og sigurdi her på forumet - som er en Tesla-entusiast og sittet i TOCN-styret)

-ledbar med ledningsnett og releer. Her han du velge mellom ulike prisklasser og lysstyrker, Lazer (dyrest/best), Rigid (dyr/veldig god), Strand (rimelig/god). Jeg har Strand og er fornøyd, hadde Rigid på forrige bil, og det er bedre, men ikke mange tusen kroner bedre, etter min mening)

Selve montering er unnagjort på under en time vil jeg mene. Arbeidet er å skru ut boksen i frunk, den har 20 skruer og her er det lurt med skrumaskin. Et tips er at du ikke trenger ta av pakninger for å ta ut stofftrekket, men bare lirt trekket ut og nå!r du skal sette trekket tilbake, bruk skrumaskin med bitholder uten bits mellom paking og innertrekk til å "skru'" pakningen på plass igjen (hvilken vei maskina skal gå ser du kjapt).
Alle kontakter til ledbar og signalboks er plug and play og så er det to ledninger til batteri.

Lykke til!

NB TOCN-medlemmer har rabatt hos bilkomponenter!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Når det gjelder interiørlys: https://elbilforum.no/index.php?topic=48013.msg840648#msg840648

Har ikke funnet noen måte å oppgradere de små "domelysene" enda, men det var som natt og dag å få skiftet ut alle de vanlige firkantede lysene, spesielt i bagasjerommet merkes det helt enormt.

ksolvik

#4
Tusen takk for mange tips.  :+1:
Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. november 2019, klokken 09:03
Alle kontakter til ledbar og signalboks er plug and play og så er det to ledninger til batteri.
De to ledningene til batteriet, er dette noe som er lett ? Hvor ligger batteriet ?
Er det noen forhandlere som kan gjøre denne jobben ? evnt. hvor ?
-eller er det så lett at det er det ikke verdt ?



o.b.lix

Sitat fra: ksolvik på fredag 08. november 2019, klokken 21:51
De to ledningene til batteriet, er dette noe som er lett ? Hvor ligger batteriet ?
Er det noen forhandlere som kan gjøre denne jobben ? evnt. hvor ?
-eller er det så lett at det er det ikke verdt ?

Batteriet er et vanlig 12v "bilbatteri" som ligger tilgjengelig når du tar ut "frunken". Dvs en ledning skrues på + og en på -.

Bilkomponenter kan i alle fall montere til deg, men jeg synes det er så lett at det ikke er verdt. På den annen side er det så lett at det umulig kan koste mange penger å sette bort jobben.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Daniel80

Jeg lurer på noe annet i forbindelse med lys på TMX.
Er det noen som har montert ekstra ryggelys?  Synes ryggelyset er alt for dårlig, så vurderer en oppgradering.
(Egentlig er alt som har med lys å gjøre svakt på Tesla. Både interiørlys, frontlys, ryggelys, kvalitet på lykter osv..)
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Øyvind.h

#7
Må si jeg er veldig overrasket over at ryggelyset får kritikk. Det fungerer jo bra, kombinert med et kamera som er det desidert beste du får i bil i dag mtp prestasjoner i mørke og størrelse på skjerm. Jeg har aldri hatt en bil som er så bekymringsfri å rygge med i mørket som Model X. Mye bedre enn eksempelvis E-Tron og EQC, 360 view holdt utenfor.

Det enkleste plug and play er vel antakelig å koble noe permanent til strømuttaket til tilhengerfeste og skru det fast i støtfangeren. Kanskje lage en løsning hvor du fester lyset på innsiden av luken til hengerfestet, eller på hengerfestet? Det må være enkleste vei til mål i hvert fall. Jeg har ikke hørt om noen som har byttet pærer eller lignende, men så har jeg aldri hørt noen kommentere Model X og rygging i mørket heller.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hodetelefoner

Du har eldre bil. Mcu 2 / hw3 biler har veldig mørkt kamera bak. Helt ubrukelig å rygge med på kvelden. (Jeg kan legge ut sammenliging i kveld)


ksolvik

Fått montert på Lazer Linear 18 ledbar , er meget fornøyd.! Fikk Koolart i Slemmestad til å sette det på.
Men fikk her om dagen spm fra en kar om jeg hadde sjekket med Tesla om de godkjente dette ? Han mente i verste fall kunne Tesla si at all garanti på bilen ville gå bort. ??  :o :o
Noen som vet noe om dette ?

Randeboy

Sitat fra: ksolvik på tirsdag 26. november 2019, klokken 08:10
Fått montert på Lazer Linear 18 ledbar , er meget fornøyd.! Fikk Koolart i Slemmestad til å sette det på.
Men fikk her om dagen spm fra en kar om jeg hadde sjekket med Tesla om de godkjente dette ? Han mente i verste fall kunne Tesla si at all garanti på bilen ville gå bort. ??  :o :o
Noen som vet noe om dette ?

Det er bare tull. Du mister absolutt ikke noen garanti på hvilken som helst bil av å montere ekstralys.

Øggen

#12
Reell problemstilling her e kun om det kuttast i originalt ledningsnett. Nokke som ikkje e tema da det går på CanBus signal. Eineste dei kan ta deg på e 12V batteriet, men dei må uansett bevise at LED baren e skyld i at batteriet e tomt.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

geear

Sitat fra: ksolvik på tirsdag 26. november 2019, klokken 08:10
Fått montert på Lazer Linear 18 ledbar , er meget fornøyd.! Fikk Koolart i Slemmestad til å sette det på.
Men fikk her om dagen spm fra en kar om jeg hadde sjekket med Tesla om de godkjente dette ? Han mente i verste fall kunne Tesla si at all garanti på bilen ville gå bort. ??  :o :o
Noen som vet noe om dette ?
Hadde ikke vært så bekymret for garantien, men når det ettermonteres uoriginalt utstyr, spesielt rett på batteriet, så må en sikre seg at det blir montert sikring, på plussen, så nær batteriet som mulig, slik at sikringen ryker før det begynner å brenne ved kortslutning som følge av skade på kabel. Vil tro det kan gi utfordringer mtp. forsikringsoppgjør ved en eventuell brann som følge av ukvalifisert montasje av ekstralys eller stereo.

Oreo

Er det noen som har prøvd å montert denne fra Lazer?
den er 982mm brei, så det kan være akkurat på håret, eller akkurat ikke. Mulig det blir problem med å komme til med skruer/feste.

https://www.ekstralys.no/lazer-linear-36-godkjent-stor-led-bar
Har i dag denne fra Strands, da den ble bestilt FØR lovendringen, og satt på samme dag som det ble fritt frem:
https://www.bilkomponenter.no/products/led-bar-duo-nuuk
Meget fornøyd, men mye vil ha mer....

Vurderer sterkt denne nå:
https://www.bilkomponenter.no/products/rigid-sr30-pro-kombo-led-fjernlys
Erfaringer???
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA