Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Usikker på om forbruket er "normalt"

Startet av Greyish, onsdag 06. november 2019, klokken 19:32

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: Rocklobster på mandag 18. november 2019, klokken 13:55
Fortsatt litt skuffet over at forbruket på Model 3 SR+ er såpass mye høyere enn på Kona electric selv om den er lettere og har mindre luftmotstand. 181 vs. 160 Wh/km 233 km fra samme oppvarmede garasje opp til hytta under ellers ganske like vinterforhold(Chill/eco, bilen kjører selv 75% av tiden). Er vel varmepumpa som er forskjellen? På totalforbruket er forskjellen enda større.
Ja, ned til - 5C vil varmepumpa gi en betydelig fordel. I - 15C og lavere vil nok Model 3 bruke mindte pga luftmotstand og at VP funker dårlig i så lav temp.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Toalmar

Sitat fra: emurof på mandag 18. november 2019, klokken 14:07
Og ja, den mister mye strøm bare over natten hvis den ikke står plugget i. Gjerne 2-5%! Det mener jeg ganske bestemt at den ikke gjorde før.
Har du bilen kun koblet mot Tesla appen, eller har du en logget inn andre steder også?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

olekvi

Sitat fra: Toalmar på mandag 18. november 2019, klokken 17:43
Sitat fra: emurof på mandag 18. november 2019, klokken 14:07
Og ja, den mister mye strøm bare over natten hvis den ikke står plugget i. Gjerne 2-5%! Det mener jeg ganske bestemt at den ikke gjorde før.
Har du bilen kun koblet mot Tesla appen, eller har du en logget inn andre steder også?

Og er det faktisk forbruk, eller er det bare at du ikke har denne energien tilgjengelig etter at bilen har stått kaldt over natta?
'19 TM3P

Rocklobster

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 18. november 2019, klokken 15:20
Sitat fra: Rocklobster på mandag 18. november 2019, klokken 13:55
Fortsatt litt skuffet over at forbruket på Model 3 SR+ er såpass mye høyere enn på Kona electric selv om den er lettere og har mindre luftmotstand. 181 vs. 160 Wh/km 233 km fra samme oppvarmede garasje opp til hytta under ellers ganske like vinterforhold(Chill/eco, bilen kjører selv 75% av tiden). Er vel varmepumpa som er forskjellen? På totalforbruket er forskjellen enda større.
Ja, ned til - 5C vil varmepumpa gi en betydelig fordel. I - 15C og lavere vil nok Model 3 bruke mindte pga luftmotstand og at VP funker dårlig i så lav temp.
Tror den gjør at Tesla havner bak fra -20 til pluss 20, og at forskjellen er størst rundt null. Optimalisert for motorvei i California IMHO.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: automat på søndag 17. november 2019, klokken 23:42
Men hva vinner du på det? Har du noen gang hatt behov for den ekstra rekkevidden du klarer å tyne ut på denne måten i en Tesla?

Hvis man har Model 3 LR så er det selvfølgelig sjelden at batteriet tømmes helt på tur. Har imidlertid kjørt Oslo-Trondheim uten å lade samt noen rundturer i slapseføre hvor det er greit å ikke bruke mer energi enn nødvendig og samtidig ha OK komfort og sikkerhet.

Denne tråden handler jo også om at noen opplever høyt forbruk. Da er det greit å vite hva som påvirker forbruket.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 18. november 2019, klokken 18:58


Hvis man har Model 3 LR så er det selvfølgelig sjelden at batteriet tømmes helt på tur. Har imidlertid kjørt Oslo-Trondheim uten å lade samt noen rundturer i slapseføre hvor det er greit å ikke bruke mer energi enn nødvendig og samtidig ha OK komfort og sikkerhet.

Denne tråden handler jo også om at noen opplever høyt forbruk. Da er det greit å vite hva som påvirker forbruket.

Oslo-Trondheim uten (lade)pause høres slitsomt ut. Jeg tror det er enklere å påvirke forbruket ved å justere kjørefarten, enn å tweake varmeapparat. Hvis man på død og liv ikke vil ta en liten ladestopp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

Kjørefarten er jo den faktoren som har størst innvirkning på forbruk. Deretter har nok dekktrykk/hjul vesentlig betydning. På tredjeplass kommer håndtering av oppvarming/avkjøling av kupeen.
Batteritemperatur er også en faktor i den grad man kan påvirke denne.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kenny427

Hva slags dekktrykk anbefaler dere nå på vinterstider da?

Handyman

Over 45 PSI på kalde dekk.
Det vil si at dersom tempen plutselig synker til 10 grader må du fylle luft.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Carl Anton Stenling

45 psi eller 3,1 bar fungerer fint for Nokian piggfrie. Hvis ikke isforhold så kan trykket økes ennå litt.
Husk å måle ved kalde dekk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emurof

Sitat fra: Toalmar på mandag 18. november 2019, klokken 17:43
Sitat fra: emurof på mandag 18. november 2019, klokken 14:07
Og ja, den mister mye strøm bare over natten hvis den ikke står plugget i. Gjerne 2-5%! Det mener jeg ganske bestemt at den ikke gjorde før.
Har du bilen kun koblet mot Tesla appen, eller har du en logget inn andre steder også?

Kun Tesla-appen.


Sitat fra: olekvi på mandag 18. november 2019, klokken 18:12
Sitat fra: Toalmar på mandag 18. november 2019, klokken 17:43
Sitat fra: emurof på mandag 18. november 2019, klokken 14:07
Og ja, den mister mye strøm bare over natten hvis den ikke står plugget i. Gjerne 2-5%! Det mener jeg ganske bestemt at den ikke gjorde før.
Har du bilen kun koblet mot Tesla appen, eller har du en logget inn andre steder også?

Og er det faktisk forbruk, eller er det bare at du ikke har denne energien tilgjengelig etter at bilen har stått kaldt over natta?

Det kan være det du sier, men det skjer uten at det snøkrystall-symbolet dukker opp på skjermen. Jeg føler også at jeg aldri "får igjen" noe når jeg begynner å kjøre, og kjører litt overkant av 50 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA