Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Usikker på om forbruket er "normalt"

Startet av Greyish, onsdag 06. november 2019, klokken 19:32

« forrige - neste »

GOS

#30
Sitat fra: Kenny427 på torsdag 07. november 2019, klokken 20:36
Usikker, begynner å lure på om det er noe galt m bilen hehe

Hvor er det du kjører, hva er hastigheten, hva er temperaturen ute og inne, er det snø /regn/tørt føre, med eller motvind, høydeforskjell, veldig kupert og svingete vei?

Men om du har kjørt de samme strekkene i samme stil med Leaf så er det rart om du har vesentlig høyere forbruk med Model 3. Jeg og min bror  (Leaf, 40 kwh batteri) har ca samme forbruk på samme kjøring.

Høyeste forbruk jeg har hatt på langtur 197 wh/km og da var det helt fullt over alt i bilen inkludert barnevogn, 5 par ski og akebrett på taket. (Fra Oslo til Øyer i årets påske)

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jsa061

#31
Sitat fra: Klykken på torsdag 07. november 2019, klokken 12:58
Kaldt batteri fører til høyt forbruk, da bilen ønsker driftstemperatur på pakken. I tillegg skal kupeen varmes. Det er helt normalt med høyt forbruk på småturer.
Stikkord er forvarming mens bilen er tilkoblet strøm.

Og, som alltid, lad når du kan - ikke når du MÅ.

I følge videoene til Tesla-Bjørn så bruker ikke bilen strøm på å varme batteriet, med mindre du setter destinasjon til en super-lader. En måte å se på om det går strøm til oppvarming er når du står i ro. Hvis det er litt grønt på effektsøylen så bruker bilen motoren(e) til batterioppvarming.

GOS

Sitat fra: jsa061 på fredag 08. november 2019, klokken 12:38
Sitat fra: Klykken på torsdag 07. november 2019, klokken 12:58
Kaldt batteri fører til høyt forbruk, da bilen ønsker driftstemperatur på pakken. I tillegg skal kupeen varmes. Det er helt normalt med høyt forbruk på småturer.
Stikkord er forvarming mens bilen er tilkoblet strøm.

Og, som alltid, lad når du kan - ikke når du MÅ.

I følge videoene til Tesla-Bjørn så bruker ikke bilen strøm på å varme batteriet, med mindre du setter destinasjon til en super-lader. En måte å se på om det går strøm til oppvarming er når du står i ro. Hvis det er litt grønt på effektsøylen så bruker bilen motoren(e) til batterioppvarming.

Hvis den står i ro med ladekabelen i og du setter på varmen så settes også batterivarmer på via faseforskyvning på motoren(e).

Lett å se når jeg lader med 11 kw hjemme og det er kaldt ute, ladefart 71 tkm/t før jeg setter på varmen, setter på varmen så faller ladefart til 5tkm/t om bpde kupe og batteri er iskaldt, men om kabinen er holdt varm (for test hensyn) så detter ladehastighet til ca 35 tkm/t. Altså ca 5.5 kw går til å varme batteriet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Pallesnekkern

#33
Husk at model 3 ikke har varmepumpe. Det øker forbruket litt mer enn andre elbiler i moderat kalde temperaturer. (-10 til +10)

Varmeapparatet kan trekke opptil 6kW/t
- Det tilsvarer 120Wh/km ekstra i 50km/t. Dette gir høyt forbruk i starten.

Regn med 180-240Wh/km i disse dager. Mer ved bykjøring (over 300). Helt normalt.

Til sammenlikning har en dieselbil som bruker 0,6L/mil et forbruk på ca 650Wh/km.

Cowboystrekk

Sitat fra: Pallesnekkern på fredag 08. november 2019, klokken 21:34
Husk at model 3 ikke har varmepumpe. Det øker forbruket litt mer enn andre elbiler i moderat kalde temperaturer. (-10 til +10)

Varmeapparatet kan trekke opptil 6kW/t
- Det tilsvarer 120Wh/km ekstra i 50km/t. Dette gir høyt forbruk i starten.

Regn med 180-240Wh/km i disse dager. Mer ved bykjøring (over 300). Helt normalt.

Til sammenlikning har en dieselbil som bruker 0,6L/mil et forbruk på ca 650Wh/km.
Det er et viktig poeng. Kjørte i - 6C her om dagen i en Kia Soul med VP. Trekker ca 0.8kW på 18C etter noen minutter (første minuttene 3-4kW) og du hører duren fra kompressoren.

Isoler glasstaket ala Teslabjørn/evt med kittet fra amazon for både topp og deler av glasset bak, bruk setevarme og den laveste temp du synes er komfortabel når du kjører. Da er blir nok ikke merforbruket så ille :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kenny427

Sitat fra: GOS på torsdag 07. november 2019, klokken 23:18
Sitat fra: Kenny427 på torsdag 07. november 2019, klokken 20:36
Usikker, begynner å lure på om det er noe galt m bilen hehe

Hvor er det du kjører, hva er hastigheten, hva er temperaturen ute og inne, er det snø /regn/tørt føre, med eller motvind, høydeforskjell, veldig kupert og svingete vei?

Men om du har kjørt de samme strekkene i samme stil med Leaf så er det rart om du har vesentlig høyere forbruk med Model 3. Jeg og min bror  (Leaf, 40 kwh batteri) har ca samme forbruk på samme kjøring.

Høyeste forbruk jeg har hatt på langtur 197 wh/km og da var det helt fullt over alt i bilen inkludert barnevogn, 5 par ski og akebrett på taket. (Fra Oslo til Øyer i årets påske)


Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. november 2019, klokken 22:28
Sitat fra: Kenny427 på torsdag 07. november 2019, klokken 20:36
Usikker, begynner å lure på om det er noe galt m bilen hehe
Har du Nokian R3 dekk? Hvor kjapp er laderen din? Får du greit med regen etter et par timers lading?

Jeg har Nokian Hakkapelitta vinterhjul (pikkdekk, blææ). Ønsker å skifte disse ut men tror jeg venter til neste sesong. Det blir som regel bare korte turer (under 40-50 km) på meg, men tenker å bare ta en litt lengre tur for å teste litt forbruk. Akkurat nå lader jeg på 10 amp (2kw) bare, men håper å få opp ladestasjon fortest mulig. Regen virker som er det som "redder" forbruket mitt drastisk. Bare jeg regenerer litt på motorvei går den drastisk ned, uten noe regen tror jeg det hadde vært ille. Nå skal det sies at jeg stort sett har kjørt motorvei og ikke kjørt noe særlig saktere enn 110km/t, så det kan jo også ha en del å si.

Jeg mistenker at muligens Leafen min hadde litt bedre forbruk på de mindre turene, mens M3 sikkert har bedre på de lengre. Jeg har SR+.

Beklager tregt svar!

Cowboystrekk

Med ladestasjon så du får enda mer regen vil nok det hjelpe litt vinterstid. Piggdekk bruker ofte noen få prosent mer energi enn piggfrie. Også lurt med litt ekstra luft i dekkene. Ville brukt 3bar om jeg var deg. Hjelper noen prosent det og. Varmepumpa i Leaf senker forbruket endel, spesielt i lav hastighet vs Tesla.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GL1

#37
I helga kjørte jeg tur/retur Oslo-København, totalt 1250km. Forbruket for hele turen ble 231Wh/km. Hastighet 130-140 km/t det meste av Sverige og Danmark, fartsgrense +ca 10% i Norge. Klimaanlegg på 21grader hele veien, utetemperatur fra -1 til +9. Føret var endel regn på vei ned, og først tørt og så snø på vei hjem. Standard vinterdekk på aerofelg uten kapsler, 2 voksne i bilen +2 små kofferter.

I sommer kjørte vi tur/retur Lofoten(m/noen omveier), totalt 3480km. Forbruket for turen ble 156Wh/km. Mye hastigheter rundt 70-80km/t, men også mange heftige pådrag ved forbikjøringer. Så vidt jeg husker bare tørt føre. Standard sommer aero uten kapsler, 2 voksne +2 litt større kofferter ombord.

Bilen har gått 11000km siden 13/3, totalt forbruk 176Wh/km. Mest småkjøring utenom de turene jeg beskrev over.

Er egentlig ikke så opptatt av forbruk, så lenge jeg kommer frem uten plunder og heft. Er stort sett klar for tisse/matpause før bilen er nødt for å lades,  og på supercharger ønsker stort sett bilen kjøre videre før jeg er klar. Testet Ionity én gang i Sverige, kom inn med 8% og oppnådde 187kW. Ble til at vi stod litt lenger enn nødvendig siden man betaler pr. sesjon....
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

ladov

Kjørte en tur i går i snøværet. Startet med kald bil, kjørte 40 minutter i 60-70, temperatur/nedbør var akkurat sånn at det bygget seg opp is på viskerne. Så så jeg en fotballkamp så bilen rakk å bli kald til hjemturen. Forbruket endte på 200Wh/km, samme turen på sommerføre pleier å ligge på 150Wh/km.

Blir for øvrig mye dugg innvendig om klimaanlegget står på auto. Hjalp ikke med to våte fotballspillere bak heller, men det dugget før kampen også, mens de fortsatt var tørre..

En interessant detalj var at det 'lakk' vann fra hjulbuene bak da jeg kom frem. Sildret en tynn stråle da jeg parkerte. Regner med at bakmotor/batteripakke smeltet noe av snøen som hadde pakket seg rundt hjulene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kenny427

Kjørte idag Drammen-Nordby senteret-Drammen og måtte ifølge Tesla navigasjon og Abetterrouteplanner lade både til og fra Sverige. Merker jeg er litt skuffet over rekkevidden. Var 3-4 pluss grader, regn og kjørte kun fartsgrense hele veien. Lå på ca 210 wh/km i snitt gjennom hele turen. Hadde ikke trodd jeg måtte lade like ofte som Leafen på Sverige tur.

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

C_B_

#41
Sitat fra: Kenny427 på søndag 17. november 2019, klokken 00:29
Kjørte idag Drammen-Nordby senteret-Drammen og måtte ifølge Tesla navigasjon og Abetterrouteplanner lade både til og fra Sverige. Merker jeg er litt skuffet over rekkevidden. Var 3-4 pluss grader, regn og kjørte kun fartsgrense hele veien. Lå på ca 210 wh/km i snitt gjennom hele turen. Hadde ikke trodd jeg måtte lade like ofte som Leafen på Sverige tur.
Kjørte Oslo-Nordby sent. samme dag som deg. Mener det var ca. 180-190 i forbruk til senteret etter forfarming(+ca. 90 % batt.) og faktisk over 230 på retur i mye regn/sludd/våt vei/kaldere. Hadde vel klart å komme hjem med lav batt. kapasitet, men valgte å lade på Rygge. Halvparten av laderne var opptatt og jeg fikk bare ca. 30 i ladehast. Men etter 5 min. fant jeg en med ca. 120 hastighet der jeg sto ca. 10 min. Skuffet over rekkevidden også + ladestrukturen på Rygge, men det var en mye raskere tur enn med den 2013-mod. gamle  leafen jeg hadde før. Har LRAWD nå.

Magnus Hansen

Ser at "a better route planner» estimerer ca 190. Min erfaring er også at start med kaldt batteri slår ganske kraftig ut på gjennomsnittsforbruket, så dette høres vel ikke unaturlig ut. Vet ikke om det lønner seg med litt forvarming selv om man ikke koblet på strøm.

begiljen

#43
Sitat fra: C_B_ på søndag 17. november 2019, klokken 08:13
Sitat fra: Kenny427 på søndag 17. november 2019, klokken 00:29
Kjørte idag Drammen-Nordby senteret-Drammen og måtte ifølge Tesla navigasjon og Abetterrouteplanner lade både til og fra Sverige. Merker jeg er litt skuffet over rekkevidden. Var 3-4 pluss grader, regn og kjørte kun fartsgrense hele veien. Lå på ca 210 wh/km i snitt gjennom hele turen. Hadde ikke trodd jeg måtte lade like ofte som Leafen på Sverige tur.
Kjørte Oslo-Nordby sent. samme dag som deg. Mener det var ca. 180-190 i forbruk til senteret etter forfarming(+ca. 90 % batt.) og faktisk over 230 på retur i mye regn/sludd/våt vei/kaldere. Hadde vel klart å komme hjem med lav batt. kapasitet, men valgte å lade på Rygge. Halvparten av laderne var opptatt og jeg fikk bare ca. 30 i ladehast. Men etter 5 min. fant jeg en med ca. 120 hastighet der jeg sto ca. 10 min. Skuffet over rekkevidden også + ladestrukturen på Rygge, men det var en mye raskere tur enn med den 2013-mod. gamle  leafen jeg hadde før.

Kjørte Lørenskog-Nordby senteret-Lørenskog i går jeg også (med en liten de-tour i tillegg). Mye regn/sludd begge veier, totalt forbruk på hele turen kom på 60kwh, snitt rundt 200wh/km. Har LRAWD, så hadde ikke behov for å lade på den turen. Fornøyd med rekkevidden i grunn (forholdene tatt i betraktning) :)
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

C_B_

Sitat fra: begiljen på søndag 17. november 2019, klokken 10:48
Sitat fra: C_B_ på søndag 17. november 2019, klokken 08:13
Sitat fra: Kenny427 på søndag 17. november 2019, klokken 00:29
Kjørte idag Drammen-Nordby senteret-Drammen og måtte ifølge Tesla navigasjon og Abetterrouteplanner lade både til og fra Sverige. Merker jeg er litt skuffet over rekkevidden. Var 3-4 pluss grader, regn og kjørte kun fartsgrense hele veien. Lå på ca 210 wh/km i snitt gjennom hele turen. Hadde ikke trodd jeg måtte lade like ofte som Leafen på Sverige tur.
Kjørte Oslo-Nordby sent. samme dag som deg. Mener det var ca. 180-190 i forbruk til senteret etter forfarming(+ca. 90 % batt.) og faktisk over 230 på retur i mye regn/sludd/våt vei/kaldere. Hadde vel klart å komme hjem med lav batt. kapasitet, men valgte å lade på Rygge. Halvparten av laderne var opptatt og jeg fikk bare ca. 30 i ladehast. Men etter 5 min. fant jeg en med ca. 120 hastighet der jeg sto ca. 10 min. Skuffet over rekkevidden også + ladestrukturen på Rygge, men det var en mye raskere tur enn med den 2013-mod. gamle  leafen jeg hadde før.

Kjørte Lørenskog-Nordby senteret-Lørenskog i går jeg også (med en liten de-tour i tillegg). Mye regn/sludd begge veier, totalt forbruk på hele turen kom på 60kwh, snitt rundt 200wh/km. Har LRAWD, så hadde ikke behov for å lade på den turen. Fornøyd med rekkevidden i grunn :)
60 kwh høres mye ut på den strekningen, men vet jo ikke nøyaktig hvor langt du kjørte.
75 kwh skal jo gi omtrent 530+ mil ihht. reklamen(, men det er vel en varm sommerdag i ikke så høy fart).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA