Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Usikker på om forbruket er "normalt"

Startet av Greyish, onsdag 06. november 2019, klokken 19:32

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Greyish på onsdag 06. november 2019, klokken 23:58
Ja, det hadde vært greit å ta en litt lengre tur, moro å kjøre så det er bare å finne seg et mål :)
Du trenger ikke et mål... du kan jo bare kjøre en tur ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Cowboystrekk

Sitat fra: Kenny427 på torsdag 07. november 2019, klokken 13:11
Jeg opplever nesten ikke under 250wh/km uansett om det er bykjøring eller fra Drammen-Asker og retur.
Begynner å lure på om det kan være noe galt, jeg kjører ikke over fartsgrense eller noe som helst, så.
Forvarmer\lader du før kjøring? Også lurt å prioritere setevarme fremfor veldig høy temp i kupeen. Om du har performance vil forbruket være en del høyere enn f.eks SR+ og.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kenny427

Har SR+ bruker ca 19 grader i kupeen og har hatt den i lader som regel før og forvarmet.

Vesel

#18
Dersom dette er flest små turer (<10-15km), så er ikke 228 wh/km unormalt høyt, men ganske så normalt nå på vinteren. Er det flest turer på >70-80 km, derimot, så er det noe høyt.

Fra Oslo til Grimstad i går kveld klarte jeg å oppnå 150 wh/km i -5-2° C, men da kjørte jeg ikke over 90 km/t, slo stort sett varmluften på kun for å avdugge ruta og lå tidvis bak trailere.

Forøvrig tror jeg man kan spare endel strøm ved å resirkulere luft fremfor å varme opp den kalde lufte utenfra. Dette gjør at det lettere dugger på ruta da, så man må slå av resirkuleringa i blant. Sikkert like greit, for man må jo uansett få inn frisk luft iblant.
Skulle ønske det var en funksjon som gjorde dette automatisk med jevne mellomrom! Enda kulere om det var en funksjon som gjorde at klimaanlegget slo på resirkulering før man kjørte inn i tuneller, og så av igjen når man var ute. Savner en del funksjoner for klimaanlegget i grunn, spesielt det at det ikke går an å slå av oppvarming av lufta direkte mens klimaanlegget er på.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Greyish

Sitat fra: GOS på torsdag 07. november 2019, klokken 15:36
145 wh/km siste 12k km

I følge det som har blitt skrevet i denne tråden skal vel egentlig ikke dette være mulig på en så kort distanse. På mine småturer opp til 50 km ligger jeg som tidligere nevnt på 220-230 i chillmode, men noe av dette er køkjøring, så kanskje rundt 200 med normal flyt. 145 er vel et sommeroptimalt forbruk, men på denne tiden? Skulle likt å vite om du har gjort noe for å få til dette, er dette normalt for deg eller var det en engangsgreie?
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

olekvi

Sitat fra: Greyish på torsdag 07. november 2019, klokken 15:50
Sitat fra: GOS på torsdag 07. november 2019, klokken 15:36
145 wh/km siste 12k km

I følge det som har blitt skrevet i denne tråden skal vel egentlig ikke dette være mulig på en så kort distanse. På mine småturer opp til 50 km ligger jeg som tidligere nevnt på 220-230 i chillmode, men noe av dette er køkjøring, så kanskje rundt 200 med normal flyt. 145 er vel et sommeroptimalt forbruk, men på denne tiden? Skulle likt å vite om du har gjort noe for å få til dette, er dette normalt for deg eller var det en engangsgreie?

12k = 12.000
'19 TM3P

Greyish

Sitat fra: olekvi på torsdag 07. november 2019, klokken 15:53
Sitat fra: Greyish på torsdag 07. november 2019, klokken 15:50
Sitat fra: GOS på torsdag 07. november 2019, klokken 15:36
145 wh/km siste 12k km

I følge det som har blitt skrevet i denne tråden skal vel egentlig ikke dette være mulig på en så kort distanse. På mine småturer opp til 50 km ligger jeg som tidligere nevnt på 220-230 i chillmode, men noe av dette er køkjøring, så kanskje rundt 200 med normal flyt. 145 er vel et sommeroptimalt forbruk, men på denne tiden? Skulle likt å vite om du har gjort noe for å få til dette, er dette normalt for deg eller var det en engangsgreie?

12k = 12.000

My bad, overså den lille detaljen :)  Likevel, du har vel kjørt noe av de 12k i høst og vinterkaldt vær, så høres veldig bra ut uansett.
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

olekvi

#23
Sitat fra: Greyish på torsdag 07. november 2019, klokken 16:01
My bad, overså den lille detaljen :)  Likevel, du har vel kjørt noe av de 12k i høst og vinterkaldt vær, så høres veldig bra ut uansett.

Det er ikke meg, jeg ligger på 173 Wh / km over 14.387 km :-)
'19 TM3P

GOS

Sitat fra: Greyish på torsdag 07. november 2019, klokken 15:50
Sitat fra: GOS på torsdag 07. november 2019, klokken 15:36
145 wh/km siste 12k km

I følge det som har blitt skrevet i denne tråden skal vel egentlig ikke dette være mulig på en så kort distanse. På mine småturer opp til 50 km ligger jeg som tidligere nevnt på 220-230 i chillmode, men noe av dette er køkjøring, så kanskje rundt 200 med normal flyt. 145 er vel et sommeroptimalt forbruk, men på denne tiden? Skulle likt å vite om du har gjort noe for å få til dette, er dette normalt for deg eller var det en engangsgreie?

Dette er siden bilen ble levert ut ny i februar. På mine 4500 (eller der omkring) km på vinterdekk så var snittforbruk 144 wh/km, og på mine 8000 km på sommerdekk så er snittforbruket 146 wh/km.

Kjøring er på vestlandet samt turer mellom Stavanger-Oslo eller Stavanger-Hafjell.

Jeg bruker stort sett ikke varmeapparat på mine 5 km til/fra jobb, forvarmer kabin, og dermed så går det heller ikke vekk mye energi vekk til å varme batteriet.

Pers i sommer i forbruk Stavanger- Oslo er 121 wh/km, men det var over fjellet. Rundt sørlandet så blir det typisk 145-150 wh/km.

Motorvei i 110+ drar mye strøm.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kenny427

Kjørte nå ca 30km og fikk 200wh/km på turen til. Hadde hatt på kupevarmer i ca 10 min før avreise og ladet i 2-3 timer før. På turen tilbake fikk jeg 160wh/km på akkurat samme strekke. Har det virkelig så mye å si at bilen må ha kjørt litt før det begynner å bli effektivt? Isåfall har dere noen tips på hvordan jeg kan få bilen "klar" til tur. Synes forbruket mitt generelt har vært høy (sammenligner med Nissan Leaf) og føler rekkevidden ikke har imponert stort.

hgs

Vind påvirker forbruket kraftig, og det er endel av det i kveld. Mulig du hadde den imot på vei ut og med på vei hjem?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Kenny427

Usikker, begynner å lure på om det er noe galt m bilen hehe

mthoring

#28
Ligger på rett over 200wh/km på tur/retur jobb Asker - Sandvika i disse dager med S75D (temp: rundt 0 grader). Det er ca. 35km tur/retur og rundt 200 høydemeter ned og opp igjen. Range mode er på, og forvarmet kupe i hver ende (regnes ikke med i verdien i displayet).

Har man mulighet til å skru på range mode på Model 3? Å varme opp batteriet for korte turer er en voldsom sløsing med energi og kan enkelt forklare høyt forbruk på S og X i hvertfall.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Cowboystrekk

Sitat fra: Kenny427 på torsdag 07. november 2019, klokken 20:36
Usikker, begynner å lure på om det er noe galt m bilen hehe
Har du Nokian R3 dekk? Hvor kjapp er laderen din? Får du greit med regen etter et par timers lading?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA