Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Usikker på om forbruket er "normalt"

Startet av Greyish, onsdag 06. november 2019, klokken 19:32

« forrige - neste »

Greyish

Hei, har kun hatt bilen en ukes tid, Base Performance på 18' piggfrie vinterhjul. Utfra det jeg har lest på noen tråder her tidligere så synes jeg at forbruket mitt er høyt. Må legge til at når jeg kjører hjemmefra så er bil og batteri kaldt, venter fortsatt på at Tesla skal knytte bilen til min Teslakonto, så har ingen fungerende app, og ingen hjemmelader ennå, venter på sameiet. Jeg har også stått i kø endel ut av byen på E-18, utover det er det Chillmodus, og pen kjøring. Jeg synes også den taper endel når jeg ikke bruker bilen, hadde 400 km på mandag ved 16 tiden, kl 9.30 i morges når jeg dro hadde jeg 362 km.

Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

TøddiVedder

Forbruk virker normalt hvis er mange turer. Kjører du en lengre tur over 100km, vil du ha betraktelig lavere forbruk.

Greyish

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 06. november 2019, klokken 19:40
Forbruk virker normalt hvis er mange turer. Kjører du en lengre tur over 100km, vil du ha betraktelig lavere forbruk.

Det blir mest småturer på denne tida av året, lengste har vært et par turer på 5-6 mil en vei.
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

TøddiVedder

Ligger ca likt selv nå, men tur i helgen fra voss til bergen ble snittet 151 wh/km, som også er ca hva bilen beregner pr km.

Bzzlink


ladov

Nå som det blir kaldere i været så vil du alltid få en heftig 'startstraff' de første kilometrene. Forbruket starter skyhøyt men går kjapt nedover. Om du bare kjører korte turer vil forbruket aldri nå ned på normalen og da blir snittforbruket tilsvarende høyt. Som andre foreslår her kan du kjøre en lengre tur for å se hva normalen skal være..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Greyish

Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

Greyish

Sitat fra: ladov på onsdag 06. november 2019, klokken 23:49
Nå som det blir kaldere i været så vil du alltid få en heftig 'startstraff' de første kilometrene. Forbruket starter skyhøyt men går kjapt nedover. Om du bare kjører korte turer vil forbruket aldri nå ned på normalen og da blir snittforbruket tilsvarende høyt. Som andre foreslår her kan du kjøre en lengre tur for å se hva normalen skal være..

Ja, det hadde vært greit å ta en litt lengre tur, moro å kjøre så det er bare å finne seg et mål :)
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

Cowboystrekk

Når du får til å forvarme/lade før du kjører blir forbruket endel lavere :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jsa061

Ligger på 250 wh/km til og fra job -7 km hver vei..
Kan bekrefte det andre sier om at forbruket går ned hvis du kjører lengre turer.

Kenny427

Jeg også er veldig redd for forbruket. Dette er kun bykjøring i lav hastighet og bruker 334wh/km 😳

hemi


Klykken

Kaldt batteri fører til høyt forbruk, da bilen ønsker driftstemperatur på pakken. I tillegg skal kupeen varmes. Det er helt normalt med høyt forbruk på småturer.
Stikkord er forvarming mens bilen er tilkoblet strøm.

Og, som alltid, lad når du kan - ikke når du MÅ.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tgmachine

Etter 30 minutter med kjøring i dag med -4 grader endte jeg opp med et snittforbruk på 198 wh/km.
Bilen hadde stått i en uoppvarmet garasje hele natten, ikke tilkoblet lading og når jeg startet hadde jeg ikke blå snøkrystall, men advarsel om redusert regenerativ bremsing. Streken snek seg kun opp et par hakk i løpet av denne tiden.

Aero felger, 18" vinterdekk med 3,3 bar

Synes dette er bra mht. relativt kort tur, med tanke på at det er -4 grader.

-tgmachine

Kenny427

Jeg opplever nesten ikke under 250wh/km uansett om det er bykjøring eller fra Drammen-Asker og retur.
Begynner å lure på om det kan være noe galt, jeg kjører ikke over fartsgrense eller noe som helst, så.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA