Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dab+ trafikkmeldinger (TA)

Startet av apekatt1, tirsdag 23. april 2019, klokken 18:01

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: ok67 på mandag 29. april 2019, klokken 08:41
Oppdaga ved ein tilfeildigheit at trafikkikonet kjem opp om du tar eit einkelt tap på kartet, og blir borte om du tar eit nytt tapp på kartet. I tillegg til trafikkikonet kjem også +/- for å zoome, samt valg av kart/satellitt
Ja, men her er jeg rimelig sikker på at det trafikk-ikonet på kartet KUN handler om å vise trafikkmengde i navigasjonen, og at det ikke har noe med radio og "traffic announcements (TA)"
Så vi må ikke blande trafikk-ikonet på kartskjermen, og trafikk-ikonet på selve radio-appen. (Jeg har ikke funnet trafikk-ikonet på radioappen under noen som helst av kanalene. Hverken DAB eller FM.)

ok67

Men, er det TA på DAB, trudde det kun var på FM og kun utvalgte kanalar som hadde det (NRK og P4)
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

trykkertor

Skal ikke si om det er FM eller DAB som formidler trafikkmeldingene. Men vår forrige bil, Kona Electric, hadde både DAB og FM. Vi brukte kun DAB, men fikk likevel trafikkmeldingene når TA var aktivert.
Model 3 har også FM og DAB, men jeg finner ikke noe ikon for å aktivere TA.
Kanskje det er en sær Europa-greie, og de har glemt å ta den med så langt for Model 3??
Ser jo at noen har postet bilde fra Model X eller S hvor ikonet er med. Så de er jo kjent med systemet derfra.

Men har Model 3 DAB+, eller ren DAB?

ok67

Kun DAB+ som fungerer i Norge, så TM3 har DAB+
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Carl Anton Stenling

Ikke akkurat TA, men likevel greit: Det finnes en egen NRK DAB-kanal for trafikkmeldinger i området. Som en workaround slår jeg på denne før jeg passerer kritiske punkter, f.eks. E18 ut av Oslo. Da får jeg tilgang til evt. trafikkmeldinger.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

apekatt1

#21
Er der noen som har vært i kontakt med Tesla angående dette problemet? Virker som det gjelder alle. Trafikkmeldingsfunksjon skal fungere på DAB+, men slik jeg forstår må radioene være klar for det. Tesla sier jo i sin egen brukermanual at radioen skal støtte det, men ingen har klart å enable TA såvidt jeg kan forstå... Sykt irriterende, fordi disse meldingene er svært nyttige. Fungerer jo på flere eldre biler. Mistenker at det bare er en sw-greie. At TA-knappen rett og slett ikke er enablet. Disse trafikkmeldingene sendes ut ganske ofte. Kjedelig å måtte manuelt bytte til NRK trafikk kanalen for å høre meldinger. Med fungerende TA kommer det helt automatisk når en ny melding publiseres.


Ellers er hele radio-funksjonen noe begrenset. På min gamle egolf fikk jeg også opp bilder/logoer fra stasjonene som ble distribuert via DAB-nettet. Feks resultater i pågående fotballkamper eller nyheter fra NRK, hvem som er programleder osv. På Tesla radioen klarer jeg ikke engang flytte favorittstasjonene i menyene eller søkt inn DAB kanaler på nytt. Alt virker så begrenset og "låst".



jlan

#22
Litt informasjon fra NRK angående trafikkmeldinger. I Tesla S/X fungerer dette til en viss grad, men det er ikke slik at lydstyrken økes automatisk, eller at de bryter inn i lyd fra andre programkilder. De kommer heller ikke opp som tekst.

Grafikken på DAB+ fungerte i Teslaer for et par år siden, men forsvant med en oppdatering (tror det var 8.0).

Sitat fra: Jørn Jensen, NRK,2017Trafikk-meldingene sendes på NRK Trafikk. Der går de aktuelle meldingene i loop, og når det kommer en ny og viktig melding sender vi ut informasjon om at dette (DAB FIG 0/18 og 0/19), og ber radioen bytte over til Trafikk kanalen (gitt at lytteren igjen har valgt i radioen at han/hun ønsker avbrudd). Vi signaliserer dette pr kanal, slik at vi f.eks. kan begrense at en lokal P1 kanal kun får meldinger fra sitt nærområde, mens P3 etc vil få alle i sin region (typisk 2-3 fylker).

Vi sender kun ut info innad i vår egen programpakke, og forventer ikke at noen radioer følger med på disse dersom man har valgt en annen kanal. Det har vært vanlig i FM/RDS-verden at radioen følger med i bakgrunnen dersom man hører på CD eller lignende, og bryter inn, og jeg vil tro at dette er et konsept som mange vil ta med videre. Men igjen, det opp til hver mottakerprodusent å avgjøre.

Tekstversjon av meldingen blir sendt som tekst sammen med lyden, teknisk kjent som DLS. Det er på samme måte som vi sender låttitler etc for de andre kanalene. Når radioen spiller av lyden med trafikkmeldingen, så skal også teksten være tilgjengelig for radioen, men en del produsenter velger å ikke vise denne, bl.a. for at sjåføren ikke skal bli distrahert.

Nødmeldinger i tuneller - per i dag skjer dette kun ved at en sender i tunellen tar over kontrollen lokalt, dvs at lyden i alle våre kanaler byttes ut med meldingen fra Vegsentralen, men om man hører på noe annet enn radio så vil man ikke få dette med seg. Det er mulig at det blir lagt inn en form for TA avbrudd lokalt i tunellen ved behov i fremtiden for å løse problemet, men foreløpig er ikke dette planlagt.

Det kommer trafikkmeldinger i form av TPEG retta mot navigasjonssystem om ikke lenge. Dette er rene meldinger med GPS koordinater som navigasjonen kan bruke til å vise ulykker etc og omberegne best rute.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Toalmar

Sitat fra: apekatt1 på lørdag 04. mai 2019, klokken 08:49
Er der noen som har vært i kontakt med Tesla angående dette problemet?
Hvis det irriterer så kan du jo kontakte dem. Jo fler jo bedre  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

apekatt1

Sitat fra: Toalmar på lørdag 04. mai 2019, klokken 19:22
Sitat fra: apekatt1 på lørdag 04. mai 2019, klokken 08:49
Er der noen som har vært i kontakt med Tesla angående dette problemet?
Hvis det irriterer så kan du jo kontakte dem. Jo fler jo bedre  :+1:
Har meldt inn sak på det. De virket veldig usikre og skulle ta saken videre internt. Enig i at flere må melde fra. Nyttig og viktig funksjon som savnes

apekatt1

Sitat fra: apekatt1 på onsdag 22. mai 2019, klokken 18:38
Sitat fra: Toalmar på lørdag 04. mai 2019, klokken 19:22
Sitat fra: apekatt1 på lørdag 04. mai 2019, klokken 08:49
Er der noen som har vært i kontakt med Tesla angående dette problemet?
Hvis det irriterer så kan du jo kontakte dem. Jo fler jo bedre  :+1:
Har meldt inn sak på det. De virket veldig usikre og skulle ta saken videre internt. Enig i at flere må melde fra. Nyttig og viktig funksjon som savnes
Fortsatt ikke fått løst denne. Men Tesla har lukket saken og sagt det kommer en software oppgradering som skal fikse dette. Spørsmålet er om det faktisk er mulig? Er ikke dette en hardware begrensning? Mistenker litt at de kjører "software-oppgradering-fikser-problemet"-løsningen i mangel av bedre vitende...

Kenneth Frantzen

Eg ser ikkje bort ifrå at det kan fiksast med ei programvareoppdatering, men eg har lita tru på at dei kjem til å ta seg bryet. Dessverre. Dette er noko eg saknar frå Pioneeren i den gamle Avensisen min. Det, og å kunne sjå heile DAB-teksten.

apekatt1

Sitat fra: Kenneth Frantzen på onsdag 20. november 2019, klokken 06:27
Eg ser ikkje bort ifrå at det kan fiksast med ei programvareoppdatering, men eg har lita tru på at dei kjem til å ta seg bryet. Dessverre. Dette er noko eg saknar frå Pioneeren i den gamle Avensisen min. Det, og å kunne sjå heile DAB-teksten.
Enig. Samt noe så enkelt som stasjonslogoer, som også kringkastes i DAB-nettet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA