Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlebil 4 mil hver vei (motorvei)

Startet av Pauli, onsdag 06. november 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

Pauli

Som alle andre som skriver i denne tråden er jeg nå på utkikk etter min første brukte (el)bil. Den skal hovedsaklig brukes til jobb Sandefjord-Horten t/r og barnehagelevering.
Men jeg klarer ikke å bli klok på hva jeg bør kjøpe, har som mange lyst til å bruke så lite penger som mulig, men samtidig komme meg til og fra jobb uten ladestopp. Har en Tesla lader (230v) i garasjen, men skjønner at man kan kjøpe en overgang om man kjøper bil med type 1.
Så vil ha en bil som selv med degradering av batteri klarer å kjøre t/r uten ladestopp de fleste dagene i året, plass til 2 barneseter. Har kikket spesielt på Soul, Leaf 30kwh, Ioniq. Synes spesielt Ioniq ligger høyt i pris kontra ny bil, men å bruke over 200k er uaktuelt, helst under 150k. Opplever også litt bekymring rundt å kjøpe Leaf grunnet opplevelsen av at mange melder om kraftig degradering av batteri, uten at Nissan tar tak i det? Så at på Soul kunne man i hvertfall gå til forhandler å betale 400 for test om man mistenkte at batteriet var under 70 %. Har kikket en del på abrp, og ser ut som de fleste vil slite om de nærmer seg batterigrensa spesielt ved motorveihastighet til jobb.

Hvilken bil ville dere vurdert i mitt tilfelle og hvorfor?
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

Trekkoppbil

Normalt så kan man kjøre 4 mil med biligere biler enn du antyder her, hvis man er heldig.
Innen pristaket du setter, så er det bare ett-girs biler som er aktuelle, og da er det vanskelig for andre å forutse hvilke forbruk du vil ha på motorvei. 2-motors biler kan ha ulike utvekslinger å velge mellom, men da må du opp i høyere prisklasser.

Med Leaf så kan du lese av batterihelse og lading på batteriet med enkelt utstyr som Leaf Spy Pro, og en odb2-dongle.
Når du prøver bil, kan du lese av hvor mange kwt det er på batteriet når det er fullada.
Det greieste er om du prøver en bil på strekningen i kulde og regn, og du følger med på hvor mange kwt du har igjen mens du kjører, så du kan se hvor stort forbruk du har på strekningen under ulike forhold.
Kunsten er å tilpasse kjøringa etter hvor mye energi man har igjen, de turene man har små marginer å gå på.

Thomas Parsli

Sitat fra: Pauli på onsdag 06. november 2019, klokken 14:57
Hvilken bil ville dere vurdert i mitt tilfelle og hvorfor?

Hvis du skal kjøre 80km mellom lading, er kanskje Ioniq  bedre enn Leaf.
Hvis du kan lade på jobb og ikke trenger mer enn 40km rekkevidde er en eldre 23kWh Leaf et kupp, forutsatt at den er i god mekanisk stand (NAF-test).

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

PionerThink

I øvre del av hva du kunne ønsket prismessig, men du slipper i det minste å tenke på degradering av batteri eller problemer med hurtiglading hvis du skal på lengre turer. Tesla lader kan du også bruke på den:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162519480
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Pauli

#4
Takk for gode tips så langt. Veldig fristende med I3 eller Ioniq, men syns de ligger litt høyt i pris nye kontra å kjøpe ny bil til rundt 60-70 tusen mer for nye biler av samme versjonene.

Leaf 24 kwh hadde jeg i utgangspunktet lagt fra meg, men nå ble lysten tent igjen fordi jeg ønsker å bruke så lite penger som mulig på pendlebilen. Da vil jeg heller spytte resten av pengene i en familiebil med god rekkevidde om et år eller to så forblir Leafen bil nr 2. Det er lading på universitet, Fortum har vel rundt 10 ladestasjoner der, koster 2,5 kr/kWh med app. Hvor lang tid vil det da ta å lade den opp på disse stasjonene (7,4 kw type 2)?

Hva med Soulen, de ligger ute for rundt 130k. Ville det vært et trygt og godt kjøp eller dyrt kontra hva man får igjen=
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

Pauli

Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

nilsen33

Om vinteren vil det holde hardt. Om du ikke kan lade på jobb ville jeg kjøpt noe med bedre rekkevidde enn gammel-Leaf.

Slush

#7
Enig med posten over. Pendler selv 75 km t/r mellom Skien og Larvik med en 24kW 2015 Leaf. Når slapsen og søla og -2 grader, så må jeg kjøre smart for å unngå å måtte hurtiglade vet jeg (jeg er av typen som helt ubevisst legger meg i 125 på nåla der hvor det er 110). Leafen er ikke den mest sparsommelige på 100/110 motorveier, men knallbra mellom 60 og 90 :)

På høst/sommer/vår så kommer jeg hjem med over 30%+ igjen om jeg vil.

Burger

Anbefaler minst 30kwt Leaf om man skal ha Leaf.

Erfaringsmessig så blir laderne på jobb fort permanent opptatt av de som kommer klokken 0645.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Ville også kikket på Renault Zoe.

Gode kjøreegenskaper og interiør som tåler barnehagelevering, og mye bil for pengene.

Husk bare å få med ladeutstyr for IT nett om det er det du har hjemme.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA