Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur med Polestar 2 vs Tesla Model 3

Startet av Havvo, onsdag 06. november 2019, klokken 14:05

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Hollabaloo på onsdag 13. november 2019, klokken 23:02
Hva legger du i din definisjon av "raskest ladende elbil"? Det er bare en kort periode at Model 3 klarer 250kW før kW stuper. E-tron f.eks. holder jevnt ca (i underkant av) 150kW fra ca 20-80%.
Ladefart er best definert i km/t, ikke kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BatteriOgFossil

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. november 2019, klokken 23:17
Ladefart er best definert i km/t, ikke kW.

Da blander du sammen lading og energibruk under kjøring i en "smørje" da. Jeg synes det er mest rettferdig å skille de to egenskapene fra hverandre.

automat

Sitat fra: Hollabaloo på torsdag 14. november 2019, klokken 10:12
Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. november 2019, klokken 23:17
Ladefart er best definert i km/t, ikke kW.

Da blander du sammen lading og energibruk under kjøring i en "smørje" da. Jeg synes det er mest rettferdig å skille de to egenskapene fra hverandre.
Ut fra et ingeniørperspektiv har du rett. Ut fra et forbrukerprrspektiv har du feil. Det forbrukeren treng å vite er: «Hvor lenge må jeg stå å vente på denne ladestasjon før jeg har nok strøm til å nå destinasjon».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Hollabaloo på onsdag 13. november 2019, klokken 23:02Hva legger du i din definisjon av "raskest ladende elbil"? Det er bare en kort periode at Model 3 klarer 250kW før kW stuper. E-tron f.eks. holder jevnt ca (i underkant av) 150kW fra ca 20-80%.
Jeg refererte her til maks effekt.

Model 3 trapper ned raskere enn e-tron, ja, men den lader jo også betraktelig raskere til å begynne med også. Timer man ladestoppene slik at man bruker området 10-60% så er snittet over 150 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HCO

Sitat fra: turfsurf
Ladefart er best definert i km/t, ikke kW.

For de som sliter med de fire regneartene kanskje. For oss andre er det bare irriterende.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Magnus Hansen

Nja... det relevante er hvor mange km rekkevidde som lades i løpet av et tidsrom. Hvis bil A lader på 100kW i snitt og bruker 200Wh/km og bil B lader 75kW i snitt og bruker 100Wh/km, så vil B i praksis få kortere ladestopp, selv om bil A i teorien lader raskest

HCO

Greit nok det, men i forhold til hvilket forbruk da? Gjettometer-forbruk basert på siste 20 km i nedoverbakke (ref. Renault), idealforbruk på en god sommerdag (ref. Tesla) eller hva? Det blir svært upresist. Ville du telt (eller betalt for) en bensinfylling på samme måte?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

automat

I forhold til det bilens navigasjon beregner, pluss sikkerhetsmargin.

Hvor mye rekkevidde man trenger, må man jo forholde seg til om man ser på ladehastighet i kw også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: HCO på torsdag 14. november 2019, klokken 18:38
For de som sliter med de fire regneartene kanskje. For oss andre er det bare irriterende.
Pølsevev. Fra ett rekkeviddeperspektiv er ladefart i km/t det eneste interessante. Og, ja, jeg er ingeniør m.m.

Høyt forbruk gir og høyere kostnader i samme slengen.

Så høyt forbruk kompensert av høy ladeeffekt er egentlig ikke ønskelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HCO

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. november 2019, klokken 23:45
Sitat fra: HCO på torsdag 14. november 2019, klokken 18:38
For de som sliter med de fire regneartene kanskje. For oss andre er det bare irriterende.
Pølsevev. Fra ett rekkeviddeperspektiv er ladefart i km/t det eneste interessante. Og, ja, jeg er ingeniør m.m.

Høyt forbruk gir og høyere kostnader i samme slengen.

Så høyt forbruk kompensert av høy ladeeffekt er egentlig ikke ønskelig.

Pølsevev faktisk. Det er et nedstøvet kraftuttrykk som fortjener å komme til heder og ære igjen  :laugh:

Ladefart i km/t hadde sikkert vært fint det, om forbruket hadde vært konstant. Mitt poeng er at uansett om man regner ladefart basert på historisk forbruk eller idealforbruk, vil det ikke gi brukbar informasjon i ladesituasjonen. Ved sammenligning av to biler, som en del av kjøpsbeslutningen, gir km/t mening.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

automat

Egentlig er både kW og km/t uinterresant når man står på ladestasjon. Det man vil vite er jo hvor lang tid det tar før batteriet er ladet til det nivået man trenger.   

Siden kW og km/t er momentane verdier (evt historisk snitt av ladeøkt), gir de jo ikke noe direkte svar på det.

Ladefart oppgitt i kW krever at man har noen erfaringer og referanser om forbruk, før det gir mening. Med angivelse i km/t, så ligger det en referanse inne.

Så blir jo alltid slike forhåndsberegninger og -vurderinger av ladetid et estimat. Fasit har man ikke før man faktisk har kjørt strekningen, og vet det reelle forbruket. (Jeg kunne klart meg med å lade til 70% istedet for 80%, fordi jeg hadde medvind.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

Sitat fra: HCO på fredag 15. november 2019, klokken 08:30
Ladefart i km/t hadde sikkert vært fint det, om forbruket hadde vært konstant. Mitt poeng er at uansett om man regner ladefart basert på historisk forbruk eller idealforbruk, vil det ikke gi brukbar informasjon i ladesituasjonen. Ved sammenligning av to biler, som en del av kjøpsbeslutningen, gir km/t mening.
Jeg har 2 biler, Opel Ampera-e som beregner rekkevidde etter siste forbruk. Da er det håpløst å vise km i ladeinfo. Min andre bil S100D har en fast konstant for beregning av km kjørelengde. Da er km visning ved lading det beste (men veldig greit at kw vises også). Jeg vet at S100D har et fabrikk-forbruk på 1,91 kwt/10 km. Jeg har en tripteller som viser forbruk siste 25 km framme. Ligger jeg over 1,91 vet jeg at rekkevidden blir kortere en estimatet og omvendt. Fungerer mye bedre enn Opel sitt  guessometer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA