Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur med Polestar 2 vs Tesla Model 3

Startet av Havvo, onsdag 06. november 2019, klokken 14:05

« forrige - neste »

Havvo

Hei, det står nå mellom disse to bilene for min del. Det blir bil nr1 og må derfor også fungere på langtur. Hovedsakelig mellom Bergen og Ålesund. Hvor mye verre er det å kjøre denne strekningen med en bil som ikke kan bruke Tesla SC enn med en Tesla Model 3? Liker Polestar best, så vil helst ha den.

Må også fungere på denne strekningen om vinteren.

DagfinnN

Sitat fra: Havvo på onsdag 06. november 2019, klokken 14:05
Hei, det står nå mellom disse to bilene for min del. Det blir bil nr1 og må derfor også fungere på langtur. Hovedsakelig mellom Bergen og Ålesund. Hvor mye verre er det å kjøre denne strekningen med en bil som ikke kan bruke Tesla SC enn med en Tesla Model 3? Liker Polestar best, så vil helst ha den.

Må også fungere på denne strekningen om vinteren.
Tesla (LR) vil klare det med (0) 1 kort ladestopp i sommerhalvåret, og to korte eller et litt lenger (30 min) ladestopp om vinteren.
Så får du finne hvor lang tid Polestar vil ta. Og utbyggingen av raske ladestasjoner utenfor Tesla går jo sin gang
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer



abetterrouteplanner har Polestar 2, som du ser av bildet er det allerede tilstrekkelig med ladestasjoner allerede.

Havvo

Takk for svar,

Ja, men disse ladestasjonene er tregere enn Supercharger?

Espen Hugaas Andersen

#4
Polestar skal kunne lade med 150 kW, som er det samme som Model 3 per i dag på 150 kW hurtigladere (f.eks alle superladerne i Norge). Om det er 350 kW ladere tilgjengelig, så vil Tesla lade med opp mot 200 kW.

På litt sikt kommer Tesla med 250 kW Superladere, der Model 3 kan utnytte den fulle effekten. Da vil Tesla Model 3 være den raskest ladende elbilen etter Taycan.

Når jeg kikker litt i ladekartet kan jeg ikke finne noen hurtigladere utover superladere med mer enn 50 kW på denne ruten. Så da vil man måtte lade ca 2-3 ganger så lang tid med Polestar 2, per i dag. Pluss en usikkerhet rundt om stasjonen virker og er ledig. Det er som regel ledige plasser på hver superlader, med untak av noen bynære superladere. Og de bare virker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Havvo

Mine undersøkelser kom til samme konklusjon. Maks 50KWh ladehastighet på diverse tilbydere. Hver tibyder med egne apper, betalingsløsninger og fremgangsmåter for å få sparket i gang maskineriet. Dette vet jeg alt om da jeg har hatt Leaf siden 2015. Har kjent panikken komme sigende mer enn en gang når jeg ikke har fått i gang ladingen.

Spørs om jeg bare går for model 3 i stedet. Polestar som bil frister mest på grunn av gode seter og en del andre Volvo-legacy løsninger som tiltaler meg, men convenience is king hvis jeg skal kunne bruke bilen til fulle uten å sitte nervøs på hver langtur.

Tellus

Sitat fra: Havvo på torsdag 07. november 2019, klokken 08:43
Mine undersøkelser kom til samme konklusjon. Maks 50KWh ladehastighet på diverse tilbydere. Hver tibyder med egne apper, betalingsløsninger og fremgangsmåter for å få sparket i gang maskineriet. Dette vet jeg alt om da jeg har hatt Leaf siden 2015. Har kjent panikken komme sigende mer enn en gang når jeg ikke har fått i gang ladingen.

Spørs om jeg bare går for model 3 i stedet. Polestar som bil frister mest på grunn av gode seter og en del andre Volvo-legacy løsninger som tiltaler meg, men convenience is king hvis jeg skal kunne bruke bilen til fulle uten å sitte nervøs på hver langtur.

I Norge er det vel såre enkelt. Man registrerer ladebrikke hos de som tilbyr lading. Deretter er det tut og kjør. Apper og textmeldinger er rene reserveløsninger hvis man skulle være uheldig å miste brikken eller lignende.

THE

Nå er det lenge siden jeg har ladet på Fortum, Grønn kontakt og BKK sine ladestasjoner, men erfaringen fra 2-5 år tilbake frister ikke til gjentagelse. Jeg har ikke tall på de gangene jeg sto med blåfryste fingre og bannet høylydt når verken brikke, app eller SMS fungerte for å få startet lading. Som oftest løste det seg etter en telefonsamtale med support, og jeg måtte aldri berges pga. at jeg ikke fikk ladet. Flere ganger brukte jeg betydelig lenger tid på å få startet ladingen enn på å lade... De siste to årene har jeg aldri hatt et problem med hurtiglading, men da har jeg utelukkende brukt Tesla superladere, med et unntak der jeg ladet på 43 kW uttak på en trippelstandard hurtiglader i Danmark med Clever-ladekort.

Forhåpentligvis blir det mindre og mindre kluss med hurtiglading, og også bedre utbygd med 150 kW+ hurtiglading. Likevel er jeg foreløpig skeptisk til kvalitet/oppetid og brukervennlighet på kommersielle hurtigladere. Med en bil med såpass lang rekkevidde som Polestar 2 får, så er man derimot ikke så sårbar for feil og problemer med hurtigladere som man var med kortrekkevidde-elbiler for noen år siden. Nå er det kortere avstand mellom hurtigladere, og enklere å planlegge med en buffer for å nå neste lademulighet pga. lang rekkevidde. Personlig ville jeg nok valgt Tesla hvis jeg skal kjøre mye langtur, men hvis du liker Polestar mye bedre så blir det jo litt for dumt å kjøpe bil for ladepausene i stedet for til kjøreturen mellom ladepausene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Jeg er på vei over til CCS bil nå, og det er med blandede følelser.
En illustrasjon - Strandtorvet i Lillehammer er en svært tungt trafikkert destinasjon med butikker, pol etc. Det er knutepunkt for mange reisende og det er fullt av hyttefolk så vel som andre reisende.
En av aktørene meldte nå med stor glede at de skulle sette opp lynladere. Hvor mange spør du? 3 stk.
Tesla, altså ett eneste merke, har 14 lynladere i Lillehammer og ytterligere 20 i Øyer 10 minutter lenger nord.
Tesla dekker ett eneste merke. De andre tilbyderne skal dekke hele resten av den elektriske bilparken.

Når det flagges nyhet om kommerse lynladere et sted som Strandtorget hadde jeg forventet minst 30-40-50 stolper. Men neida.

Årsaken til at jeg tar sjansen på CCS bil er fordi jeg hurtiglader lite og jeg kan leve med å vente litt et par ganger i året på utfartsdager. Tror jeg. Men jeg er ikke sikker. Kona vil antakelig ikke lenger være interessert i å dra på langtur da hun etter diverse erfaring er helt uinteressert i å bruke kommersielle ladere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2019, klokken 10:44
Jeg er på vei over til CCS bil nå, og det er med blandede følelser.
En illustrasjon - Strandtorvet i Lillehammer er en svært tungt trafikkert destinasjon med butikker, pol etc. Det er knutepunkt for mange reisende og det er fullt av hyttefolk så vel som andre reisende.
En av aktørene meldte nå med stor glede at de skulle sette opp lynladere. Hvor mange spør du? 3 stk.
Tesla, altså ett eneste merke, har 14 lynladere i Lillehammer og ytterligere 20 i Øyer 10 minutter lenger nord.
Tesla dekker ett eneste merke. De andre tilbyderne skal dekke hele resten av den elektriske bilparken.

Når det flagges nyhet om kommerse lynladere et sted som Strandtorget hadde jeg forventet minst 30-40-50 stolper. Men neida.

Årsaken til at jeg tar sjansen på CCS bil er fordi jeg hurtiglader lite og jeg kan leve med å vente litt et par ganger i året på utfartsdager. Tror jeg. Men jeg er ikke sikker. Kona vil antakelig ikke lenger være interessert i å dra på langtur da hun etter diverse erfaring er helt uinteressert i å bruke kommersielle ladere.

Strandtorget er køkaos de luxe uansett ;) For lading i det området har jeg ofte bruke Kiwi Vingrom, noen hundre meter unna. Aldri opptatt, men kun 2x50kW da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. november 2019, klokken 10:48
Strandtorget er køkaos de luxe uansett ;) For lading i det området har jeg ofte bruke Kiwi Vingrom, noen hundre meter unna. Aldri opptatt, men kun 2x50kW da.
Joa, forsåvidt enig i det. Jeg handler jo sjelden på Strandtorget. Poenget var at det er en ekstremt trafikkert destinasjon mange foretrekker. Da er 3 lynladere komisk lite. Jeg stopper på Kiwi i Øyer og handler der på vei opp. Der der det mindre folk. Kunne godt hatt en haug lynladere der om jeg trenger litt lading pga tilhenger, vinter osv.

Har ladet en gang på Kiwi ved Vingrom. Det fungerte fint. En lader var opptatt, men jeg klarte stille meg sidelengs med tilhenger for å lade på CHAdeMO mens vi handlet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bzzlink

Jeg hadde aldri orket å kjøre en bil på langtur hvor det hørte til flaks og unntakene, å kunne lade mer enn 50kW

Roy Aasen


Counterpointer

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 12. november 2019, klokken 09:02
Langtur...= Diesel, spesielt på vinteren.
Kjørte 5500 km i sommer på langtur (riktignok med superlading), den turen hadde gått like fint på vinteren og hadde vært utenkelig for meg med diesel. Diesel er jo foresten et elendig vinterdrivstoff, det vet alle som har prøvd å starte en diesel i kulda....

BatteriOgFossil

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. november 2019, klokken 07:36
På litt sikt kommer Tesla med 250 kW Superladere, der Model 3 kan utnytte den fulle effekten. Da vil Tesla Model 3 være den raskest ladende elbilen etter Taycan.

Hva legger du i din definisjon av "raskest ladende elbil"? Det er bare en kort periode at Model 3 klarer 250kW før kW stuper. E-tron f.eks. holder jevnt ca (i underkant av) 150kW fra ca 20-80%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA